Vragen over mijn dochter haar eerste vis, een Betta


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Al tijden zeurt mijn dochter om een Betta. Ze vind ze prachtig. In elke dieren- of aquariumwinkel waar we kwamen (en daar komen we vaak) zat ze haar Betta al uit te zoeken. Gister op de Siervisbeurs toch maar overstag gegaan en heeft ze haar eerste vis gekocht. Ze heeft een prachtige mannetjes Betta uitgekozen en ze is er enorm blij mee.

Nu had ik mij al meerdere keren ingelezen over Betta's en het viel mij op dat er veel zeer uiteenlopende meningen over zijn. Dus heb ik mij gister vooral laten informeren door de kweker op de beurs. Die zal het toch wel weten...?

De Betta genaamd Katja zit nu in een 20 liter aquarium met een luchtpompje en een verwarming op 21 graden. Plantjes komen eraan (worden nog schoongespoeld) en ook meer drijfplanten komen erin (kikkerbeet). We hebben nog geen tijdschakelaar dus het licht wordt handmatig ingeschakeld. Ook de luchtpomp wordt handmatig ingeschakeld omdat deze s'avonds tijdens het slapen uitgaat. Wekelijks krijgt Katja een waterverversing van 25%. We hebben speciaal Betta voer gekocht wat ideaal zou zijn voor Betta's iets met doctor in de naam dacht ik?

Ik ben vooral benieuwd naar jullie tips, adviezen en meningen. Ook ben ik benieuwd of er nog vrouwtjes bijgezet kunnen worden of andere vissoorten/garnalen (ondanks het kleine aantal liters). Alvast bedankt!
 
Mooi dat je je dochter op deze manier inwijd in het aqua gebeuren en betta's zijn bijzonder mooie en fascinerende dieren maar ik zou in zo'n klein bakje zeker geen vrouwtje(s)bij zetten want dat zal lijden tot de dood tot gevolg.
 
Heb je geen filter in dit bakje draaien?
 
Een 20 liter bakje is erg klein maar het kan als je moet wel maar dan moet er verder geen andere bewoner bij en al zeker geen vrouw.
 
Luchtpompje zal je niet erg nodig hebben voor een labyrinthvis, dus die kan er wel uit.
Heb je er wel een dekplaat op?
 
Bedankt voor de vele reacties!

Mooi dat je je dochter op deze manier inwijd in het aqua gebeuren en betta's zijn bijzonder mooie en fascinerende dieren maar ik zou in zo'n klein bakje zeker geen vrouwtje(s)bij zetten want dat zal lijden tot de dood tot gevolg.
Bedankt, dit is ook zeker geen vereiste maar was er wel benieuwd naar

Heb je geen filter in dit bakje draaien?
Nee volgens de kweker is dit beter omdat Betta's niet van stroming houden en het zou geloof ik slecht zijn voor de staart als ik het goed onthouden heb. Dus geen filter maar wel regelmatig waterwisselen.

Een 20 liter bakje is erg klein maar het kan als je moet wel maar dan moet er verder geen andere bewoner bij en al zeker geen vrouw.
Bedankt

Luchtpompje zal je niet erg nodig hebben voor een labyrinthvis, dus die kan er wel uit.
Heb je er wel een dekplaat op?
Luchtpompje werdt aangeraden door de kweker voor wat meer zuurstof in het water te brengen, dit ook omdat er maar wekelijks water gewisseld wordt ipv om de dag? Er zit inderdaad een deksel op met led verlichting.
 
Luchtpompje is niet nodig hoor als je voldoende plantjes hebt in het bakje. Heb je misschien wat foto s?
 
Betta's houden best van stroming, alleen de kweekvormen met een lange staart kunnen er niet tegenin zwemmen. Ik heb 3 betta's gehad (kortvinnige) en die zwommen alledrie graag tegen de stroming in (en de bak had ook genoeg stromingsvrije plekken).

Dus heeft je dochter een kortvinnige betta, dan gewoon een filter erin hangen. Is het een betta met lange vinnen, dan kun je een kleine sponsfilter aansluiten op je luchtpomp. Ben je maar een paar euro extra kwijt en heb je 2 vliegen in 1 klap.
 
