Waar vissen kopen?


D

dirkee

Guest
Beste allemaal,

Ik 3 Colisa lalia waarmee ik wil proberen te kweken in mijn rio125. Ik heb deze vissen een half jaar geleden bij een dierenwinkel gekocht. Er zijn nog geen jongen gekomen. Het mannetje heeft moeite met het bouwen van een nest in mijn eendenkroos (zou drijvend waterpest beter zijn? ik heb deze plant namelijk ook maar nog niet aan het wateroppervlak). Verder heb een aantal andere vissen verkocht om meer rust te creëren in mijn aquarium. Nu ben ik nog bezig om mijn guppen ook te verkopen, aangezien deze te druk zijn voor C. lalia en waarschijnlijk reageerd het mannetje C. lalia daarom soms agressief op de vrouwtjes C. lalia. (In de toekomst (over enkele jaren) zou ik graag willen kweken met Apistogramma borellii.)

Nu heb ik me verder ingelezen in het kweken van vissen en ik kwam regelmatig tegen dat je bepaalde vissen beter bij hobbykwekers kunt kopen ipv bij een dierenwinkel of aquariumspeciaalzaak.

Nu vroeg ik me af wat daar de reden van is. Want hobby kwekers kopen hun vissen toch ook bij dierenwinkels of aquarium speciaalzaken? Dus in principe zouden zij ook kweken met al zwakke/ingeteelde vissen.
Waarschijnlijk is dit ook verschillend tussen soorten. Over C. lalia is er bijvoorbeeld bekend dat er redelijk wat inteelt is. Ik heb mijn mannetje en 2 vrouwtjes bij dezelfde dierenwinkel gekocht, dus in principe zouden het zelfs broer en zussen kunnen zijn (hoop het niet). En A. borellii bijvoorbeeld, weten jullie daarover of er minder inteelt in deze soort aanwezig is

Ben benieuwd naar jullie reacties,
Dirk
 
Goede vraag Dirk. Ik vermoed dat hobbykwekers toch vaker gaan voor wildvang en ook bewuster letten op waar zij partners vandaan halen om een nestje te maken. De aquariumwinkel doet dit niet en plaatst simpelweg een order bij zijn leverancier.
Uiteraard ben je nooit 100% verzekerd van puurheid e.d. tenzij je wildvang koopt. Wel zou ik aanraden om vissen uit verschillende winkels te kopen.
 
Dat denk ik ook wel, dat echte hobbykwekers er goed opletten wat ze precies willen kweken en er ook gezonde ouderdieren voor gebruiken.
En meestal kopen de liefhebbers de ouderdieren of bij goede zaken of bij andere (hobby)kwekers. Vind dat nog wel een verschil, een hobbykweker en iemand die af en toe jongen overhoudt en die dan verkoopt.
 

Terug
Bovenaan