Waar op letten bij aanschaf Sluierstaarten ?


K

Katy707

Guest
Ik vroeg me eigenlijk af:

Waar moet je allemaal op letten als je Sluierstaarten gaat aanschaffen?
En dan bedoel ik als je ze gaat kopen bij een LFS.

Je let er natuurlijk op dat ze er goed uitzien enzo,... maar waar moet je nog meer op letten allemaal?

Hoe zie je bijvoorbeeld dat een vis vergroeid is?

Want dat zie je toch aan de oogjes?
Maar wanneer en hoe zie je dat dan, wat is die verhouding?
 
Als een vis vergroeid is zie je inderdaad grotere ogen ten opzichte van het lichaam en vaak ook erg lange staart en vinnen. Er zijn meerdere vergroeiingen zoals in de rug en staart enzo maar die zijn vaak goed zichtbaar. Verder let ik er altijd even op of de vis wel twee anaalvinnen heeft er uiteraard lekker fit bij zwemt en geen zichtbare symptomen van ziektes vertoont. Rugvinnetje moet mooi rechtop staan. Geen dode of zieke overige vissen in de bak waar hij uit verkocht wordt.
 
Vissen die je beter kan laten zitten. (Allemaal afwijkingen die je vaak ziet bij vissen in de kleinste maat, koop je vissen van een maat groter dan heb je dieren van de 2e selectie en die zijn vaak al veel beter van kwaliteit.)

Geen volledige rugvin, een langegerekt lijf (wat een voordeel kan zijn ivm drijfproblemen hier hebben zuke vissen minder snel last van), een lange en hangende staart dat gaat er meestal niet mooi uitzien in de toekomst.
rWLdtM5tuF0x3N4pG5wYsXLMonfrkIDH.jpeg


Het zelfde euvel heeft dit dier. Op een gegeven moment zal zwemmen moeizaam gaan door de grote staart.
rWLdtM5tuF0x3N4pG5wYsXLMonfrkIDH.jpeg


Dit dier heeft een rara gedraaide staart iets wat je ook vaak ziet in winkels.
rWLdtM5tuF0x3N4pG5wYsXLMonfrkIDH.jpeg


Deze vis heeft eenkrullende staartlob
Coldfishspecies.jpg


Lange staart die ongelijk is en van onderen heel smal.
rWLdtM5tuF0x3N4pG5wYsXLMonfrkIDH.jpeg


Veelste lange staart.
rWLdtM5tuF0x3N4pG5wYsXLMonfrkIDH.jpeg


Dit kan tot een mooi visje uitgroeien. Nette vinnen, en een mooie bouw.
rWLdtM5tuF0x3N4pG5wYsXLMonfrkIDH.jpeg
 
Ok�, bedankt :)
 
Neem de tijd om het bakje met vissen te observeren. Ik kan gerust een hele poos voor een bak
staan/zitten voordat ik bepaal of ik een vis meeneem ja of nee.

Let op de vinnen: een vis met hele lange vinnen (zoals die laatste uit Botia's post) kan hier op latere leeftijd
last van hebben (vinnen worden zwaar, vis zwemt moeilijk).

Ogen: Oog moet mooi in verhouding zijn met de kop en niet te groot zijn (dit is wat lastiger te zien bij telescoopogen)

Lichaamsbouw: Pas op met visjes die heel gedrongen zijn, soms zie ik weleens visjes waarvan het hoofd (haast) langer/groter is dan de
rest van het lichaam. Visjes met een heel gedrongen lichaam hebben later meer kans op problemen met de zwemblaas.

Indruk: Oogt het visje gezond? Zwemt het vrolijk of hangt het stil in een hoekje? Schuurt het? Zwemt hij met geknepen vinnen?
Mijn ervaring is dat veel sluierstaarten in de winkel al last hebben van parasieten... nieuwe vissen worden bij mij altijd gecontroleerd door middel van een afstrijkje en bijna altijd zijn er parasieten te vinden. Als een visje sterk genoeg is komt
hij er zelf wel weer bovenop (mits het geen overdaad aan parasieten is).

Waar je nog meer op kan letten: Zijn de vinnen allemaal aanwezig? Zijn de vinnen allemaal goed is is er ergens eentje gekreukt oid?
In principe kan een vis er prima mee leven als er een vinnetje niet helemaal recht is of als hij maar 1 anaalvin heeft. Het gaat er
hierbij meer om of jij het belangrijk vind dat het visje 'perfect' is.

Waar ik zelf heel erg op let, hoe komt het visje op mij over? Ik heb wel eens prachtige vissen gekocht, die ik uiteindelijk
toch minder leuk vond omdat het karakter mij niet aansprak. Ik koop liever een visje die bijv. een oog mist maar wel constant mijn
aandacht probeert te trekken dan een visje die 'perfect' is maar voor de rest 'saai' is. Ik heb dus ook heel vaak kneusjes gehad :D
 
Miss-Poodle zei:
.
Let op de vinnen: een vis met hele lange vinnen (zoals die laatste uit Botia's post) kan hier op latere leeftijd
last van hebben (vinnen worden zwaar, vis zwemt moeilijk).
Je zal de op een na laatst bedoelen. ;) De laatste waar alleen de link van werkt is een heel mooi visje. ;)
 
Ok, bedankt :)
 
ik let er zelf ook op hoe sociaal het diertje in de groep zwemt in de winkel,
visjes die niet sociaal zijn worden meestal lastig gevallen. dit zie je bij chester van mij , die heb ik gekregen maar zwemt constant alleen rond en heeft geen interactie met de groep.
deze word ook vaker aangevallen dus neem liever geen visje die alleen in een hoekje zwemt/dobbert/ligt
 
Ik zag wel dat in sommige bakken vissen waren die achterin bleven, die wat bang waren.
Er waren er ook zat die je vinger volgden enzo.
Die zochten je echt op :)
 
Goede tips :) haha
Bij ons in de LFS zijn jammeergenoeg vaak vissen met zwmeblaasproblemen die dan constant ondersteboven leven en nieet meer onder water kunnen omdat ze drijven.
Deze moet je ook niet kopen natuurlijk :)
 

Terug
Bovenaan