Vragen over totaal plaatje als nieuweling in deze aquawereld


N

Nizza

Guest
Goeie dag heren en dames.

In deze hoek van het aquarium wereldje heb ik totaal nog geen kaas van gegeten...
Ben zelf nu een jaartje in de nano aquacape bezig maar das bes beperkt kwa vis bestand,
zou dus graag wat grotere vissen willen zien in me bak en kwa kleur ook feller...


Na het zien van deze foto viel me onderkaak op de grond...
Zo fris zo kleurrijk zo strak gewoon zo gaaf.
Heb dus na het zien van deze foto het internet afgestruind om te kijken wat er over kon vinden,,,,veel ..heeeel veel,zo veel dat ik eigenlijk geen steek wijzer ben geworden alleen dat dit dus Afrikaanse cichliden zijn...denk ik...
:S
Ik ben bezig met me nieuwe huis aant verbouwen waar we in december in gaan.
de woning word vrij strak en licht met een industri�len look met veel wit,beton en staal dus kwa bak vond ik tot nu toe na het zien van honderden foto,s en filmpjes deze het mooist en wil ik graag zo,n soort bak...eigenlijk gewoon deze bak.vind hem echt schitterend.

Nou heb ik een paar vragen

-De ruimte die ik heb voor een bak is beperkt in de zin van de diepte max 35 cm.
Nou wil ik een bak laten maken van tussen de 2,5m tot 3 meter lang en kwa hoogte 60 a 70 cm ,
is dat een probleem kwa diepte?voor dit soort vissen

-Kan je met dit soort vissen een open bak nemen zoals een aquascape bak..

-Welke vissen zijn dat op de foto en waar kan meer info vinden over deze vissen...want vind ze kwa kleur erg mooi en zijn niet al te groot als ik ze zo de foto zie

-welk soort steen is dat... waar te verkrijgen. Vind ze namelijk erg mooi wit.

-En kunnen deze soort vissen wel dus in zo,n bak als dat ik zou willen.

Alvast bedankt

Deze bak dus :)

243656_0_82_18_1aquarium_african_cichlids.jpg
 
Ligt het aan mij, of is er geen plaatje toegevoegd... Ik zie namelijk geen plaatje in je post....

*edit* laat maar, na het typen van dit bericht zit ie er ineens onder :)
 
Volgens mij zijn de stenen: Kalksteen �Limestone�
De diepte van 35 cm beperkt je qua grootte van de vissen. Ze moeten nog wel kunnen "keren".
 
Die cichliden zijn een mix van mbuna, aulonocara en misschien nog andere. in 35 cm met steen zou ik het laten bij alleen mbuna. Ook vanwege het voer is dat handig.

Tips voor malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boeler heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2vminimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren.


Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Je kunt soorten Labidochromis wel combineren, ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis en Labeotropheus, Pseudotropheus demaisoni, Metriaclima lombardoi


Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.
 
Holly crap,
das nog eens meteen een berg info...

Big thanks voor dat.

Ik ga me er nog eens goed in verdiepen.

Ps wat zijn de betere winkels voor deze soort vissen
 

Terug
Bovenaan