Vragen over mijn dochter haar eerste vis, een Betta


ze worden gevonden in wateren vanaf 15 graden, heb de mijne dan ook tijdelijk in 20 graden gehouden.
maar ze deden het beter (actiever, meer zichtbaar) vanaf zo´n 23 graden. dat zeggende hoeven ze echt niet op 25-26 graden want dat werkt alleen maar levens verkortend. (en zo lang leven hebben ze al niet)

kwekers houden ze doorgaans ook op kamertemp, ook al houden die de kamer wel wat warmer dan de gemiddelde kamer.

PH maakt echt geen drol meer uit met onze F100 nakweek.
 
Richard,

inderdaad, gezellig actieve vissen is wel het laatste dat we willen.
Een prachtige lome vis in een zo klein mogelijk bakje met zo weinig mogelijk gedoe met fiters, verwarming etc daarentegen....

En zou graag eens weten waar je het haalt dat Betta's reeds korter leven op +24° tot 26°?
Vanaf 27° wordt het wat te warm inderdaad, Zie http://vdt.ugent.be/sites/default/files/Engart02.pdf

PH in het wild is eerder aan de zure dan harde kant. Maar ik wil best aannemen dat dit voor kweekvissen onderussen geen drol meer uitmaakt.
 
En zou graag eens weten waar je het haalt dat Betta's reeds korter leven op +24° tot 26°?
Hoe warmer het is hoe sneller hun metabolisme, en dus hoe sneller ze dood gaan. Als ze het op 23 graden prima doen, waarom op 26 graden houden?

Richard,

inderdaad, gezellig actieve vissen is wel het laatste dat we willen.
Een prachtige lome vis in een zo klein mogelijk bakje met zo weinig mogelijk gedoe met fiters, verwarming etc daarentegen....
Waar heeft Richard gezegd dat ze in een klein bakje zonder filter of verwarming moeten worden gehouden? Blijkbaar heb ik er overheen gelezen...
 
Christian,

Ok, los van het feit dat 23 graden al warmer is dan 21 en het gebruik van een verwarmingselement benodigd wat in feite hier qua topic de hoofdzaak is,
welk onderzoek heeft ooit uitgewezen dat het metabolisme van een Betta minder goed werkt vanaf 23°C? Indien je zegt "ervaring" dan wijkt die ervaring toch stevig af
van alles wat te lezen valt, tot nu toe ( T°van 24-26°C) zonder "uiteenlopende meningen", behalve die van jullie twee? Jullie zijn toch niet toevallig kwekers/verkopers van betta's?

Dan valt het zeker te begrijpen dat het houden van Betta's op 21° (tot 23°) niet tegengesproken wordt, immers een extra verkoopsargument want dan moeten de meesten geen
verwarming meer kopen of maar beperkt gebruiken. Je krijgt dan wel een lome passieve vis met een (bewezen) slechter werkend metabolisme,
maar dat zal vooral de verkopers worst wezen, Er is dan immers een decoratieve rustige vis met een minimum aan kosten.

Er moet dus in dit topic eerder gewezen worden dat het metabolisme in gevaar komt onder de 23° en dat de vis zich prima voelt
tussen de 24 en 26. Wat jullie doen lijkt verdacht veel op verkoopspraatjes.
 
Ja ik ben ook een betta verkoper dus ach ik wil alleen maar winst maken dat heb je goed....

ja ervaring ja, dus omdat jij een andere ervaring hebt klopt de mijne niet? ik kan het ook andersom vragen: bewijs mij maar is dat het metabolisme onder de 23 graden minder word /in gevaar komt.

Christian en ik delen dezelfde mening, en als jij het nodig vind om dat meteen belachelijk te maken.... zielig.

lees overigens dit stukje even:

http://www.aquarium-pond-answers.com/2008/03/betta-habitat.html

is te lezen dat ze in zeer wisselende parameters worden gevonden van plek tot plek en seizoen tot seizoen.
 