Geen filter vind ik een vreemd advies, een sponsfilter geeft nauwelijks stroming en is dat ook echt wel het minste dat je erin wilt hebben. Water verversen moet je sowieso doen, of je nu wel of geen filter hebt. Zonder filter zou je eigenlijk dagelijks moeten verversen. Het is misschien maar 1 vis, maar het is ook maar 20 liter water.
Luchtpomp voor labyrinthvissen is onzin. De beken en poelen waar Betta's leven hebben een erg laag zuurstofgehalte, wat dan ook de reden is dat het labyrinthorgaan is geëvolueerd, ze kunnen hun lucht boven water halen.

Andere vissen wil je hier niet bij, daar is de bak veel te klein voor. Garnalen kan maar houdt er rekening mee dat een Betta nog wel eens een garnaaltje wil pakken.

edit: En als je een sponsfilter aansluit, deze moet 24/7 blijven draaien, uitzetten is geen optie.
Stille luchtpomp zoeken dus, of iets van een Aquell Pat Mini aanschaffen.
 
Luchtpompje is niet nodig hoor als je voldoende plantjes hebt in het bakje. Heb je misschien wat foto s?
Ga ik spoedig maken zit nu op werk :)

Dan zou ik eerder voor een mini oxydator gaan.
Bedankt voor de tip.

Betta's houden best van stroming, alleen de kweekvormen met een lange staart kunnen er niet tegenin zwemmen. Ik heb 3 betta's gehad (kortvinnige) en die zwommen alledrie graag tegen de stroming in (en de bak had ook genoeg stromingsvrije plekken).

Dus heeft je dochter een kortvinnige betta, dan gewoon een filter erin hangen. Is het een betta met lange vinnen, dan kun je een kleine sponsfilter aansluiten op je luchtpomp. Ben je maar een paar euro extra kwijt en heb je 2 vliegen in 1 klap.
Geen idee of het kort of lang is. Ik heb Betta's gezien met langere vinnen maar volgens de kweker is dit een jong en groeien de vinnen nog.

Geen filter vind ik een vreemd advies, een sponsfilter geeft nauwelijks stroming en is dat ook echt wel het minste dat je erin wilt hebben. Water verversen moet je sowieso doen, of je nu wel of geen filter hebt. Zonder filter zou je eigenlijk dagelijks moeten verversen. Het is misschien maar 1 vis, maar het is ook maar 20 liter water. Luchtpomp voor labyrinthvissen is onzin. De beken en poelen waar Betta's leven hebben een erg laag zuurstofgehalte, wat dan ook de reden is dat het labyrinthorgaan is geëvolueerd, ze kunnen hun lucht boven water halen.

Andere vissen wil je hier niet bij, daar is de bak veel te klein voor. Garnalen kan maar houdt er rekening mee dat een Betta nog wel eens een garnaaltje wil pakken.

edit: En als je een sponsfilter aansluit, deze moet 24/7 blijven draaien, uitzetten is geen optie.
Stille luchtpomp zoeken dus, of iets van een Aquell Pat Mini aanschaffen.
Luchtpompje 24/7 gaat niet lukken vanwege de herrie. Dan zal het eerder in indoor filtertje worden waarvan niet de Aquael. Die heb ik in mijn garnalen bakken en hebben zelfs op de laagste stand nog een behoorlijke stroming.

Je verwijst naar de beken en poelen waar deze dieren leven. Is dit niet ook de reden dat kwekers ze zonder filter houden? Enkele dagen in hetzelfde poeltje leven zonder enige stroming totdat er weer een flinke regenbui komt?
 
Hier extreem ingezoomed een foto van de betta

IMG_0562.jpg
 
Luchtpompje 24/7 gaat niet lukken vanwege de herrie. Dan zal het eerder in indoor filtertje worden waarvan niet de Aquael. Die heb ik in mijn garnalen bakken en hebben zelfs op de laagste stand nog een behoorlijke stroming.

