Vriend van de cory zijn 450L bak!


V

vriend van de cory

Guest
Beste forumleden,

In al mijn enthousiasme voor mijn bak die zaterdag toekomst maak ik alvast een topic aan.
Ik moet mijn enthousiasme ergens kwijt , en dit is de perfect plaats :D .

Het wordt een high tech ZA bak, met kleinblijvende vissen.

Over mijn bak en apparatuur :
-150breed x 50diep x 60hoog
-2x SunSun Hw304 filters . Samen filteren ze over 4liter klei pijpjes, 4literbioballen en 8liter keramische pijpjes. Elke filter blaast bruto 2000L/H. In elke filter zit er ook nog een UV-lamp .
-500W heater en 200W heater voor de zekerheid.
-6x 54W t5 buizen waarvan : 1x 5000K , 1x 3000K, 2x 6500K , 1x6400K en 1x ati purple plus
-Co2 set
(in de toekomst komt er ook een doseerpomp bij)

Over de bodem en bemesting:
-Als onderbodem, om kosten te besparen heb ik 35L jbl amado voorzien omdat deze rijk aan ijzer is en poreus voor bacteriën.
-36L ADA amazonia als substraat
-9L ADA amazonia power als fijner substraat voor tapijtplantjes
-Bemesting ben ik nog niet helemaal uit. Voorlopig nog de complete samenstelling van lid backplay.
-co2

Bewoners:
-100 kardinaal tetras
-30corydoras arcuatus
-30otocinclus vittatus
-6 laetacara cichliden . De araguaiae, flamannellus of curviceps (hangt af van wat er te krijgen is).

Planten:
-Rotala walichii
-Rotala rotundafolia
-staurogyne repens
-progestemon erectus
-Hemianthus micranthemoides
-Hyrdrocotyle tripartia
-progestemon helferi
-Alternathera reicknii
-Ludwigia repens sp. super red
-...

Ook voor de planten weet ik ze nog niet allemaal.


Mijn bak komt de 20ste toe en dan doe ik gelijk ook mijn hardscape en laat ik hem indraaien!


Als jullie nog tips/ commentaar hebben hoor ik het graag.
 
Wauw wat een mooie vooruitzichten heb je en je telt de dagen en uren zeker al af tot die mooi staat te pronken bij jou thuis.

Ik ga je volgen want het gaat een zeer mooi topic worden met mooie foto's ben ik zeker van, alle succes toegewenst vvdc.:thumbs:
 
Mooie plannen alvast!
Veel succes!

Ik heb eerlijk gezegd wel wat twijfels over de combinatie ADA soil en corydoras. Ze zullen zich geen pijn doen aan de korrels maar veel grondelen zal er ook niet inzitten. En als ze zouden grondelen gaat dat wel wat stofwolken geven vrees ik?
 
Mooie plannen alvast!
Veel succes!

Ik heb eerlijk gezegd wel wat twijfels over de combinatie ADA soil en corydoras. Ze zullen zich geen pijn doen aan de korrels maar veel grondelen zal er ook niet inzitten. En als ze zouden grondelen gaat dat wel wat stofwolken geven vrees ik?

Vergeten erbij zetten !
Maar ik ga ook nog 2 stukjes met filterzand voorzien voor hen :) . Als ik zaterdag mijn hardscape doe zal het wel duidelijk zijn.
Ook ga ik eerst mijn bodembedekkers groeien voor de corydorassen er in mogen.
Leuk om je enthousiasme te lezen. Ik wens je veel succes.
ps Vergeet je niet je Manando te wassen met warm water...
Staat op de to do list voor vandaag ;) .
Veel succes, we gaan het volgen.
Dankje !

Wauw wat een mooie vooruitzichten heb je en je telt de dagen en uren zeker al af tot die mooi staat te pronken bij jou thuis.

Ik ga je volgen want het gaat een zeer mooi topic worden met mooie foto's ben ik zeker van, alle succes toegewenst vvdc.:thumbs:
Dat is zeker! En dan nog de hele indraaiperiode uit zitten :p . Bedankt !
 
Ga je een indraaiperiode nemen van 4 weken of 3 weken ?
 
Een indraai periode van waarschijnlijk 3 weken voor de planten... Wat bedoel je daar precies mee?
Gewoon na 3 weken dat de bak draait plantjes beginnen planten :) .
 
