Vragen over nestje Ancistrus


A

Anouk_D

Guest
Ik heb een nestje Ancistrus Dolichopterus wildkleur. Het mannetje zit nog op het nest, ik tel nu in ieder geval al 13 rondzwemmende jongen. Ik kan nergens vinden hoeveel visjes er gemiddeld uit een nest komen. Weet iemand dat?

En ondanks dat ik een flink aquarium heb (450l) lijkt 15 volwassen exemplaren me een beetje veel. Wat is een goede leeftijd/maat om een nieuw adres voor ze te zoeken?
 
Is het zeker dolichopteris en niet de cirrhosus omdat je over wildkleur spreekt?
De cirrhosus legt tussen de 30 en 80 eitjes.
Je ziet ze vaak in de winkel vanaf een cm of 4 bv.
 
Als ik op afbeeldingen zoek krijg ik sowieso erg wisselende resultaten. Ze worden vaak verward denk ik? De mijne hebben in ieder geval geen lichte rand op de staart en zijn wel gevlekt. De jongen zijn wat lichter dan de ouders
 
Als ik het me goed herinner is het verschil dat de Dolichopterus op latere leeftijd echt donker wordt, bijna zonder tekening terwijl de Cirrhosus een vlekkerige tekenig houdt.
In het jeugdkleed zijn ze vaak moeilijker te onderscheiden maar de eerste heeft dan wel vaak een wit zoompje in de staartvin.

De meeste die in de LFS worden aangeboden zijn Cirrhosus.
 
Als ik het me goed herinner is het verschil dat de Dolichopterus op latere leeftijd echt donker wordt, bijna zonder tekening terwijl de Cirrhosus een vlekkerige tekenig houdt.
In het jeugdkleed zijn ze vaak moeilijker te onderscheiden maar de eerste heeft dan wel vaak een wit zoompje in de staartvin.

De meeste die in de LFS worden aangeboden zijn Cirrhosus.

Dank. Ik zal ze morgen op de foto zetten en jullie dan vragen om mee te kijken.
 
Haha ik zal eens proberen helderheid te scheppen in de verwarring.

Ik weet bijna zeker dat Anouk de ancistrus cf. cirrhosus heeft. Ik zeg cf. Omdat het haast altijd een hybride betreft.
Deze cf. cirrhosus zoals je hem in de handel tegenkomt heeft vlekjes over heel zijn lichaam en vaak 2 gele puntjes aan de staartvin(Soms alleen op jonge leeftijd). De Dolichopterus heeft een witte zoom aan de staartvin. Deze witte zoom is alleen op jonge leeftijd zichtbaar en verdwijnt naarmate ze volwassen worden. Ook hebben ze zeer kleine witte stipjes en is het kweken vergelijkbaar met echte Lnummersoorten. Jonge dieren van 3cm kosten via MP al zeker 10,- dus dat maakt het nog onwaarschijnlijker.

Ancistrus cf. cirrhosus kom je vaak tegen. Nestjes zijn meestal tussen de 20-70 . Persoonlijk zou ik de natuur gewoon zijn gang laten gaan omdat de jongen van deze soort toch vrij sterk zijn en er dus altijd wel een aantal zullen overleven.
15 volwassenen in 1.5m is inderdaad vrij veel, vooral omdat de mannetjes territoriaal zijn en ze veel vervuilen. Ik zou zeggen dat als je ze wil houden je je moet beperken tot 6-8max. Je zal merken dat ze zich veel rustiger gedragen en je bak helderder blijft.
 
Ik denk dat ik met jullie eens ben dat ik de cf. Cirrhosus heb. Hierbij twee foto's van het vrouwtje en één van een jong.
2018-01-17 19.43.55.jpg
2018-01-17 19.49.19.jpg
2018-01-17 19.46.13.jpg
 
Leuk hoor dat kleine grut! Is indd de cf. Cirrhosus. Zie je duidelijk aan de 2 gele puntjes aan de staartvin. Ga je nog iets met de jongen doen of laat je ze in de bak zitten?

Mooie stenen ook, kan je me vertellen wat voor steensoort het is?
 
Leuk hoor dat kleine grut! Is indd de cf. Cirrhosus. Zie je duidelijk aan de 2 gele puntjes aan de staartvin. Ga je nog iets met de jongen doen of laat je ze in de bak zitten?
Dank. Ik laat ze denk ik eerst zitten. Ik heb er op 450l nu alleen 5 endler guppen bij en wat anentome helena slakken en vuurgarnalen. Mochten ze allemaal volwassen worden dan ga ik wel op zoek naar een ander plekje voor een aantal.
ooie stenen ook, kan je me vertellen wat voor steensoort het is?
De stenen zijn 'aquascape slate rock', heb die gevonden bij aquastore xl. Ben er ook erg blij mee. De foto waar de kleine ancistrus op de steen zit vertekent wel een beetje door de close up, de stenen zijn niet zo dik.
IMG_20171211_204528.jpg
 

Terug
Bovenaan