vreemd algen probleem


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
249
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Goedenmiddag,

Ik heb hier een aquarium stelling met 6 aquaria van ~65x40x30cm. 4 hiervan zijn momenteel in gebruik en hebben allemaal een losse hamburger matten filter met dezelfde pomp draaien. In 2 van de bakken zwemmen inmmiddels vissen (killi-vissen) en in de andere twee staan momenteel wat planten en een paar garnalen (allebei ongeveer 10garalen (nu nog). Beide aquaria hebben geen direct zonlicht.

Nu het vreemde, de twee bovenste bakken zijn tegelijk ingericht en hebben dezelfde verlichting (LED verlichting).

In de linker bak zit een stuk hout met wat mosjes, eikenbladvaren en nog wat meer mosjes. Dit aquarium is helemaal helder.
In het rechteraquarium staat een stuk hout met daarop een bolbitus soort, een Bucephelandra soort en nog 2 onbekende planten (1 is volgens mij een Ludwigia). Dit aquarium is erwtensoep.

Ik heb bij de rechter ook al eens een hele grote waterwissel gedaan, toen het zo groen was, (90%) maar het is inmiddels net zo groen.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Beide aquaria:
IMG_4731[1].JPG


Linker aquarium:
IMG_4732[1].JPG


Rechteraquarium:
IMG_4734[1].JPG
 
daar lijkt het inderdaad op. Beide aquaria draaien nu 2 maanden ongeveer. Ze hebben hetzelfde belichtingsregime (8u/dag).

Ik zat te denken om levende watervlooien toe te voegen, die houden wel van groen water toch? Maar dat verklaard nog niet waarom de ene groen is en de ander niet
 
Tja altijd lastig maar er zal een oorzaak zijn en misschien heeft de bak met groen water toch meer belasting gehad wat dit veroorzaakt. Het is natuurlijk nog een verse bak die stabiel moet worden.
 
Is de doorstroming van je filter wel goed of zitten de filtermatten net even anders of staat het pompje minimaal ipv maximaal (als dat kan)?
 
Bakken vergelijken, al hebben ze een vergelijkbare situatie, is denk ik onmogelijk. Alles start nooit precies gelijk op en beginpunten zullen altijd verschillen. Zweefalg, waarvan ik denk dat je dit in je bak hebt komt vaak voor bij een opstartende bak. Alles is nog in onbalans en die onbalans kan bij een bak direct een probleem geven terwijl een andere bak geen krimp geeft. Slecht groeiende, misschien al wel rottende planten kunnen zweefalg veroorzaken of een ammonium piek doordat je een de bodem woelde of anderzins. Kort en goed probeer niet het vergelijk te vinden wat trouwens ook weinig zin heeft. Waterverversen, een flinke en eventueel meerdere, kan denk ik wel goed doen. Als je zo'n ding hebt is er met een UV-c lamp ook een snel herstel mogelijk. Zorg voor plantenvoeding, dus voor sterke en gezonde planten is ook nuttig. Je licht wat dimmen, ook dat kan helpen.
 
Bakken vergelijken, al hebben ze een vergelijkbare situatie, is denk ik onmogelijk. Alles start nooit precies gelijk op en beginpunten zullen altijd verschillen. Zweefalg, waarvan ik denk dat je dit in je bak hebt komt vaak voor bij een opstartende bak. Alles is nog in onbalans en die onbalans kan bij een bak direct een probleem geven terwijl een andere bak geen krimp geeft. Slecht groeiende, misschien al wel rottende planten kunnen zweefalg veroorzaken of een ammonium piek doordat je een de bodem woelde of anderzins. Kort en goed probeer niet het vergelijk te vinden wat trouwens ook weinig zin heeft. Waterverversen, een flinke en eventueel meerdere, kan denk ik wel goed doen. Als je zo'n ding hebt is er met een UV-c lamp ook een snel herstel mogelijk. Zorg voor plantenvoeding, dus voor sterke en gezonde planten is ook nuttig. Je licht wat dimmen, ook dat kan helpen.
Hoi Benvo, ik kijk het nog even aan en zal het licht wat dinmen. Maar vreemd vind ik het wel…

Ik hou jullie op de hoogte
 
Opzich niet zo vreemd want geen bak is gelijk en veel licht kan bij de opstartfase soms groenalg geven en dat zie je regelmatig.
 
Goedemorgen,

Ik heb er inderdaad daphnia in gedaan en daardoor werd het minder, maar het is niet weg. Heb inmiddels wel een bak vol daphnia 😁

na een grote water wissel is het ook meteen weer terug.

Straks een HOB filter bij plaatsen met filter watten en dan hoop ik daarmee meer zweefalg er uit te kunnen vangen.

Dus we zijn er nog niet
 
Heb je teveel licht tov de co2 of heb je last van een boost door nh3/4? Er moet toch een oorzaak zijn als het blijft aanhouden volgens mij.
 
Ja, ik weet het ook niet, misschien teveel licht, er komt ook licht van buiten in, dus ik heb nu het licht van buiten proberen af te schermen en de verlichtingssterkte ook gehalveerd. Ik meet geen rare waterwaardes en zoals gezegd heb ik gisteren weer 50% water ververst.
 
Ja dat licht kan best debet er aan zijn hoor. Misschien de bakjes dan afplakken aan de zijkant als dat helpt.
 
Ja, ik weet het ook niet, misschien teveel licht, er komt ook licht van buiten in, dus ik heb nu het licht van buiten proberen af te schermen en de verlichtingssterkte ook gehalveerd. Ik meet geen rare waterwaardes en zoals gezegd heb ik gisteren weer 50% water ververst.
Heb laatst de tip gehoord van fatherfish dat je met papier het licht van buiten goed kan dempen en toch voldoende licht de bak in krijgt 😀

Nu ik naar die fotos terug zit te kijken denk ik dat het best goed de zon kan zijn. Als de ene net iets meer zon krijgt hoeft het maar net genoeg te zijn. Zo zie je maar, licht is leven 😁
Misschien dat het licht de trigger is geweest. Als je bijvoorbeeld nu een kopje zweefalg in het andere aquarium doet dan heb je kans dat dat bijvoorbeeld ook trigger genoeg is om je andere aquaruim vol te krijgen.
Het hoeft maar een druppel te zijn die de emmer doet overlopen.
 

Dat is er een om bij in slaap te vallen en filmpjes vol tegenstrijdigheden, alleen al het stukje van modder van buiten in je aquarium... oh kijk nou een probleem zitten beestjes in die niet zo lief zijn maar dat hoort bij de natuur. Probleem in je aquarium is alleen dat je vis maar zeer beperkte ruimte heeft om zich uit de voeten te maken...

Dan nog een... aquarium zo natuurlijk mogelijk inrichten met spullen uit de natuur... en wie is zijn gast iemand met alleen barebottoms etc en hij vind het geweldig.

Die man is van mijn yt lijstje gewist (y):LOL:
 
Ja, ik weet het ook niet, misschien teveel licht, er komt ook licht van buiten in, dus ik heb nu het licht van buiten proberen af te schermen en de verlichtingssterkte ook gehalveerd. Ik meet geen rare waterwaardes en zoals gezegd heb ik gisteren weer 50% water ververst.
Zou net gebruik maken van dat buitenlicht en enkel bijverlichten wanneer nodig.
Ziet er minder uit maar vissen houden wel van wat groenig water met wat voedseldieren erin.
 

Terug
Bovenaan