Ja, dat begrijp ik, maar wat is de achterliggende gedachte?
Lijkt mij persoonlijk niet erg zinvol. Gaan de plantjes soms beter groeien als je 3 weken wacht?

Nee het is een ruwe schatting , tegen dan moet ik normaal gezien mijn lichten hebben en al het andere nodige. Tegen dan heb ik ook tijd om mij daarmee bezig te houden.
Als het vroeger kan ga ik het vroeger doen.
 
Nee het is een ruwe schatting , tegen dan moet ik normaal gezien mijn lichten hebben en al het andere nodige. Tegen dan heb ik ook tijd om mij daarmee bezig te houden.
Als het vroeger kan ga ik het vroeger doen.

Oké, helemaal duidelijk. bedankt voor het antwoord :thumbs:
 
Ja, dat begrijp ik, maar wat is de achterliggende gedachte?
Lijkt mij persoonlijk niet erg zinvol. Gaan de plantjes soms beter groeien als je 3 weken wacht?

Ik vind dat eigenlijk wel, ja... :sorry:

Ik heb mijn bak een jaar geleden bewust zonder planten opgestart, eigenlijk met volgende redenen:

Als je ADA amazonia gebruikt moet je, zoals jij ongetwijfeld weet, de eerste drie weken een zeer strak verversingsschema volgen. De eerste week dagelijks grote verversingen en die geleidelijk afbouwen. Dat verversen icm de stoffen die door de soil worden vrijgegeven zorgt ervoor dat het zeer moeilijk is grote schommelingen in de waterwaardes te voorkomen.
Zover heb ik het toch juist, hé?
Oké, met dit in het achterhoofd ga ik verder:
Als je dan ook nog gebruik wil maken van plantjes zoals HC en andere kleine gevoelige planten dan lijkt dat verversen (en de schommelingen door de startende werking van de bodem) me eerder de gewenning van de plantjes te bemoeilijken. Als die plantjes tegelijkertijd zich ook moeten aanpassen van emers naar submers dan wordt het nog erger...
Dan spreek ik nog niet over het feit dat delicate plantjes die je in kleine stekjes verdeelt en in de soil plant de eerste weken vrij los zitten... Zodanig los en fragiel dat je meestal zeer voorzichtig moet zijn bij het vullen om te vermijden dat er plukjes loskomen.
De eerste week moet je dagelijks vullen dus dan maak je het jezelf nu ook niet bepaald makkelijker vind ik.
Uiteindelijk: hoe jonger/instabieler een bak hoe meer kans op smeltende planten, opstartalgen en zo meer.
Vooral de algen profiteren van het licht tijdens deze periode van schommelingen en gebrek aan bacteriële werking...

Daarom de redenering dat je de eerste drie weken op zoveel fronten aan het vechten bent tegen problemen dat het veel makkelijker is om zonder licht op te starten en pas te beplanten bij stabiel worden van bodem, filter en waterwaardes.
Dus ik heb mijn scape gemaakt, de soil in de bak gedaan, filter en verwarming aan en drie weken in het donker ingedraaid...
Dan pas aangeplant, CO2 en plantenvoeding erbij en voorzichtig het licht opbouwen. De plantjes sloegen naar mijn gevoel veel vlotter aan, ik heb geen algen gezien en als je maar één verversing per week meer doet is het ook makkelijker om de voeding op peil te houden.

Maar ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is, sommigen kunnen amper drie weken wachten op vissen dus drie weken op een donkere bak kijken is niet zo een leuk advies... :D;)

Sowieso start ik vanaf nu elke bak waar ik amazonia gebruik op die manier op, veel minder gedoe vind ik persoonlijk...

Edit: trouwens veel succes met je leuke plannen, VvdC!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat eigenlijk wel, ja... :sorry:

Ik heb mijn bak een jaar geleden bewust zonder planten opgestart, eigenlijk met volgende redenen:

