Vrouwtjes / mannetjes scheiden


B

Bumblebiekje

Guest
Goede avond lezers!

Ik heb ff een kort vraagje. Heb nu 2 aquariums staan, 1 van 100 liter en 1 van 60 liter. Die van 60 liter wordt binnenkort vervangen door een 200 liter bak. Verdeeld over die bakken heb ik oa guppen en platy's met beide geslachten van vissen erin. In mijn 100 liter bak zit een "monogaam koppel" platy's, ze zijn beide blauw en het mannetje beschouwt het vrouwtje echt als zijn vrouwtje en gaat zover ik zie nooit achter andere aan en behoed haar van bevrucht te worden door andere mannelijke platy's. Verder zitten er nog van beide geslachten verschillende kleuren in maar die doen maar wat met elkaar.

Als ik straks die 200 liter bak goed draaiende heb wil ik een mannen en een vrouwenbak maken. Ik denk alleen dat ik die 2 dus wel samen in 1 bak doe en de rest dus scheidt per geslacht van elkaar. Is dit een goed idee of zouden vissen dit als stressvol kunnen beschouwen omdat ze toch al bijna 2 jaar samenzitten?

Alvast bedankt voor de antwoorden,
 
Meerdere mannen te samen gaat alleen goed als je 5 of meer manen hebt. Anders zit de dominante constant achter de zwakkere aan.

Ik zou de geslachten niet scheiden ben je bang voor teveel jongen dan koop je wat Rouwtetra's die eten alle jongen op.
 
Ok bedankt botia! Maar vraag me toch nog af of vissen gevoelens daarin hebben als je ze zou scheiden van vissen waar ze al zo lang mee samenzitten. Ik ga ze dan niet per geslacht scheiden maar misschien wel per kleur ofzo.

Even nog bijkomstig vraagje. Er komen na de verandering ook garnalen in mijn 100 liter bak maar die heeft een interne filter, zo'n vastgekitte doos met 4 vakjes erin. Wat kan ik doen om te voorkomen dat ze in de filter komen?
 
Ik heb ook weleens een Platy koppelte gehad die constant samen bijelkaar bleven en zich niet net andere platy's bemoeiden. Ik denk dat verliefheid niet bestaat bij vissen maar een soort van vriendschap wel.

Je ziet het ook bij karpers. Sommige dieren worden altijd samen waargenomen ook al is het water meer dan 100 hectare.
 
Ja, ze zijn zo mooi samen, haast echt een droomkoppel, heb er al veel mooie jongen van mogen hebben, daarom haal ik die twee zeker niet uit elkaar. De rest moddert wat aan en zoeken elkaar onderling wat op. Maar de levenskwaliteit of het "geluk" van de andere vissen zou dat minder worden als ik er een paar van de andere kleurtjes in de andere bak doe?
 

Terug
Bovenaan