Waaierhandgarnaal doet vreemd


Daniellekke

Member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
8
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Wij zijn nieuw in het wereldje van aquaria, we hebben sinds 4 a 5 weken een aquarium, deze heeft eerst bijna 3 weken alleen gedraaid met de bacteriën.
Daarna hebben wij 5 tetra's en 2 algeneters toegevoegd.
Een week later hebben we nog 5 tetra's 2 molly's en 2 waaierhandgarnalen toegevoegd.
De 2 waaierhandgarnalen deden het meteen goed, ze gingen lekker over de grond scharrelen en ook hoog in een plant in de stroming zitten om te waaieren, 1tje is redelijk snel van kleur veranderd van grijs/bruin naar rood/bruin, sinds vannacht ligt deze op haar zij, we hebben haar weer recht gezet maar ze is weer omgekiept, daarna hebben we haar op een blad in de strooming gezet, maar hier is ze ook weer weg. Ze ligt nu zoals op de foto, ze beweegt nog wel die dingetjes bij haar bekje, dus ze leeft nog wel. Iemand enig idee qat er aan de hand kan zijn, we hebben het water vandaag weer ververst. Wel is sinds donderdag nog een mannetjes waaierhandgarnaal er bij gevoegd, zou dit het kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 20220116_125053.jpg
    20220116_125053.jpg
    152.5 KB · Weergaven: 85
  • 20220116_125141.jpg
    20220116_125141.jpg
    216.7 KB · Weergaven: 88
Twee scenario's denk ik.... ofwel hij is (door welke oorzaak dan ook) dood aan het gaan, ofwel hij probeert te vervellen maar het lukt hem tot nu toe niet, en nu ligt hij daar maar. In dat laatste geval is er voor zover ik weet niet echt iets wat je kan doen.

Even afwachten misschien? Al ben ik haast bang dat de kans op een goede afloop niet zo groot is. :(
 
Twee scenario's denk ik.... ofwel hij is (door welke oorzaak dan ook) dood aan het gaan, ofwel hij probeert te vervellen maar het lukt hem tot nu toe niet, en nu ligt hij daar maar. In dat laatste geval is er voor zover ik weet niet echt iets wat je kan doen.

Even afwachten misschien? Al ben ik haast bang dat de kans op een goede afloop niet zo groot is. :(
Oke bedankt, is er iets voor de andere garnalen wat we kunnen doen om het vervellen te bevorderen?
 
Als je "pro" wilt gaan zou je nog kunnen kijken wat de hardheid is van je kraanwater. (Waarschijnlijk te vinden op vitens.nl) Ik weet van neocaridina-garnalen dat de ideale hardheid ongeveer 6 dGH is, binnen een "okee" marge van 3-10. Zowel daarboven als daaronder kun je problemen gaan zien. Nu zijn waaierhandjes geen neocaridina's, maar ik verwacht dat hun eisen niet verschrikkelijk zullen afwijken.

En zorgen dat ze goed eten is ook altijd slim. :)

Misschien dat de echte garnalenkenners nog iets toe te voegen hebben.
 
Nu ben ik niet van de waterwaardes maar bedoel je niet Caridina's?
Nee ik had het alleen over neocaridina's, vanuit onderzoek dat specifiek op die garnalengroep gedaan is. :) Het zijn makkelijke garnalen, maar in echt hard water kan hun behuizing té hard worden en in zacht water het omgekeerde. Vandaar de genoemde range.
 
Nee ik had het alleen over neocaridina's, vanuit onderzoek dat specifiek op die garnalengroep gedaan is. :) Het zijn makkelijke garnalen, maar in echt hard water kan hun behuizing té hard worden en in zacht water het omgekeerde. Vandaar de genoemde range.
Gelukkig weten mijn caridina's niet dat ze het eigenlijk niet goed mogen doen op een Ph van boven de 8 ;)):DD
 
Vertel het ze maar niet, anders gaan ze er zelf nog in geloven ook. :DD


Sheldon Cooper Comedy GIF by CBS
 
Dit zijn de waardes was we net hebben gemeten
 

Bijlagen

  • 20220116_153813.jpg
    20220116_153813.jpg
    163 KB · Weergaven: 63
We hebben gister de winkel opgebeld en zijn op advies van hun met het water daarheen gegaan, blijkt toch dat de waardes niet goed waren, nu gaan we dat behandelen.
Het mannetje is helaas overleden maar het vrouwtje van de foto's leeft nogsteeds
 

Terug
Bovenaan