Vuurtjes bakje


E

Emmaxkus

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb gisteren m'n garnalen bak omgegooid en ben benieuwd wat jul ervan vinden. Het is nog wel erg kaal, maar dat komt met de tijd wel. Er zitten ongeveer 15 vuurtjes in. Ook dat ga ik nog uitbreiden zodra ik wat extra geld krijg. Om het filter zit nog niks, ik ga zo snel mogelijk een pantykous scoren. Wil namelijk wel de babies in leven houden als ze er eenmaal zijn :D

Als iemand tips of tricks heeft, laat me maar weten!

Groetjes Emma

image-2017-02-10.jpg
 
Is inderdaad behoorlijk kaal.
Beetje mos en wat drijvers er in is toch wel het minimum wat ik er bij zou doen.
 
Is inderdaad behoorlijk kaal.
Beetje mos en wat drijvers er in is toch wel het minimum wat ik er bij zou doen.


Dat wil ik sowieso doen, ga ik zeker naar kijken!
 
De vuurtjes zullen zich wel voortplanten, dus dar hoeft niet;)


Haha dat dacht ik al, dan kan ik beter wat geld uitsparen voor wat extra aankleding :)
 
Mos is de perfecte verstop plek voor baby garnalen dus dat zullen ze wel fijn vinden. Verder ben ik een groot liefhebber van het verstoppen van het filter, dus misschien kun je daar een leuk groot plantje voorzetten. En heb je veel rimpel op je water, dit kan ik op de foto niet direct zien?

Qua inrichting vind ik het echt heel leuk gedaan. Leuk dat bergje in het midden en de verhoging in de hoek, top!
 
Mos is de perfecte verstop plek voor baby garnalen dus dat zullen ze wel fijn vinden. Verder ben ik een groot liefhebber van het verstoppen van het filter, dus misschien kun je daar een leuk groot plantje voorzetten. En heb je veel rimpel op je water, dit kan ik op de foto niet direct zien?

Qua inrichting vind ik het echt heel leuk gedaan. Leuk dat bergje in het midden en de verhoging in de hoek, top!

Hee dankjewel! Vind dat bergje en de hoek ook heel leuk. Op het oppervlak is best wel wat rimpeling ja, is dit erg? Mos wil ik er sowieso indoen, helaas heb ik nu even geen geld (bewindvoering) dus kan niks halen...
 
Beetje rimpel is wel goed, je hebt sowieso wat zuurstof planten op de achtergrond dus het is niet echt nodig als die wat groter zijn.
 
Beetje rimpel is wel goed, je hebt sowieso wat zuurstof planten op de achtergrond dus het is niet echt nodig als die wat groter zijn.


Okee, dankjewel voor je reactie :)
 
Ik zal proberen zo snel mogelijk een goede pluk mos te scoren. Zullen je garnalen heel erg blij mee zijn en ziet je bak er ook gelijk wat minder leeg uit. Voor een paar euro heb je al een mooie hand vol via marktplaats.
 
Leuke bak :) wat mos is aan te raden en wat drijvers. Verder heel leuk en hier vermaken ze zich wel. Als de plantjes groeien wordt het wel voller. Een steen met wat opgebonden mos is perfect
 
Leuke bak :) wat mos is aan te raden en wat drijvers. Verder heel leuk en hier vermaken ze zich wel. Als de plantjes groeien wordt het wel voller. Een steen met wat opgebonden mos is perfect


Dankjewel voor je tips! Hoe gaat t met jouw bakje? :D
 
Nog even een vraag, ik voer op het moment Sera Shrimps Natural. Is dit voer een beetje te doen? Want las ergens dat er teveel vismeel inzit...
 
Leuk gedaan.
Zit het verwarmingselement nog een stukje in de bodem of lijkt dat maar zo Emma?

Ken dat voer niet maar als het klopt kan je beter ander voer kopen,Dennerle heeft goed garnalenvoer iig.
 
Leuk gedaan.
Zit het verwarmingselement nog een stukje in de bodem of lijkt dat maar zo Emma?

Ken dat voer niet maar als het klopt kan je beter ander voer kopen,Dennerle heeft goed garnalenvoer iig.


Klopt, een heel klein stukje. Anders komt het element te hoog boven water. Dennerle is zeker wel beter denk ik, ga er wel even naar kijken :)
 
zou trouwens geen garnalen bijzetten.

je hebt altijd kans op kruisbesmetting (de verschillende kolonies die je bij elkaar zet verdragen elkaars bacterie huishouding niet, waardoor ze kunnen sterven)
dit gebeurd niet altijd maar zou zonde zijn als het wel gebeurd.

gewoon wachten tot de groep zichzelf uitbreid, weet niet hoe groot/oud de garnalen nu zijn? beginnen vanzelf met kweken.
misschien pas van de lente/zomer maar het gaat ongetwijfeld gebeuren :)
 
zou trouwens geen garnalen bijzetten.

je hebt altijd kans op kruisbesmetting (de verschillende kolonies die je bij elkaar zet verdragen elkaars bacterie huishouding niet, waardoor ze kunnen sterven)
dit gebeurd niet altijd maar zou zonde zijn als het wel gebeurd.

gewoon wachten tot de groep zichzelf uitbreid, weet niet hoe groot/oud de garnalen nu zijn? beginnen vanzelf met kweken.
misschien pas van de lente/zomer maar het gaat ongetwijfeld gebeuren :)


Ze zijn nog niet helderrood, maar wel al een cm of 1,5. Hoop dat t snel gebeurt, I want babies!
 
