Vriendjes voor mijn Shubunkins


Melinaa14

New member
Lid geworden
25 november 2021
Berichten
2
Leeftijd
21
Hallo!
Ik ben nieuw in het aquarium/vissen leven, ik heb van vrienden als verjaardagscadeau vissen gekregen, Shubunkins.
Ik ben op zoek naar andere soorten vissen die bij mijn Shubunkins kunnen leven.
Ik heb 3 Shubunkins en een aquarium van 60x30x30 cm
Ik hoop dat er hier iemand zo die mij kan helpen.
 
Hoi Melina(a), welkom op het forum!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: in een bak van 60 cm zul je die shubunkins helaas niet zo lang kunnen houden. :( Ik begrijp dat ze nu nog klein zijn en dat je graag wat meer leven in de bak wilt. Maar dat vraagt al snel te veel van het filter. En goudvissen kunnen (verschilt per vis) hard groeien.

Als je ze voor langere tijd een fijn thuis wilt geven, moet je denken aan een bak van minimaal 1.20, liefst 1.50+. Heb je de pech dat je grote exemplaren krijgt (sommige worden 20, 25 cm of zelfs groter) dan voldoet ook dat niet meer....

Dus ik gun het je hoor, haha. Maar in 60 cm is vissen toevoegen nu niet verstandig. šŸ™ƒ
 
Hallo Melina,

Welkom op dit forum. Ooit heb ik Shubunkins gehad in mijn 200 l bak, maar zoals @Gino88 al zegt, 60x30x30 is veel te klein voor deze vissen. In de meeste woonkamers is het ook te warm voor dit type Goudvis, dat zich het prettigste voelt bij een temperatuur onder de 20 graden. Ze staan dicht bij de gewone Goudvis, die ooit ontstaan is als mutatie van de wilde Aziatische Kroeskarper. Ze zijn doorgaans ook te energiek voor een beperkte ruimte als een aquarium, en worden daarom meestal in vijvers gehouden. Of in zeer grote aquaria in een koele ruimte. Ik ken bijvoorbeeld een restaurant waarin de balie bestaat uit een aquarium van 250x120x60 cm, en daar zwemmen er al jaren 3 in. Maar die zijn dan ook inclusief staart rond de 30 cm.