Vuurgarnalen, hoe snel kweken ze nou?


LoydLilith

Well-known member
Lid geworden
14 oktober 2011
Berichten
235
Locatie
Spijkenisse
Hallo,

Ik heb mijn fluval edge(24l) sinds een paar dagen "omgebouwd" naar garnalen bak (moet nog flink wat planten bij maar het begin is er). Nu zitten er 10 garnaaltjes in, stuk of 6 vuurgarnalen en 4 garnalen die meer oranje zijn van kleur. Durf niet te zeggen hoe deze heten, op de foto krijg ik ze ook niet echt..

Maar daar gaat het niet om.. Ik wil uiteindelijk wat garnalen over zetten in mijn aqua-terrarium. Van de garnalen die erin zitten zijn er 4 volgroeid de rest is allemaal nog halfwas.
Binnen wat voor periode kan ik eventueel kleintjes verwachten?
En binnen wat voor tijd zijn die kleintjes weer volwassen (geslachtsrijp)?

Rond februari komt in mijn aqua-terrarium het reptiel, hoop eigenlijk voor die tijd al wel een mooi groepje te hebben daarvoor

Zit er aan te denken om er nog een groepje van 10 stuks bij te zetten in de hoop op meer kleintjes. Kan alleen bij mij in de buurt bijna niks vinden (ook via marktplaats maar beperkt..).

Wie kan mij hiermee helpen?
 
In theorie zou je over ongeveer 4 a 5 weken al kleintjes kunnen verwachten maar is helemaal afhankelijk of de garnalen het naar hun zin hebben in je bakje.
Kan ook zijn dat je nu enkel mannetjes hebt bv en dan gaat het heel lang duren natuurlijk ;)
Garnalen zijn met 3 maanden geslachtsrijp
 
Nou das snel! Bedankt voor je antwoord.
Heb wel opgezocht hoe je geslacht kan onderscheiden maar kan het bij mijn garnaaltjes nog niet echt zien..
Ga volgende week extra planten bestellen dan zullen de garnalen wel meer naar hun zin hebben.

Denk dat ik toch ook eens ga kijken of ik er nog een stuk of 10 bij kan zetten (nadat ik de nieuwe planten heb).
 
Pas wel op met nieuwe plantjes want die kunnen een anti slakken middel bevatten,frappante is dat de slakken er meestal niks van merken en de garnalen onmiddellijk met bosjes doodgaan.
Vrouwtjes hebben vaak een eivlek en zijn daar heel makkelijk aan te herkennen,net achter het kopje een geel of groen zadelvormig vlekje.
 
Ik ga de plantjes wel extra goed schoonmaken voor ze in de bak gaan!
Zal morgen als de lampen weer aan zijn nog eens goed kijken! Bedankt voor de tip!

Heeft iemand enig idee wat mijn oranje garnalen voor soort kunnen zijn? Ze lijken heel erg op de vuurgarnalen maar zijn oranje ipv rood.
 
Zijn dan waarschijnlijk gewoon oranje vuurgarnalen,zo heb je ze ook in het geel blauw bruin enz.
Allemaal gekweekte varianten van de vuurgarnaal.

Met dat schoonmaken/spoelen van de planten moet je wel aan een dag of 3 4 denken want is hardnekkig spul.
 

Terug
Bovenaan