Ik weet niet als Riccia fluitans je eventueel interesseert, kan als drijfplantje gebruikt worden of in een filternetje met een steentje op de bodem... Garnalen vinden dat alleszins top.
Ik smijt er wekelijks een handvol weg dus kan dat desnoods ook wel eens in een envelop steken in plaats van in de vuilbak...
Ik heb ook nog wel wat echte drijfplantjes die ik er kan bij doen.

Eind volgende week of ten laatste binnen twee weken ga ik trouwens een hele hoop planten moeten wegdoen omdat ik van aquarium switch en niet alles wil overzetten....
dus als je interesse hebt kan ik je wel een lijstje bezorgen van wat weg mag. Als je de verzending betaalt is het meer dan goed, anders gaan ze toch in de vuilbak...
Sommige van de plantjes zijn wel vrij veeleisend qua licht dus laat misschien eens weten wat je gebruikt van lamp (en eventueel plantenvoeding) dan kan ik misschien al een paar mogelijkheden schrappen.
 
Met wat mos en drijvers zullen ze inderdaad vast blij worden. Kijk ook goed of de filter garnalenproof is zodat je niet de kleintjes daarin gaat verliezen.
 
Met wat mos en drijvers zullen ze inderdaad vast blij worden. Kijk ook goed of de filter garnalenproof is zodat je niet de kleintjes daarin gaat verliezen.


Wilde sowieso het filter garnalenproof maken, stel je voor de de ukjes opgezogen worden en doodgaan :( ik ga er zeker mos ed in doen, bedankt voor de tip!
 
Dankjewel voor je tips! Hoe gaat t met jouw bakje? :D

Hier alles rustig! Wachtend op baby's haha! JBL prawn korrels lusten ze hier ook graag en zitten goede dingen in voor de garnalen. Mocht je budget het toelaten kan je altijd nog de aqaul pat mini aanschaffen
 
Hier alles rustig! Wachtend op baby's haha! JBL prawn korrels lusten ze hier ook graag en zitten goede dingen in voor de garnalen. Mocht je budget het toelaten kan je altijd nog de aqaul pat mini aanschaffen


Haha ohhhh babies zijn zo leuk hè! De Sera Natural Shrimps eten ze nu wel goed. Ben benieuwd of het z'n vruchten gaat afwerpen, of ze beter voortplanten zoals het product belooft.
 
Vaak redden de kleintjes zich wel maar je kan ook wat voer fijnstampen tot stofvoer en daar een klein beetje van voeren als je echt kleintjes hebt. Zelf heb ik wat stofvoer door mn postjes voer gemengd zodat er ook altijd wat heel fijn voer voor de kleintjes beschikbaar is.
 
Let er ook even op of bij bij de ingang van de filter waar het snoer erin gaat geen kleintjes kunnen komen. Bij mijn Aquaflow 100 doe ik daar een plukje filterwatten tussen met een vorkje.
 
Qua voer is het voor garnalen vooral van belang dat ze veel afwisseling krijgen.
Bladeren en hout zijn ook belangrijk.
 
Even een update. Heb daarstraks een pantykous op maat geknipt en om het filter gedaan. Er kunnen nu geen garnaaltjes opgezogen worden door de pomp. Ook zie ik de garnalen meer, ze peuzelen lekker van de planten en hebben het duidelijk meer naar hun zin. :D
 
Toppie! Leuk zijn die beestjes he! :D
 
Even een update. Heb daarstraks een pantykous op maat geknipt en om het filter gedaan. Er kunnen nu geen garnaaltjes opgezogen worden door de pomp. Ook zie ik de garnalen meer, ze peuzelen lekker van de planten en hebben het duidelijk meer naar hun zin. :D
Maar wat moet je nu morgen aan? :p
 
Weer een update :D

Heb een stuk mopani hout wat ik overhad in de bak gezet. Vind t mooier dan verwacht! Nu nog meer plantjes en dan denk ik dat t wel keurig is. Of heeft iemand nog tips? :)

image-2017-02-12.jpg
 
Ja wat drijvers en mos zullen ze ook waarderen;)
 
Even een update. Heb daarstraks een pantykous op maat geknipt en om het filter gedaan. Er kunnen nu geen garnaaltjes opgezogen worden door de pomp. Ook zie ik de garnalen meer, ze peuzelen lekker van de planten en hebben het duidelijk meer naar hun zin. :D

Wel in de gaten houden dat de kous niet gaat dichtslaan. Ik heb het hier ook zo en dat is wel een aandachtspunt vindt ik.
 
Wel in de gaten houden dat de kous niet gaat dichtslaan. Ik heb het hier ook zo en dat is wel een aandachtspunt vindt ik.


Wat is dat, dichtslaan? Hoe herken ik dat?
 
Dan had ik nog een vraag. Deze garnaal kreeg ik mee van de kweker. Hij zat bij de vuurtjes als ik me niet vergis. Ze zei nog: ochja die krijg je er zo bij, is een oudje en die zal waarschijnlijk snel doodgaan. Nou nee, deze garnaal heeft hier alles overleefd en noem haar een beetje het opperhoofd. Nu is de kwaliteit van de foto van aardappel kwaliteit, maar wat is dit voor garnaal?

received_1123663754409010.jpeg
 

Terug
Bovenaan