Vrouwengroep sajica cichlide


Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Berichten
528
Locatie
Antwerpen
Een tijdje geleden heb ik in mijn rio 180 gezelschapsbak een koppel sajica's (Cryptoheros sajica) gehad. Deze hebben meermaals eieren gelegd die zijn uitgekomen. Deze werden echter altijd opgegeten. Daarom hebben wij op een bepaald moment het stuk hout met de eieren in een apart bakje geplaatst. Intussen heb ik de ouders echter teruggebracht naar de winkel omdat ze te agressief waren. De kleintjes hebben we echter nog, maar deze mogen we ook brengen naar diezelfde winkel.

En om nu dus de vraag te stellen: is het mogelijk om zonder problemen twee vrouwtjes of mannetjes van de jongen
als ze groot genoeg zijn in mijn gezelschapsbak te zetten. Zullen deze dan ook graven en agressief zijn of wordt dit gedrag dan achterwege gelaten wegens gebrek aan een partner.

De huidige bezetting is:
Kardinaal tetra x 12
Diamantzalm x 5
Pareldanio x 1 (zal normaal er uit gaan voor de cichliden er in zouden gaan)
Plaatje x 1
Corydora aeneus x 9
Ancistrus 1 koppel
Kuhli x 1
Zebra botia x 6

Binnen een week zal daar nog bijkomen door mijn opa (verhuis):
Kardinaal tetra x 11
Corydora aeneus x 1
Ayumaru regenboogvis x 4

Mogelijk zal ik dan deze zomer ofwel de regenbogen ofwel de diamantzalmen wegdoen om overbezetting te vermijden.
Bovendien zijn drie schoolvissen wat te veel in een rio 180 vind ik.

Ik hoop dus hier antwoord op mijn vraag te krijgen. Indien dit echt niet mogelijk is gaan de kleintjes gewoon allemaal naar de winkel (Ekers aquarium).

Groetjes,
Jarne
 
persoonlijk ben ik er voorstander van, om eitjes bij de ouders te laten net zolang tot de ouders de zorg echt gaan doen ( zonder opeten dus ) Jonge visjes copieeren de broedzorg van de ouders later als ze zelf jongbroed krijgen, als je ze dus vroegtijdig weg haalt bij de ouders snappen ze niet wat ze ermee moeten en ze dus opeten. Beste is zolang mogelijk laten zitten, uiteindelijk zal het lukken. Met eitjes of jonge vis zijn chicliden in het algemeen allemaal agressief. De sajica is een pittig visje die zelfs mijn maculicauda van 24 cm op zijn donder geeft. Alleen een aantal mannen of vrouwen moet kunnen, maar of ze zich dan prettig voelen? Graven doen ze in het algemeen alleen als ze een nest hebben.
 

Terug
Bovenaan