Je verwijst naar de beken en poelen waar deze dieren leven. Is dit niet ook de reden dat kwekers ze zonder filter houden? Enkele dagen in hetzelfde poeltje leven zonder enige stroming totdat er weer een flinke regenbui komt?

Kwekers houden ze zonder filter omdat ze er dan op een makkelijke manier veel kunnen houden ;) De poelen waar ze in leven zijn vele malen groter dan de bakjes of potjes waar ze bij veel kwekers in terecht komen.
Een klein binnenfilter is prima, desnoods een spraybar maken met flinke gaten zodat je de stroming beperkt houdt maar toch voldoende watercirculatie hebt.
 
Oh, zijn vinnen zijn nier zo enorm groot, die kan wel een beetje stroming hebben.
Wel een mooi exemplaar!!
Dank je wel!

Waarvoor is dan de filter van belang. Is dit voor de stroming, bacterie of puur het filteren van het water?
 
Ik denk dat een filter met bacterie toch altijd raadzaam is in elke bak om zo het evenwicht in balans te kunnen houden.
 
Dank je wel!

Waarvoor is dan de filter van belang. Is dit voor de stroming, bacterie of puur het filteren van het water?
De bacteriën die ervoor zorgen dat je geen ammoniak gaat krijgen, wat direct dodelijk is voor een vis.
 
Mooie Betta hoor en ja elke bak hoort eigenlijk een filter te hebben voor de afbrak van afval.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Oke filter is dus belangrijk maar dus met geen tot weinig stroming. Ik ga erachteraan. Er zat een filter bij haar bakje eens kijken of dat wat is. Ook heb ik nog een Dennerle hoekfilter liggen met spraybar en regelbare stroming.

Nog tips voor het eten en verlichting?

En met (ingedraaid) filter nog steeds 25% waterwissel elke week?
 
10 tot 20% is voor stabiliteit beter, als je een filter hebt moet dat ook meer dan genoeg zijn.
Eten: Af en toe levend of diepvries voer (artemia, daphnia, witte mug zijn favoriet bij mijn labyrinthvissen), droog voer, tabletten, vlokken...
Verlichting: Ligt aan je beplanting.
 
Hetzelfde geld voor de plantvoeding, afhankelijk van het licht en de planten, maar veel mensen houden garnalen bakjes van deze soort afmetingen ook zonder extra plantenvoeding.
Aan drijfplantjes had je al gedacht las ik.
 
Dat hoekfilter is denk ik prima en je kan ook een Aquaell mini pat overwegen.
 
10 tot 20% is voor stabiliteit beter, als je een filter hebt moet dat ook meer dan genoeg zijn.
Eten: Af en toe levend of diepvries voer (artemia, daphnia, witte mug zijn favoriet bij mijn labyrinthvissen), droog voer, tabletten, vlokken...
Verlichting: Ligt aan je beplanting.
Bedankt voor je tips. Wat is af en toe?

Hetzelfde geld voor de plantvoeding, afhankelijk van het licht en de planten, maar veel mensen houden garnalen bakjes van deze soort afmetingen ook zonder extra plantenvoeding.
Aan drijfplantjes had je al gedacht las ik.
Plantenvoeding gaan we niet gebruiken. Mijn dochter is nog jong en wil gewoon een gezellig bakje op haar kamer. Er komen wel planten in maar geen enorme aquascape. Drijfplantjes had ik inderdaad al gelezen en in huis vanwege mijn garnalen.

Dat hoekfilter is denk ik prima en je kan ook een Aquaell mini pat overwegen.
Dat hoekfilter lijkt me inderdaad wel oke. Een Aquael lijkt me echt veel te sterk. Zelfs in de laagste standen heeft deze nog een enorme stroming.



Het verhaal van de verlichting voor de planten ken ik. Het ging mij meer om de vis. Heeft deze liever veel licht of juist niet of maakt het hem niets uit?
 
Het is maar 1 vis, dus ik denk dat als je 1 zakje levend voer in de week haalt dat het meer dan voldoende is. Diepvries, tsja, een half blokje zal al best veel zijn. Ik zou 1 a 2 keer per week een beetje diepvries of leven doen.
 
