Vuurgarnaal: ziekte of niet?


Moet zeggen dat ik het eerste witte puntje van een garnaal af heb zien vallen, fingers crossed :juggle:

Alleen even een andere luchtpomp halen straks, mijn oude lijk uit de jaren 0 maakt een bak herrie abnormaal.
 
Dat gaat dan snel Johan. ik gebruik geen luchtpompen maar de Aquael mini pat.
 
Vanwege de behandeling word aangeraden het water goed te beluchten met een luchtpomp naast de gewone biologische filters.
Om 10 uur vanavond of als het water troebel begint te worden 80% water verversen.

Overigens schijnt tremazol ook de groei van goede bacterien te bevorderen.

IMG_20161223_142820.jpg
 
Samzee ik denk dat je me eerder niet goed begreep.
Als het scutariella is dan hebben de garnalen (behalve het geen op de kop) in de kop in de kieuwen larven/eieren zitten, dit ziet er uit als witte stipjes in de kop
Ik kan hier helaas geen goede foto van vinden.

Maar je hebt het goede middel al om te behandelen :)
 
Op/in de kop hadden ze niets (zo ver ik kon zien) alleen in de kieuwen.

Net de +/- 80% water gewisseld en nieuwe actieve kool in het filter geplaatst.
Straks alleen de plantvoeding er nog in doen als het een half uurtje over actieve kool gefiltert heeft.
Volgende week nog een keer behandelen
 
Op/in de kop hadden ze niets (zo ver ik kon zien) alleen in de kieuwen.

Net de +/- 80% water gewisseld en nieuwe actieve kool in het filter geplaatst.
Straks alleen de plantvoeding er nog in doen als het een half uurtje over actieve kool gefiltert heeft.
Volgende week nog een keer behandelen


dat vroeg ik toch.. in de kieuwen.. dat is toch in de kop...
 
misschien ben ik niet duidelijk geweest hoor.. heb ik wel vaker last van.
 
Tja vrouwen hé.... :D

Mooi dat het lijkt aan te slaan iig.
 
Dacht dat je boven op de kop bedoelde.
Beetje spraakverwarring denk ik:D:D
 
Ik kan geen enkele garnaal spotten die nog witte plekjes heeft dus ziet er goed uit al kan er nog een enkeling verstopt zitten.
 
Zojuist weer en garnaal gespot met een wit puntje.
Nu moet ik vrijdag weer behandelen vanwege de eitjes die uit moesten komen maar ik hoop dat dat dan de laatste behandeling is.
 
Vandaag de vervolg behandeling gedaan om de pas uitgekomen krengen te vermoorden.
Totaal 3 verschillende garnalen gespot met een wit puntje voor de behandeling en nu nog maar 1 die er morgen wel af is gezien mijn ervaring vorige week.
Ben benieuwd of het nu is opgelost of dat er nog een behandeling nodig is.
 
Heb nu bij een garnaal nog een wit puntje zitten, denk dat het toch niet helemaal voldoende was.
Eerste behandeling was het vrij vlot dat er geen enkele garnaal met een wit puntje op de kieuwen was maar nu dus niet.
Zit even te twijfelen of ik nu nog een behandeling moet gaan doen vrijdag of dat ik die ene er uit vis en een zoutbadje doe.
 
Ik ga er van uit dat het niet heeft geholpen, spot er nu al zeker 3 met plekjes op de kieuwen en 1 die er ook een op de kop heeft zitten.

Iemand nog ideeen?
 
Na het laatste bericht een hele poos geen last gehad.
Dacht gister al weer een garnaal te zien met een wit puntje maar niet helemaal goed te zien en die zwom snel.
Zag hem net rustig zitten op de voorgrond en jawel hoor heel duidelijk wel een puntje scutariella japonica te zien.
Het is er gelukkig maar 1 dus denk dat het een zoutbadje gaat worden.
Kan dat eventueel met ectopur? Is ook zout en schijnt tegen parasieten te helpen.
 
Ik ben er helemaal klaar mee.
Steekt nu weer de kop op.
Helena's verhuizen tijdelijk even en ik gooi er flubenol in.
Tremazol werkt dus niet, zelfs met 3x een dosis korter op elkaar dan de handleiding aangeeft.
 
Dat is echt klote Johan.
Je hebt niet echt veel geluk op t moment.

Hoop dat het tij snel zal keren, de volhouder wint!
 
Dat is waardeloos,zou het zelf zo laten doen en niks meer in de bak plempen.
Ze hoeven er volgens mij niet aan dood te gaan toch?
 
merkte in de 60cm wel dat ze met volle rostrums niet echt actief zijn en zich veel verstoppen.
kan ik ook wel snappen.

heb er nog wel even over na gedacht en het lijkt me nu met zo veel onbalans in de nieuwe bak nog niet verstandig om er flubenol in te gaan gooien waardoor er behoorlijk veel posthoornslakjes dood kunnen gaan met alle gevolgen van dien.
weet niet hoe lang dit kan blijven sluimeren in de bak want uitvangen, zoutbadje en in een quarantaine bakje voor een week of 2 is wel een optie.
zout in de bak schijnt ook goed te helpen maar dan moet ik de cory's er uit gaan vangen en die laten zich heel slecht vangen.

heb in de 60cm 3 behandelingen tremazol gedaan.

al met al is het wel een dilemma
 

Terug
Bovenaan