Laatst bewerkt:
Tav John (Jessicapillon) en WTP

De betta indien nodig, dus als er nitriet/ammoniak dreigt gevormd te worden, tijdens het indraaien in een plastic bakle van een vijftal liter houden in hetzelfde 20Liter bakje
en dan dat water geregeld verversen gedurende een paar weken zou ook moeten kunnen lijkt mij. Kan je het filter ook goed laten stromen. Maar heb dit zelf nog nooit hoeven te doen,
dus het zou kunnen dat ik in dat geval een probleempje over het hoofd zie

En de T° dan niet te hoog zodat hij weinig zin heeft om te zwemmen:D. en lekker decoratief ligt te wezen
 
Ehm....nog steeds een beetje off topic maar ik heb mijn betta in 22 graden water zitten. Hij is hyperactief, ziet er super gezond uit voor zover ik kan beoordelen....ik hoop oprecht niet dat ik hem tekort doe maar volgens mij gaat het prima op 22 graden. Geloof niet dat hij hard zwemt om het warm te krijgen :)
 
Christian,

Ok, los van het feit dat 23 graden al warmer is dan 21 en het gebruik van een verwarmingselement benodigd wat in feite hier qua topic de hoofdzaak is,
welk onderzoek heeft ooit uitgewezen dat het metabolisme van een Betta minder goed werkt vanaf 23°C? Indien je zegt "ervaring" dan wijkt die ervaring toch stevig af
van alles wat te lezen valt, tot nu toe ( T°van 24-26°C) zonder "uiteenlopende meningen", behalve die van jullie twee? Jullie zijn toch niet toevallig kwekers/verkopers van betta's?

Dan valt het zeker te begrijpen dat het houden van Betta's op 21° (tot 23°) niet tegengesproken wordt, immers een extra verkoopsargument want dan moeten de meesten geen
verwarming meer kopen of maar beperkt gebruiken. Je krijgt dan wel een lome passieve vis met een (bewezen) slechter werkend metabolisme,
maar dat zal vooral de verkopers worst wezen, Er is dan immers een decoratieve rustige vis met een minimum aan kosten.

Er moet dus in dit topic eerder gewezen worden dat het metabolisme in gevaar komt onder de 23° en dat de vis zich prima voelt
tussen de 24 en 26. Wat jullie doen lijkt verdacht veel op verkoopspraatjes.
Willem,

Ten eerste, aardig dat je op zo'n respectvolle manier antwoordt, en dat je iedereen in zijn waarden laat. *kuch*

Ten tweede, ik ben geen Betta kweker, verkoper, of zelfs liefhebber. Tenzij het een wilde soort is, doe je mij met een Betta geen plezier.

Ik zou je ook willen informeren dat het algemeen bekend is dat de temperatuur een grote invloed heeft op de metabolisme van vissen, misschien zelfs organismen in het algemeen. Hogere temperaturen zorgen voor een sneller metabolisme, wat in een vroege dood eindigt.


Tav John (Jessicapillon) en WTP

De betta indien nodig, dus als er nitriet/ammoniak dreigt gevormd te worden, tijdens het indraaien in een plastic bakle van een vijftal liter houden in hetzelfde 20Liter bakje
en dan dat water geregeld verversen gedurende een paar weken zou ook moeten kunnen lijkt mij. Kan je het filter ook goed laten stromen. Maar heb dit zelf nog nooit hoeven te doen,
dus het zou kunnen dat ik in dat geval een probleempje over het hoofd zie

En de T° dan niet te hoog zodat hij weinig zin heeft om te zwemmen:D. en lekker decoratief ligt te wezen
Dit heeft niemand gezegd...

Ik begin te denken dat je een troll bent...
 
Richard,

Ik volg gewoon de consensus, en hoef eigenlijk dus niets te bewijzen;

Het is gewoonweg weer al te opvallend dat daarvan afgeweken wordt door, hoeft het te verbazen?, minder te bieden dan meer. En zonder enig bewijs.
Typische kwekerspraat, "ze blijven al in leven met dit minimum (eten, omgeving etc) dus waarom zouden we de klant erop wijzen dat minimaal (vaak) niet optimaal is?

Op de webpagina waar naar verwezen wordt staat nergens te lezen laat staan bewezen dat het metabolisme slechter wordt al vanaf 24°c.
Wat dus, nogmaals maar nu echt wel de laatste keer, zou impliceren dat alle respectabele info site's verkeerd zijn.
Overal wordt aangeraden tussen de 23/24 en 26 graden, met vaak advies voor een optimale, indien men een zwemgrage gezonde vis wil, van 25C°.

