Waar zitten schildpadden? + vraagjes


P

Platy's2

Guest
Hoi,

ik zou binnenkort graag een schildpadvijvertje maken in de tuin.
Een 130 Liter bak zat ik aan te denken.
Er komt allemaal kroos en andere plantjes in en een zonne- eilandje. Is dat goed ?
Ik zou het heel leuk vinden om zo'n klein schildpadje uit de winkel te halen, maar ik kan natuurlijk ook een gedumpte schildpad nemen.
Weet iemand of die ergens zitten in Twente?
Bij mijn tante zat er eerst een, maar die is er niet meer.
 
ik weet niet of er in Twente gedumpte schildpadden zijn maar je zou natuurlijk ook op marktplaats kunnen kijken, dat is altijd nog beter dat ze in de dierenwinkel te halen ;) 130 liter lijkt mij overigens aan de kleine kant als de schildpadden eenmaal uitgegroeid zijn. en ik denk dat je ze niet buiten kan laat overwinteren in zo'n kleine bak.
 
Je wilt een vijvertje beginnen voor schildpadden? leuk idee opzicht, maar je moet natuurlijk wel goed denken over hoe je dit aanpakt.
Plantjes heb je weinig aan want die worden gemold door de schildpadden een eilandje is noodzakelijk.
in het wild leven er geen schildpadden in Nederland. Roodwangschildpad worden wel aangetroffen maar deze zijn hier gekomen door mensen die hun schildpad dus dumpen.
Dit betekent dus dat Nederland geen klimaat is voor schildpadden. zeker in de herfst en winter maanden. een overkapping zou dus in ieder geval nodig zijn. dat de schildpad er niet meer is bij je tante heeft ook een reden...
 
Oh schilpadden redden het hier wel in het wild die graven zich in de winter wel in alleen voortplanting zal niet lukken.

In een klein vijvertje redden ze zich s'winters niet

OP MP staan er genoeg
 
Martin hier moet wel de mogelijkheid voor zijn en die is er vaak niet voor de uitgezetten schildpadjes omdat ze nog te klein zijn om zich goed in te graven.
 
er zijn genoeg plaatsen bekend waar schildpadden rondzwemmen, vaak worden ze gedumpt juist omdat ze te groot worden.
 
ja, maar aan deze schildpadden heeft hij zeker niks voor zijn 1,10.
 
als je dit wilt doen moet je je bak verwarmen. zowel boven water als onderwater.
 
geel en roodwangen kunnen in de zomer toch gewoon in onverwarmd water leven?
 
Wij hebben al 15 jaar 1 roodwang. We begonnen met twee maar der is 1 waarschijnlijk gepakt door een reiger.

Maar wij hebben de vijver nooit verwarmt. Het is een natuurlijke vijver met de afmetingen 15m bij 20m en was bij het begin 3/4 meter diep.

S'winters houd onze schildpad een winterslaap in de slip laag.

Alleen 130l vind ik wel aan de krappe kant. Binnen 5jaar zijn ze toch wel 30/40cm lang.

En het zijn beste eters, s'omers eet ie iedere week 3 sla kroppen maar voor zijn winterslaap wel 5 tot 6. En hierbij eet ie ook nog is dagelijks een handje vol gedroogde vis.

Denk er goed over na voor dat je er 1 in huis haalt.
Want als je der een maal ��ntje hebt kom je der ook niet meer vanaf, want der is een grote kans dat ie ouder word als je zelf,

Suc6
 
Als je gedumpte schildpadden wil 'redden', zal je moeten wachten tot het voorjaar. Dan komen ze terug uit, kijk eens in de parkvijvers enzo. Maar als je ze in een 130l bakje wil doen, kan je ze beter laten zitten in de parkvijver, daar hebben ze tenminsten plaats.
 
Oke, te weinig plaats dus, jammer.
Het leek me heel leuk.
 
Kan je het niet gewoon wat groter maken ? Of was je gewoon van plan een metserskuip of dergelijke in te graven ?
 

Terug
Bovenaan