Vragen over mijn dochter haar eerste vis, een Betta


Bedankt voor je tips Dirk.

Is een luchtpomp afgeraden of heeft het gewoon geen toegevoegde waarde? Want mijn dochter vind hem wel erg leuk.
Als je het leuk vindt gewoon doen, maar zet hem dan niet te hard, anders verdrijf je alle natuurlijke Co2 uit de bak, dus een beetje schipperen met de oppervlakte stroming.
 
Bedankt voor de tip! Ik ken deze BOB filters inderdaad, al vaker overwogen voor mijn garnalen bakken. Ik moet het even opmeten maar ik vrees dat die te groot is voor deze Betta bak.
Bak waar die hier in zit is ook slechts een ouder model van de superfish aqua 30 met de volgende afmetingen (volgens internet :D) 35 x 22,5 x 41,5. Zo groot is ie ook niet hoor
 
De Aquaell mini pat is niet zo groot. Vergelijkbaar met een SF Aquaflow 100 denk ik.
Klopt die is inderdaad niet zo groot.

Ik heb nu de temperatuur op 22 graden gezet. En het pompje erin gehangen die bij de bak zat. Hier zat een spraybar op. Ik vond ik de uitstroom nog steeds wel sterk dus heb ik de spraybar op de pomp zelf gemikt. Ik weet niet of dit verder kwaad kan voor de bak of de bacterie?


Hier een fotootje van de bak met vis :)

IMG_0679.jpg
 
Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom je de bak niet gewoon helemaal gevuld hebt? Ziet er wel gezellig uit voor je dochter!
 
Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom je de bak niet gewoon helemaal gevuld hebt? Ziet er wel gezellig uit voor je dochter!

Dank je. Ja niet mijn smaak maar zij vind het geweldig en zolang het niets is waar het beest last van heeft mag ze het van mij zo gek maken als ze wil.

Die vraag verwachte ik al en had ik eigenlijk al gelijk in mijn vorige bericht moeten beantwoorden :)

Dit heb ik gedaan om het overwennen van zijn eigen water geleidelijk aan te doen. Dus elke dag doe ik er een beetje leidingwater bij.
 
Overwennen had je beter met de druppel methode gedaan met water vanuit je gevulde en ingedraaide bak.
Nu zit het beestje in een relatief kleine laag water en kan hij niet goed omhoog en naar beneden zwemmen en zal elke keer na bijvoegen van het kraanwater de waarden veranderen.

Ook beter om de plantjes gelijk uit hun potjes te halen en in de grond te zetten.
 
Overwennen had je beter met de druppel methode gedaan met water vanuit je gevulde en ingedraaide bak.
Nu zit het beestje in een relatief kleine laag water en kan hij niet goed omhoog en naar beneden zwemmen en zal elke keer na bijvoegen van het kraanwater de waarden veranderen.
Normaal gesproken doe ik dit ook. Alleen nu heeft hij weinig water en zwemruimte maar altijd nog stukken meer dan als ik dit niet had gedaan. Anders had die namelijk nog in zo'n klein emmertje gezeten.
 
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar de bak was toch ingedraaid voordat de vis kwam of heb ik wat gemist?
 
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar de bak was toch ingedraaid voordat de vis kwam of heb ik wat gemist?
Je hebt wat gemist. Zoals in mijn eerste post te lezen was gaf de kweker ons aan de bak zonder pomp te laten draaien (enkel een luchtpompje) en regelmatig waterwissels te doen.

Zo zitten de beestjes bij de kweker in kleine emmertjes waar ze om de dag tot dagelijks een waterwissel van 75% krijgen. Deze zelfde techniek heb ik doorgezet alleen niet in een emmertje maar in een aquarium. En nu op advies toch een pomp erin gehangen. Zonder pomp is er volgens mij ook weinig in te draaien.
 