Het is maar 1 vis, dus ik denk dat als je 1 zakje levend voer in de week haalt dat het meer dan voldoende is. Diepvries, tsja, een half blokje zal al best veel zijn. Ik zou 1 a 2 keer per week een beetje diepvries of leven doen.
Ik ken onderstaande zakjes wel van de LFS maar dat krijgt zo'n vis toch nooit op?

Artemia-zakje-600x600.jpg
 
Wat betreft je filter, ik zelf heb deze in mijn garnalenbak. Is een mechanisch sponsfilter en je hoort hem eigenlijk niet. Staat naast mijn bed en stoor me er totaal niet aan. Mocht de stroming te hard zijn, kun je deze er altijd nog afhalen. Zo heb ik hem nu ook in mijn garnalen/corydoraskweekbak staan, staat hier wel een foto van in
 
Ik koop die zakjes ook en doe het in een ijsbak en verdeel dat over een aantal dagen hoor. Artemia niet in de koeling bewaren hoor.
 
Levende witte muggenlarve overigens wel koud bewaren.
 
Je zal je verbazen wat 1 betta kan eten ;) Nee, ik zou het niet in 1 dag geven, misschien 2 of 3 dagen voor een zakje.
Haha! We gaan het zien :)

Wat betreft je filter, ik zelf heb deze in mijn garnalenbak. Is een mechanisch sponsfilter en je hoort hem eigenlijk niet. Staat naast mijn bed en stoor me er totaal niet aan. Mocht de stroming te hard zijn, kun je deze er altijd nog afhalen. Zo heb ik hem nu ook in mijn garnalen/corydoraskweekbak staan, staat hier wel een foto van in
Bedankt voor de tip! Ik ken deze BOB filters inderdaad, al vaker overwogen voor mijn garnalen bakken. Ik moet het even opmeten maar ik vrees dat die te groot is voor deze Betta bak.

Ik koop die zakjes ook en doe het in een ijsbak en verdeel dat over een aantal dagen hoor. Artemia niet in de koeling bewaren hoor.
Bedankt voor de tip! Met ijsbak bedoel je vriezer?

Levende witte muggenlarve overigens wel koud bewaren.
Koelkast koud?
 
De Betta genaamd Katja zit nu in een 20 liter aquarium met een luchtpompje en een verwarming op 21 graden. Plantjes komen eraan (worden nog schoongespoeld) en ook meer drijfplanten komen erin (kikkerbeet). We hebben nog geen tijdschakelaar dus het licht wordt handmatig ingeschakeld. Ook de luchtpomp wordt handmatig ingeschakeld omdat deze s'avonds tijdens het slapen uitgaat. Wekelijks krijgt Katja een waterverversing van 25%.
Ten eertste moet ik zeggen Katja is een mooie betta.
Maar 21 graden lijkt mij erg laag. Ik zou toch eerder voor 23 a 24 graden gaan.

Lucht pomp zou ik ook niet doen. Als je er een filter inzet kan je voor een lichte oppervlakte stroming zorgen dat is meer als voldoende.
 
Ten eertste moet ik zeggen Katja is een mooie betta.
Maar 21 graden lijkt mij erg laag. Ik zou toch eerder voor 23 a 24 graden gaan.

Lucht pomp zou ik ook niet doen. Als je er een filter inzet kan je voor een lichte oppervlakte stroming zorgen dat is meer als voldoende.
Bedankt voor je tips Dirk.

Is een luchtpomp afgeraden of heeft het gewoon geen toegevoegde waarde? Want mijn dochter vind hem wel erg leuk.
 
Bedankt voor je tips Dirk.

Is een luchtpomp afgeraden of heeft het gewoon geen toegevoegde waarde? Want mijn dochter vind hem wel erg leuk.
Het voegt niks toe maar het kan geen kwaad.
Je kan een buisje met gaatjes in de bodem stoppen dan en daar het slangetje op aansluiten. staat ook wel leuk.
Ik zou wel een terugslagklep voor het pompje zetten tenzij de pomp dat zelf al heeft.
 

Terug
Bovenaan