Dus het enige bewijs dat hier moet geleverd worden is of het klopt dat het slecht is voor een beta om op die optimale T° te zitten, waardoor die totaal niet optimaal is natuurlijk.
Zoniet weet ik genoeg met het feit dat ik hier met kwekers/verkopers van doen heb.

Voor de aardigheid heb ik ook eens naast Engelstalige sites ook Franse bekeken, ik citeer:


"La température devrait être dans l’idéal comprise entre 24 et 28 degrés".

"Le Betta est un poisson tropical qui se trouve mieux (=best) aux alentours (rond de) de 25°. La marge de tolérance du Betta est assez grande, mais à des températures plus basses, il devient léthargique et plus sensible aux maladies."

Dus dreigt ziek en lethargisch te worden bij lagere temperatuur. (https://www.jurabetta.com/faq.html)

en zo kan ik nog wel even doorgaan.
 
Christian,

inderdaad: begrijpend lezen is niet jouw sterkste kant. Dus nogmaals : wat bewijst dat het metabolisme van een Betta het begint op te geven vanaf 24° zoals Richard beweert en dat tegen alle info in?

Wat je tweede reactie betreft is het mij niet duidelijk waar je het over hebt.

Er staat "indien nodig", dus zelfs indien niemand het gezegd of erover begonnen is, het zou in dit geval goed kunnen dat het een probleem wordt.

Mijn laatste opmerking is inderdaad wat sarcastisch (trollerig?wel feitelijk juist) , maar dan heb jij toch wel een heel kort lontje of lange tenen.
 
Christian,

inderdaad: begrijpend lezen is niet jouw sterkste kant. Dus nogmaals : wat bewijst dat het metabolisme van een Betta het begint op te geven vanaf 24° zoals Richard beweert en dat tegen alle info in?

Wat je tweede reactie betreft is het mij niet duidelijk waar je het over hebt.

Er staat "indien nodig", dus zelfs indien niemand het gezegd of erover begonnen is, het zou in dit geval goed kunnen dat het een probleem wordt.

Mijn laatste opmerking is inderdaad wat sarcastisch (trollerig?wel feitelijk juist) , maar dan heb jij toch wel een heel kort lontje of lange tenen.
Bij elke graad meer wort het metabolisme licht versneld. Dat betekent niet dat het merkbaar is, of dat de vis daar ziek van wordt, maar dat het visje minder lang zal leven, al is het enkele weken/maanden. Dit is ook de reden dat de vis bij lagere temperaturen lethargisch kan worden, de metabolisme wordt verlaagd. Jouw argument bewijst dus mijn argument.

Toch zal een vis bij 23 graden niet lethargisch worden, dat kunnen de meesten hier wel uit ervaring zeggen. Dat jij dan 2 sites als holy bible wilt gebruiken is jouw probleem.

Seriously fish geeft bijvoorbeeld weer 22-30 graden aan:
http://www.seriouslyfish.com/species/betta-splendens/
 
Die 22-30 graden wil zeggen dat je ze nog relatief goed op 22 en 30 kan houden. 30 kan onmogelijk lange termijn ideaal zijn, dan zullen ze inderdaad significant sneller volwassen worden
en sterven, dus optimaal wat hoger en lager. Dan kom je aan de 24 tot 26 graden die dus overal aangeraden wordt, of de 75F° /bijna 24°C op andere engelstalige site's.
1 à 2 graden meer zal geen problematisch verschil maken.

Het is dan ook een tropische vis, en geen subtropische zoals de platie of guppy of andere labyrinthen zoals de paradijsvis die al goed zitten bij een 22-23 tal graden.
Niet alleen metabolisme/veroudering maar ook de weerstand tegen ziekte's/parasieten speelt een rol, en die zou bij Betta's toch beter functioneren bij +24°.

Dat er zekere belangen zijn om 24 tot 26 als problematischer af te schilderen dan de lagere T° mag duidelijk zijn,
vooral nu het "goudvis in de bokaal" verhaal het niet zo goed meer doet bij het grote publiek dan vroeger.
Het "Betta in de kant en klare onmiddellijk opstartbare nano bak" is de nieuwe blijde boodschap om impuls-aankopers te lokken.
 
Mensen afkraken om je eigen gelijk te halen is ook een kunst.