Als je ADA amazonia gebruikt moet je, zoals jij ongetwijfeld weet, de eerste drie weken een zeer strak verversingsschema volgen. De eerste week dagelijks grote verversingen en die geleidelijk afbouwen. Dat verversen icm de stoffen die door de soil worden vrijgegeven zorgt ervoor dat het zeer moeilijk is grote schommelingen in de waterwaardes te voorkomen.
Zover heb ik het toch juist, hé?
Oké, met dit in het achterhoofd ga ik verder:
Als je dan ook nog gebruik wil maken van plantjes zoals HC en andere kleine gevoelige planten dan lijkt dat verversen (en de schommelingen door de startende werking van de bodem) me eerder de gewenning van de plantjes te bemoeilijken. Als die plantjes tegelijkertijd zich ook moeten aanpassen van emers naar submers dan wordt het nog erger...
Dan spreek ik nog niet over het feit dat delicate plantjes die je in kleine stekjes verdeelt en in de soil plant de eerste weken vrij los zitten... Zodanig los en fragiel dat je meestal zeer voorzichtig moet zijn bij het vullen om te vermijden dat er plukjes loskomen.
De eerste week moet je dagelijks vullen dus dan maak je het jezelf nu ook niet bepaald makkelijker vind ik.
Uiteindelijk: hoe jonger/instabieler een bak hoe meer kans op smeltende planten, opstartalgen en zo meer.
Vooral de algen profiteren van het licht tijdens deze periode van schommelingen en gebrek aan bacteriële werking...

Daarom de redenering dat je de eerste drie weken op zoveel fronten aan het vechten bent tegen problemen dat het veel makkelijker is om zonder licht op te starten en pas te beplanten bij stabiel worden van bodem, filter en waterwaardes.
Dus ik heb mijn scape gemaakt, de soil in de bak gedaan, filter en verwarming aan en drie weken in het donker ingedraaid...
Dan pas aangeplant, CO2 en plantenvoeding erbij en voorzichtig het licht opbouwen. De plantjes sloegen naar mijn gevoel veel vlotter aan, ik heb geen algen gezien en als je maar één verversing per week meer doet is het ook makkelijker om de voeding op peil te houden.

Maar ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is, sommigen kunnen amper drie weken wachten op vissen dus drie weken op een donkere bak kijken is niet zo een leuk advies... :D;)

Sowieso start ik vanaf nu elke bak waar ik amazonia gebruik op die manier op, veel minder gedoe vind ik persoonlijk...

Edit: trouwens veel succes met je leuke plannen, VvdC!

U heeft een leuke theorie bedacht en er zijn ongetwijfeld veel wegen die naar Rome leiden.
Persoonlijk doe ik een opstart altijd via de reguliere manier. Net zoals 99,9% van alle aquascapers het op een succesvolle manier doen.
Maar als u deze manier van werken in uw optiek veel voordeel oplevert is dat natuurlijk alleen maar positief.:thumbs:
 
U heeft een leuke theorie bedacht en er zijn ongetwijfeld veel wegen die naar Rome leiden.
Persoonlijk doe ik een opstart altijd via de reguliere manier. Net zoals 99,9% van alle aquascapers het op een succesvolle manier doen.
Maar als u deze manier van werken in uw optiek veel voordeel oplevert is dat natuurlijk alleen maar positief.:thumbs:

Ik denk vooreerst niet dat 99,9% het op dezelfde manier doet, ieder zal gaandeweg zijn eigen methode een beetje ontwikkelen volgens mij.

't Is trouwens niet puur mijn theorie hoor.
Backplay gaf me ooit deze tip en ik zag er wel de logica van in...
Ik gebruik tijdens het indraaien van de soil de eerste weken puur kraantjeswater (en heb hier helaas niet het beste water inzake oa. hardheid) en schakel over op 100% osmose na deze periode waardoor de waterwaardes vanaf dan makkelijker te sturen en controleren zijn.
Maar soit: ik beweer zeker en vast niet dat dit dé manier is, het heeft zowel voor- als nadelen.
Ik vind het sowieso wel aangenamer werken om pas aan te planten na al die waterverversingen én ik heb drie weken extra om nog wat met de hardscape te spelen zonder te moeten verplanten. ;)
Het (eventuele) voordeel op vlak van plantengroei en algenvermijding (altijd beter dan bestrijding ;)) is dan als het ware een bonus.

Ik gebruikte ook vrij veel "verse" planten bij de start en een aantal soorten die gevoelig zijn voor wegsmelten bij wisselende omstandigheden. Zeker voor dergelijke planten zijn stabiele waterwaardes toch wel een meerwaarde. Dus leek het mij alleszins geen kwaad te kunnen om het op een voorzichtige manier aan te pakken. Het is me goed bevallen dus ik neem er sowieso een aantal zaken uit mee! :thumbs:
Maar zoals je zegt: Veel wegen naar Rome en ik neem duidelijk een omweg. :D
Gelukkig heb ik geen haast... :engel:

Enne: zeg maar "je" hoor, "u" klinkt formeler dan ik ben... :)
 
Ik volg je gedachtengang wel willem, ik heb ook al zou geredeneerd , vooral omwille van de algen.
ADA aquasoil laat veel NH4 vrij en dat zorgt voor alg. Dus als je geen licht erop zet, heb je geen algen. PLUS , de NH4 is er , heb ik gelezen , zodat de bacteriën een bron van voedsel hebben en zo ja bak sneller indraait.

