Vriendjes voor mijn Shubunkins


Melinaa14

New member
Lid geworden
25 november 2021
Berichten
2
Leeftijd
21
Hallo!
Ik ben nieuw in het aquarium/vissen leven, ik heb van vrienden als verjaardagscadeau vissen gekregen, Shubunkins.
Ik ben op zoek naar andere soorten vissen die bij mijn Shubunkins kunnen leven.
Ik heb 3 Shubunkins en een aquarium van 60x30x30 cm
Ik hoop dat er hier iemand zo die mij kan helpen.
 
Hoi Melina(a), welkom op het forum!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: in een bak van 60 cm zul je die shubunkins helaas niet zo lang kunnen houden. :( Ik begrijp dat ze nu nog klein zijn en dat je graag wat meer leven in de bak wilt. Maar dat vraagt al snel te veel van het filter. En goudvissen kunnen (verschilt per vis) hard groeien.

Als je ze voor langere tijd een fijn thuis wilt geven, moet je denken aan een bak van minimaal 1.20, liefst 1.50+. Heb je de pech dat je grote exemplaren krijgt (sommige worden 20, 25 cm of zelfs groter) dan voldoet ook dat niet meer....

Dus ik gun het je hoor, haha. Maar in 60 cm is vissen toevoegen nu niet verstandig. šŸ™ƒ
 
Hallo Melina,

Welkom op dit forum. Ooit heb ik Shubunkins gehad in mijn 200 l bak, maar zoals @Gino88 al zegt, 60x30x30 is veel te klein voor deze vissen. In de meeste woonkamers is het ook te warm voor dit type Goudvis, dat zich het prettigste voelt bij een temperatuur onder de 20 graden. Ze staan dicht bij de gewone Goudvis, die ooit ontstaan is als mutatie van de wilde Aziatische Kroeskarper. Ze zijn doorgaans ook te energiek voor een beperkte ruimte als een aquarium, en worden daarom meestal in vijvers gehouden. Of in zeer grote aquaria in een koele ruimte. Ik ken bijvoorbeeld een restaurant waarin de balie bestaat uit een aquarium van 250x120x60 cm, en daar zwemmen er al jaren 3 in. Maar die zijn dan ook inclusief staart rond de 30 cm.

Wat nu te doen? Zolang je vissen klein zijn houden ze het wel een weekje vol, maar dan moet je wel voor een goede filtering en voldoende waterwissels zorgen(zie link onderaan dit stukje). Misschien kun je aan een hele grote bak komen als je er plek voor hebt, of een vijver, waar je ze nog in kunt zetten zolang het buiten nog niet te koud is. Als vissen buiten gewend zijn kunnen ze temperaturen tot 5 graden verdragen, daaronder gaan ze in winterrust. Of je kunt je vrienden vragen of je je cadeautje kunt terugbrengen naar de winkel. Wil je echt Goudvissen in huis houden dan zijn Sluierstaarten een betere optie, hoewel die behoorlijk bewerkelijk zijn. In de volgende link staat wat extra info, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je kunt ook de link in mijn handtekening aanklikken, dan kom je vanzelf mijn Shubunkins tegenā€¦

 
Hallo Melina,

Welkom op dit forum. Ooit heb ik Shubunkins gehad in mijn 200 l bak, maar zoals @Gino88 al zegt, 60x30x30 is veel te klein voor deze vissen. In de meeste woonkamers is het ook te warm voor dit type Goudvis, dat zich het prettigste voelt bij een temperatuur onder de 20 graden. Ze staan dicht bij de gewone Goudvis, die ooit ontstaan is als mutatie van de wilde Aziatische Kroeskarper. Ze zijn doorgaans ook te energiek voor een beperkte ruimte als een aquarium, en worden daarom meestal in vijvers gehouden. Of in zeer grote aquaria in een koele ruimte. Ik ken bijvoorbeeld een restaurant waarin de balie bestaat uit een aquarium van 250x120x60 cm, en daar zwemmen er al jaren 3 in. Maar die zijn dan ook inclusief staart rond de 30 cm.

Wat nu te doen? Zolang je vissen klein zijn houden ze het wel een weekje vol, maar dan moet je wel voor een goede filtering en voldoende waterwissels zorgen(zie link onderaan dit stukje). Misschien kun je aan een hele grote bak komen als je er plek voor hebt, of een vijver, waar je ze nog in kunt zetten zolang het buiten nog niet te koud is. Als vissen buiten gewend zijn kunnen ze temperaturen tot 5 graden verdragen, daaronder gaan ze in winterrust. Of je kunt je vrienden vragen of je je cadeautje kunt terugbrengen naar de winkel. Wil je echt Goudvissen in huis houden dan zijn Sluierstaarten een betere optie, hoewel die behoorlijk bewerkelijk zijn. In de volgende link staat wat extra info, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je kunt ook de link in mijn handtekening aanklikken, dan kom je vanzelf mijn Shubunkins tegenā€¦

Dank je wel voor het antwoord!
Mijn vrienden hadden de Shubunkins als jaren en ze zijn nu nog steeds best klein (kan zijn dat de vissen geen Shubunkins zijn want mijn vrienden hadden geen informatie verteld..), ik had van hun ook de aquarium gekregen. Ik was zelfs nog langs petsplace geweest om te vragen of het niet te klein was, hun zeiden als de Shubunkins na al die jaren nog steeds zo klein zijn is de aquarium die je nu hebt prima. Kan ook zijn dat hun het fout hebben hoor.. ik zou kijken naar een nieuwe aquarium.
 

Terug
Bovenaan