Ik heb mijn mening gegeven, jij de joue.

We zijn het duidelijk niet met elkaar eens, prima

Inmiddels zijn er wel mensen die hier beweren dat hun betta's het meer dan prima doen op lagere temperaturen. Dat dat bij jou niet zo is...

Ik heb het overigens nergens over de grote van de bakjes en het wel of niet filteren.
 
Laatst bewerkt:
Beste leden.
We verzoeken jullie om de discussie open en inhoudelijk te houden en elkaar geen namen toe te delen, gun elkaars mening en ga respectvol met elkaar om.
 
Mensen beweren zo veel. Men kan gerust een forum vinden gaan waar enige tientallen zullen beweren dat de aarde plat is en enige honderden dat ze 10000 jaar oud is.

Dat er zijn in de aquariophilie, zoals de opstarter van dit topic, die zich laten leiden door de minimalistische eisen die kwekers ontdekt en ontwikkeld hebben om deze vissen op te kweken en te houden,
en niet door de vraag hoe ze het best gehuisvestigd worden valt alleen maar te betreuren en zeker niet aan te moedigen, integendeel.

Indien de opstarter de meest voor de betta voordelige "uiteenlopende mening" had gevolgd had hij nu een bak van minstens 60cm, met T° rond de 25C°, een goed ingedraaide filter, plantenbak etc...
Op basis van de foto en de verklaringen zijn we daar dus een eind van verwijderd.

Het verbaast mij overigens dat het beheer van dit forum zonder boe of baa zich pogingen laat welgevallen van kwekers/verkopers om de huisvestigingsvoorwaarden van vissen zo ruim mogelijk te trekken,
't is te zeggen, omlaag, en zo goedkoop en gemakkelijk mogelijk.


En het was overigens ik niet die begon met anderen een "trol" te noemen. De echte trol in deze is de kweker die advies gaf aan de topicstarter.
Dat zijn eventuele sympathisanten mij als hun trol aanzien beschouw ik als een compliment .:petjeaf:

Overigens nog steeds geen uitleg wat er zo trollerig is, laat staan fout , aan de opmerking dat indien je een betta (uit noodzaak, niet uit commerciele efficientie overweging) ) enige weken in een vijf liter bakje doet of kleiner
het wellicht beter is dat de temperatuur aan de lage kant is om zijn metabolisme laag te houden. En de vaststelling dat iemand die dit een trollerige opmerking vindt een kort lontje moet hebben of het verkeerdelijk begrijpt beschouwen als een belediging
(zoals ook Dirk doet ) is natuurlijk weer of een poging om de zaken op hun kop te zetten, of bewijs dat er ook wat scheelt aan zijn begripsvermogen in deze, maar dat mag niet gezegd worden natuurlijk.:sorry:
 
Laatst bewerkt:
Willem, ik zie je veel verwijzen naar literatuur (wat uiteraard altijd goed is om te lezen) maar heb je zelf ook (veel) ervaring met Betta's?
Door je stelligheid ga ik ervan uit dat je zelf uit ervaring weet wat een goede temperatuur/omgeving is voor Betta's. Misschien kun je aangeven waar jij het verschil in gedrag in ziet bij een hogere temperatuur waardoor jij dit aanraadt. En heeft deze hogere temperatuur ook andere fysieke voordelen naar jouw mening?
Hier wil ik even bijzeggen dat ik zelf geen ervaring heb met Betta's.
 
@WillemAF
Je eerste berichten op dit forum zijn direct vrij stevig! :D :thumbs:
Je bent misschien een voetballer waardoor je dacht:
"ik ben hier invaller, net op het veld gekomen, het is al ver in de tweede helft dus ik moet hier snel wat statements maken zodat de mensen me toch gezien hebben? " :juggle:
Ik moet je wel teleurstellen: noch Rich noch Christiaan zijn betta-verkopers, echt niet!
Waar is dat vuur dat ik er mijn beide handen in steek! :D

Het is trouwens een beetje kort door de bocht om hen als dusdanig te bestempelen louter op basis van de weinige informatie die je over hen hebt vind ik persoonlijk maar ik ben misschien niet snel genoeg van begrip.
Helaas ga je vervolgens compleet uit de bocht door halsstarrig vol te blijven houden dat jouw veronderstelling ("'t zijn allemaal betta-dealers, they are everywhere!!!) klopt...
Puur omdat ze enkele adviezen geven waar jij niet mee akkoord kan gaan? En je moet wel gelijk hebben want ze blijven dan ook nog achter die adviezen staan, zelfs nadat jij ze een kopstoot toebedeelde als binnenkomer? Ahja, dat vraagt dan toch om een tackle (weer voetbal):
" You're all Betta dealers, no doubt about it!" :deal:
Heheheh, nice!!!