Je hebt ook indraaitechnieken dat ze NH4 handmatig toevoegen om de bak sneller te laten indraaien. Bij ADA aquasoil zit het er gewoon al bij :) .
 
Ik heb een piepschuim plaat gekocht , maar ik denk dat hij te dik is , kan dit ? hij is 5 cm.
Ook heb ik de indruk dat de plaat fout gesneden is. Is het erg dat hij er misschien niet volledig onder past ?
 
Hoeveel % van het bodemoppervlak wil je de soil gaan doen?
Want dat gaat denk ik echt niet samen met 30 grote cory's.
 
Waarom niet ? :p
Een tapijtplantje maakt hun baarddraden toch niet kapot?
En zelfs dan nog doet de aquasoil toch niets slecht met hun baarddraden?
 
De bak heeft bijna zijn hardscape grotendeels gekregen, mijn stenen zijn op dus ik moet nieuwe halen. En de kraan staat open !
 
Hoi. Ik ga je volgen hoor. Heb je al foto's?

Super :D

Ik denk dat ik jullie ga moeten teleurstellen , maar mijn gsm is kapot en het fototoestel ligt bij mij broer. Ik probeerde dus foto's te trekken met mijn iPad , maar het resultaat is niet veel soeps.
Zodra ik de camera hier heb liggen trek ik er mooie foto's mee.
Morgen zal ik nog eens proberen met daglicht want nu is er ook veel spiegeling.
Maar dit is dus wat ik heb , sorry :p .

Ik ben blij dat mijn grot niet is mislukt en mijn substraat niet is verzakt!

Op sommige plaatsen ga ik ook nog wat meer stenen leggen. Vooral zodat het hoger gaat.
27267304_10211186958216237_2105787144_o.jpg
27049042_10211186958176236_133361169_o.jpg
 
Vandaag de eerste 50% waterwissel gedaan , ik ben het van thuis gewoon om altijd met een emmer 2 verdiepingen naar boven te gaan.
Een tuinslang in toilet en aquarium is toch wel heel handig hehehe
 
Nog in verband met waterwissels,
Nu maakt het allemaal nog niet zoveel uit maar als er vissen in zitten zou ik graag warmer water kunnen wisselen. De kraan waar mijn slang nu op aangesloten zit is een buitenkraan waar je zo van die basic tuinslangen op kan aansluiten, zoals iedereen in huis heeft :) .
Nu zoek ik een adapter waar ik mijn tuinslang kan aansluiten op de keukenkraan. Op de keukenkraan zit een schroef van 2,5cm diameter.
 
Waarom niet ? :p
Een tapijtplantje maakt hun baarddraden toch niet kapot?
En zelfs dan nog doet de aquasoil toch niets slecht met hun baarddraden?
Dat niet, maar de vissen moeten wel kunnen grondelen. Ze zeven het zand door hun kieuwen om het eten er op deze manier uit te halen
 
Dat niet, maar de vissen moeten wel kunnen grondelen. Ze zeven het zand door hun kieuwen om het eten er op deze manier uit te halen

Snap ik . Ze hebben toch een aardig stuk zand naar mijn mening waar ze in kunne woelen zoveel als ze willen. Tussen alle mogelijke verstop plekken in mijn aquarium zit ook zand dus ik denk wel dat het volstaat :p .
 
Snap ik . Ze hebben toch een aardig stuk zand naar mijn mening waar ze in kunne woelen zoveel als ze willen. Tussen alle mogelijke verstop plekken in mijn aquarium zit ook zand dus ik denk wel dat het volstaat :p .

Waar ik me meer zorgen over maak is dat wanneer ze in je soil gaan wroeten, je veel dwarrelend stof krijgt.
 
Waar ik me meer zorgen over maak is dat wanneer ze in je soil gaan wroeten, je veel dwarrelend stof krijgt.
Bij Akadama soil is dit stoffen een bekend probleem, maar niet bij ADA Amazonia powder, het beetje stof die je hierbij krijgt, is na een paar waterwissels weg ;)
 

Terug
Bovenaan