Zou de bak gewoon langzaamaan vullen met water, zodat hij idd meer zwemruimte heeft. Overwennen zal die toch moeten en duurt echt veel langer dan de paar dagen die je er nu over doet. beste was idd in 1x overwennen geweest, maar voor nu zou ik gewoon water op temperatuur toe gaan voegen. Ook, gezien je filter nog niet is ingedraaid, je waterwaarden goed in de gaten houden. Meer water geeft wat meer marge mocht er wat misgaan, wat weer beter is voor de vis.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Ik zou de waterstand ook aanvullen want de bak is al niet al te groot en daardoor krijgt de vis meer ruimte. Ik denk dat je dochter de bodem heeft gekozen want hier gaat snel vuil in weg zakken en een fijnere bodem was achteraf beter geweest als je het mij vraagt.
De eerste weken erg zuinig voeren dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
als de bodem niet scherp is kan slakken prima.

ik zou ook de bak gewoon afvullen. vis zal er geen last van hebben, alleen maar profijt.
 
Een Appelslak heeft zo n 10 liter nodig. Je kan ook aan puntslakjes denken of Posthoornslakken.
 
Wat dacht je van een mooie appelslak, vind je dochtertje vast erg leuk.
Op zich wel een leuk idee, alleen plant deze zich niet heel snel voort? En belangrijker ik heb weleens gelezen dat Betta's de hoorntjes afbijten en de slak niet met rust laten?

http://appelslakken.blogspot.nl/p/blog-page.html

Mocht je drijvers nodig hebben ik heb vaak wel wat Limnobium laevigatum over.
Verzendkosten zijn 3,50.
Dat is geweldig! Ik heb ze inmiddels over zoveel bakken moeten verdelen dat ik er wel wat kan gebruiken. Zal ik je een pm sturen?
 
Een appelslak kan natuurlijk, alles wat de Betta niet eet zal de slak opruimen, daar zijn ze bijzonder goed in, het enige wat mij zou tegenhouden is dat een appelslak 3 tot 4 cm groot word en dat afgezet tegen een 20 Liter bakje een bijzondere blikvanger zal worden, dus mijns inziens zal een ander slakje beter zijn, maar smaken verschillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich wel een leuk idee, alleen plant deze zich niet heel snel voort? En belangrijker ik heb weleens gelezen dat Betta's de hoorntjes afbijten en de slak niet met rust laten?


Dat is geweldig! Ik heb ze inmiddels over zoveel bakken moeten verdelen dat ik er wel wat kan gebruiken. Zal ik je een pm sturen?

Ja prima.
 
Ik heb nog nooit meegemaakt dat Betta s de hoorntjes af bijten hoor. Ik heb ook puntslakken bij de Betta namelijk.
 
Ik zou de (degelijke) webpagina's of handboek info wel eens willen zien waar staat dat Betta's op 21 graden kunnen gehouden worden, toevallig (?) kamertemperatuur.

Filter hoeft ook niet, zelfs al is die bijgeleverd bij het bakje? Ja hallo. Luchtpomp moet er dan weer wel in want dat vindt de dochter leuk.
Maar ja, al die "uiteenlopende meningen" (???) dat Betta's een luchtpomp nodig hebben en een betta aquarium gerust zonder filter kan draaien.....

Enerzijds zijn er (sinds wanneer dan?) wekelijkse waterverversingen van 25 %, anderzijds wordt er geluisterd naar de kweker die geen filter gebruikt
maar het dan niet nodig vond te zeggen dat er dan stevig elke dag water gewisseld moet worden?
Dat is geweldig goed ingelezen inderdaad.:S Hopelijk loopt dit nogal impulsief experiment even leuk, blij en vrolijk af als het begon,
De vis onderbrengen in een andere bak (of met efficient filter - aan te raden- of met dagelijkse verversingen)
en dan dit bakje enige weken laten indraaien met gepast filtersysteem is de enige tip die hier gegeven moet worden.
Nogal basic in de hobby zou ik zo denken. Maar kom , zo duur zijn die betta's nu ook weer niet.

Ben overigens heel benieuwd naar de PH van het water.
 
In zoverre heb je gelijk Willem maar ja niet iedereen heeft een bakje waar de betta in zou kunnen. In zo n geval moet je roeien met de riemen die je hebt denk ik.
Maar in dit geval had een en ander inderdaad beter gekund en moeten we nu maar hopen dat het goed gaat komen.
 

Terug
Bovenaan