Ik snap uit de toon en de aard van je berichten wel dat je een beetje met frustraties loopt waardoor je nogal wild om je heen trapt... (jaja, weeral een kenmerk van een voetballer! Ik ben niet te stoppen blijkbaar vandaag... :br::br:)
Ik vind dat persoonlijk wel entertainment eigenlijk! So knock yourself out!
LoL

Komt deze frustratie voort uit eerdere (forum)ervaringen waardoor je een kort lontje (zeg maar geen lontje) hebt gekregen of is het iets dat eigen is aan je persoonlijkheid? Voetballers, ken je dat? LoL
Who knows?! Future will tell...
Als je al zodanig uit je dak gaat bij dit topic dan gaat er ongetwijfeld nog veel kortsluiten in je hoofd bij andere topics hier. Ik ben nu al benieuwd :D:D:D

Maar op zich valt het hier over het algemeen best mee hoor, qua kennis en advies.
Onvermijdelijk kom je situaties, bakken en standpunten tegen waar je zelf niet mee akkoord kan gaan, dat is voor mij niet anders.
Ik moet ook veel op mijn tanden bijten in sommige situaties, in andere gevallen zeg ik zonder omwegen mijn mening maar je moet dan wel zorgen dat je tegen de juiste mensen van leer trekt natuurlijk.

De situatie van de betta in kwestie is inderdaad niet zo optimaal te noemen maar de topic starter vraagt om advies dus wordt dat gegeven.
Dus het was de TS die de vis heeft gekocht, de bak heeft gekozen en ingericht. De andere forumleden proberen vervolgens de situatie alsnog te verbeteren.
Dus er is hier niemand die het advies gaf om de vis zonder filter in een kleine, half gevulde bak te steken volgens mij, behalve dan de verkoper, de échte verkoper en dus niet Christiaan of Richard, dus dan moet je hen daar niet op aanspreken.

Als ik niet akkoord ga met een bepaald topic zou ik ofwel eerder reageren zoals John bvb.:

Echt een schitterende vis maar wat een gepruts zo zeg.
Sorry voor mijn botheid!

Ofwel zou ik zwijgen (gebeurt veel).
Ofwel zou ik zelf advies geven (als het gegeven advies me niet bevalt) maar dan zonder de schuld van verkeerde huisvesting naar andere leden door te schuiven.

En mbt de temperatuur:
21 is te koud, laat dat duidelijk zijn, dus een verwarming zal sowieso nodig zijn.
Zet ze dan op 24 graden zou ik zeggen, dan is iedereen tevree! :book::thumbs:
Geef dat beestje ook wat plantjes, voorzie een afdekplaatje, een filtertje, wat warmte, wat liefde en genoeg plaats (20l is zeer minimaal vind ik en ik zou het zelf nooit doen in 20l maar soit, meer is sowieso beter).
Ik zou hier bijvoorbeeld zeker geen appelslakken bij steken aangezien die te groot worden voor dergelijke bak en teveel vervuilen. Dus dat vind ik niet zo'n goed advies maar ik ga niet zo ver dat ik Dirk er daarom van verdenk appelslakkendealer te zijn... :D:rolleyes:
Ververs het water genoeg tijdens de komende weken zodat het filtertje alsnog kan indraaien.

En aan iedereen die een bakje opstart voor een kindje de volgende tip:
Het is niet omdat het voor een kindje is dat het bakje niet moet indraaien of dat het bakje compleet naar de wensen van de kinderen moet worden ingericht.
Kinderen kunnen best vanaf hun eerste ervaringen geleerd worden dat een indraaiperiode noodzakelijk is en dat een bakje moet ingericht worden naar de noden van een vis.
Want van zodra er dieren in het spel komen moet het dierenwelzijn centraal staan, als dat een probleem is koop je beter een knuffelbeertje...

:zwaai::zwaai:
 
Laatst bewerkt:
Ik zal op sommige kortzichtige reacties zonder enige vorm van opbouwende kritiek maar niet ingaan en de wijste zijn. Want deze mensen iets uitleggen is een gebed zonder einde...
 
Onzin-discussie, niemand raad hier aan om een vis zonder filter oid in een kleine bak te houden. Alleen die betta kweker dus
Richard,

inderdaad, gezellig actieve vissen is wel het laatste dat we willen.
Een prachtige lome vis in een zo klein mogelijk bakje met zo weinig mogelijk gedoe met fiters, verwarming etc daarentegen....

En zou graag eens weten waar je het haalt dat Betta's reeds korter leven op +24° tot 26°?
Vanaf 27° wordt het wat te warm inderdaad, Zie http://vdt.ugent.be/sites/default/files/Engart02.pdf

zen dat het metabolisme van een Betta minder goed werkt vanaf 23°C? Indien je zegt "ervaring" dan wijkt die ervaring toch stevig
Hier wil ik toch even op reageren:
Een vis is koudbloedig, dus bij een lagere temperatuur zal het minder gaan verbranden, minder gaan doen, en minder aan metabolisme doen. Een hogere temperatuur zal zorgen dat het meer gaat verbranden, meer gaat doen en meer aan metabolisme zal doen, dit vergt dus meer van het lichaam! De vis zal dus minder oud worden.;)

Willem: wat een top-reactie, zat hier hardop te lachten, vond het wel heel leuk verwoord! :r:r

Wouter: Je pakt het goed, positief op, en je doet er ook wat aan, iedereen maakt fouten. Fouten zijn er om te leren:thumbs:
 
Wouter: Je pakt het goed, positief op, en je doet er ook wat aan, iedereen maakt fouten. Fouten zijn er om te leren:thumbs:
Bedankt voor je goedbedoelde reactie maar ik vind niet dat ik een fout gemaakt heb...

Hoe heeft het beestje het beter in een plastic bakje van 1 liter zonder verwarming, filter of pomp of in een 20liter bak met verwarming, filter en planten?
 
Bedankt voor je goedbedoelde reactie maar ik vind niet dat ik een fout gemaakt heb...

Hoe heeft het beestje het beter in een plastic bakje van 1 liter zonder verwarming, filter of pomp of in een 20liter bak met verwarming en filter?
In dat kleine bakje zif de vis maar een korte tijd, in jouw bak zou hij zijn hele leven zitten. Zoals Richard zei hebben de vissen het in de kleine bakjes niet koud, omdat de kamer warmer is. Ze verversen daar elke dag, dus een filter is dan ook overbodig. Maar zoals ik al zei, ze zitten daar maar even!
Jouw filter en de bak is niet ingedraaid, dus jij zult ook veel moeten verversen totdat het is ingedraaid.
Dit bakje is natuurlijk wat groter, en dus ook beter, maar het is nog steeds niet optimaal, en als goede vissenliefhebber wil je toch het beste voor de vis?;)

Ps
Zo'n lichte bodem vinden vissen ook niet fijn.
 
Bedankt voor je goedbedoelde reactie maar ik vind niet dat ik een fout gemaakt heb...

Hoe heeft het beestje het beter in een plastic bakje van 1 liter zonder verwarming, filter of pomp of in een 20liter bak met verwarming, filter en planten?

Oké, je hebt een punt.
Maar het is een beetje "van de regen in de drup" in dit geval terwijl je eigenlijk best helemaal droog zit als je begrijpt wat ik bedoel... ;)

Want je kan niet ontkennen dat er fouten zijn gemaakt, onder andere zoals Ruben aangeeft: geen ingedraaide bak, je begon zelfs zonder filter dus dan kan je bezwaarlijk van een foutloos parcours spreken in feite... :sorry:

En precies zoals Ruben al zegt: De situatie in de LFS is tijdelijk (dat is toch de bedoeling) terwijl hij bij jou de rest van zijn leven zal spenderen dus een beetje effort doen om het beestje te geven wat het nodig heeft is dan veel meer op zijn plaats in je living dan in de LFS...

Enne: een bak tegelijkertijd kopen met een vis is nooit de juiste aanpak, hoe je het ook draait of keert. :juggle:

Maar je doet alleszins je best om alles alsnog in orde te brengen dus respect daarvoor!

Willem: wat een top-reactie, zat hier hardop te lachten, vond het wel heel leuk verwoord! :r:r

hehe, een dag niet gelachen ....
;)
 
In dat kleine bakje zif de vis maar een korte tijd, in jouw bak zou hij zijn hele leven zitten. Zoals Richard zei hebben de vissen het in de kleine bakjes niet koud, omdat de kamer warmer is. Ze verversen daar elke dag, dus een filter is dan ook overbodig.
Of hij wel of niet tijdelijk in dat kleine emmertje zit is nog maar de vraag. Dit gebeurt alleen als het beestje verkocht is, en zelfs dan is het nog maar afwachten waar die terecht komt. En aangezien ik van een "hobby kweker" gekocht heb zal die niet zoveel verkopen als een LFS. Ze zitten bij hem op 22 graden dus warmer hebben ze het niet. Wij verversen ook elke dag / om de dag.

Oké, je hebt een punt.
Maar het is een beetje "van de regen in de drup" in dit geval terwijl je eigenlijk best helemaal droog zit als je begrijpt wat ik bedoel... ;)
Want je kan niet ontkennen dat er fouten zijn gemaakt

Als ik al een fout gemaakt heb is dat naar mijn mening dat ik een hobby kweker op een speciale visbeurs (de Siervis) geloofd heb op zijn woord. Je mag toch aannemen dat iemand die zo gespecialiseerd is in zijn vak en op zo'n beurs staat weet waarover hij praat. Overigens een andere Betta kweker op Vivarium vertelde mij dezelfde dingen. En tja wie er nu gelijk heeft of niet... dat moeten jullie met de kweker maar uitvechten.

Het enigste doel dat ik heb is uitzoeken wat goed is voor dat beest en daar stappen in nemen. Er zijn altijd 100 meningen en ik zoek daar meestal de gulden middenweg in. Dat was ook mijn irritatie punt nummer 1 toen ik met garnalen begon: niemand kon zeggen dit is het beste of dat is het beste er waren altijd wel meerdere meningen en waarheden.
 
Er zijn altijd 100 meningen en ik zoek daar meestal de gulden middenweg in.
Zolang die keuze uit de verschillende meningen gemaakt word om te zorgen dat de vis krijgt wat hij nodig heeft is dat best ok. De valkuil is dat je ook kan kiezen wat het makkelijkst voor je is.
 
Dat was ook mijn irritatie punt nummer 1 toen ik met garnalen begon: niemand kon zeggen dit is het beste of dat is het beste er waren altijd wel meerdere meningen en waarheden.


Komt ook doordat er veel soorten zijn die vaak allemaal andere eisen stellen;)
 
Zolang die keuze uit de verschillende meningen gemaakt word om te zorgen dat de vis krijgt wat hij nodig heeft is dat best ok. De valkuil is dat je ook kan kiezen wat het makkelijkst voor je is.
Zeker niet. Dat heet de ondergrens opzoeken en niet de gulden middenweg. Maakt mij het nou uit of de verwarming in de bak 2 graden hoger of lager staat?

Komt ook doordat er veel soorten zijn die vaak allemaal andere eisen stellen;)
Zeker maar zelfs over dezelfde soorten zijn er over veel dingen geen eenduidige richtlijnen en vele meningen. Net als bij de Betta.


Anyway, ontopic: ik las dat sommige zeiden appelslak kan wel en sommige zeiden van niet of beter niet. Wat adviseren jullie om als extra leven in het bakje te doen?
 
Dat is denk ik met alles zo hoor en je kan het beste dan op een rijtje zetten welke adviezen veel worden gegeven en welke weinig. Niet dat veel gegeven adviezen altijd kloppen maar je zult toch een keuze hierin moeten maken op den duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Dat is denk ik met alles zo hoor en je kan het beste dan op een rijtje zetten welke adviezen veel worden gegeven en welke weinig. Niet dat veel gegeven adviezen altijd kloppen maar je zult toch een keuze hierin moeten maken op den duur.
Precies. En dat bedoelde ik ook met een gulden middenweg.
 

Terug
Bovenaan