vragen over Geophagus Altifons, Dicrozoster, Surinamensis


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,185
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb een 2m bak die binnenkort (door verhuizing, het zal onderhand toch een keertje gaan gebeuren) geheel opnieuw ingericht gaat worden. Daarin zitten nu 6 Pterophyllum scalare, maar deze beginnen op leeftijd te komen en ik ben alvast aan het rekening houden met wat ik als vervangers voor hen wil gaan houden. Ik ben behoorlijk in de Geophagussen gedoken en heb de keuze inmiddels teruggebracht tot Geophagus Dicrozoster, G. Altifons of G. surinamensis.
Nu heb ik wat vragen (of misschien wel meer dan 'wat').
Even wat gegevens:
In de bak komen:
Xyphporus helleri wildkleur
2 wimpelalen (Erpetoichthys calabaricus)
1 of misschien 2 vlindervissen (Panthodon buchholzeri)
Corydoras paleatus (kudde)
en dan de Geo's (stuk of 5-7)
misschien een ancistrus of een Lnummer

De bak wordt ingericht met drie zwemzones, gescheiden door 'muurtjes' waarin planten komen te staan. Deze muurtje vormen een soort van plantenbak van ongeveer 12 cm hoogte, waar ook een buizensysteem voor de wimpels is ingebouwd. Het licht in de bak is niet fel (ongeveer 18 lumen per liter) en er komen dan ook planten in die zich daar happy bij voelen: Vallisneria, cryptocoryne, javavaren en eventueel wat snelgroeiers als ze zich happy voelen. Zo niet, dan ook best. Eventueel wat drijfplanten, maar met vallisneria zijn er al een aantal 'afdakjes' van hun stengels.

Er komen 2 externe filters Eheim classic 2217 op, gevuld met lava en daarop een laagje filterwatten. In het aquarium zelf heb ik het binnenfilter omgebouwd tot skimmer.
Ik heb fijn zand, het is een mix van wat meerdere kleuren en dus niet specifiek 1 merk.

Het water bij het nieuwe huis heeft een pH van 7,2-7,5 en gH van 2-2,5.
De afmetingen van de bak zijn 200 x 40 diep x 55 hoog.

Ik kan voeren in de 3 verschillende zwemzones, waardoor ik ook kan zorgen dat minder brutale vissen toch ook aan hun trekken komen. Bovendien zijn vlindervissen en wimpelalen niet de meest 'nette' eters en dit zorgt ervoor dat de Geo's en de cory's de hele dag wel wat te scharrelen hebben.

Ik weet dat dit niet biotoop correct is, maar daar maak ik me niet zo erg druk om.


Ik heb een labeo frenatus, kan die in deze bak erbij (dan geen ancistrus/ L nummer) of laat ik ;m beter in de Juwel? Het heeft wel mijn voorkeur als hij in de 2m bak gaat. Zien jullie problemen in de bezetting zoals bovengenoemd, met of zonder de labeo?
Wat zijn de verschillen in karakter tussen de 3 genoemde Geo's?
Internet is erg verdeeld over hoe groot ze uiteindelijk worden. Wat zijn jullie ervaringen?
Hoe groot zijn hun territoria als ze aan nageslacht beginnen?
Ik begreep van internet dat ze slechts tijdelijke partners hebben en dat een groep dus beter is. Wat adviseren jullie als een goede groepsgrootte met de rest van de bakbezetting?

Ik hoop dat jullie me een eindje verder op weg kunnen helpen.

Er zullen nog wel meer vragen komen, maar deze om te beginnen.
 
Ik kan zelf al een vraag beantwoorden: de frenatus blijft in de Juwel, De wimpelaal gaat ook niet blij zijn met de frenatus.
 
Had je via pb ook al bericht, maar ook even antwoord in het topic.

Niet biotoop correct is een keuze, die goed mogelijk kan zijn, al kan lang niet alles bij elkaar.
Maar:
Corydoras paleatus 18-23 graden (waarbij je 23° echt als max moet zien als continue temperatuur)
Geophagussen minimaal 25° liever nog iets warmer (eigen ervaring)
Combinatie met vlinders of zwaarddragers heb ik geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat vlinders het relatief drukke gedrag van zwaarddragers niet heel erg kunnen waarderen. 1 van beide soorten zou ik bij Geophagussen wel aandurven.
Zoals eerder al vermeld, 200x40 is te klein voor Geophagussen, die makkelijk de 25cm halen (houd met de opgegeven maat voor diverse cichliden rekening dat de mannen vaak een stuk groter worden dan de vrouwen. Als voorbeeld: geophagus dicrozoster 18-25cm, lees vrouw 18cm, man 25cm)

@tuinkabouter @rjoemman en @RichD1011 hebben ook de nodige ervaring met grotere cichliden.
 
Corydoras paleatus 18-23 graden (waarbij je 23° echt als max moet zien als continue temperatuur)
😱😮‍💨 Oeps verwarming maar omlaag doen...
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-06-28-10-05-18-300_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-06-28-10-05-18-300_com.android.chrome.jpg
    121.6 KB · Weergaven: 63
Probleem opgelost: dan gaan de aeneussen in de 2m en de paleatussen in de Juwel.
Zwaarddragers worden op meerdere sites als bijvissen van geo's genoemd.
Vlinders blijven helemaal bovenin het water. Dat zijn vissen die verhongeren als ze geen drijvend voer krijgen. Je hebt wel een punt, dat ik er maar eentje of hoogstens 2 moet nemen, zodat de corys af en toe hun oppervlaktetoertje kunnen blijven maken.
 
Wat vind je van Gymnogeophagus soorten, die blijven iets kleiner waardoor ze beter in een minder brede bak passen. Ook passen die qua temperatuur beter bij corydoras paleatus/aneus en zwaarddragers.
 
Ik heb inmiddels mijn shortlist wel wat veranderd (sorry, heb een aantal draadjes erover lopen, en ondertussen tuimelt het denkproces door,dus dat had denk ik eerder moeten posten):
Geophagus Orangehead
Geophagus sveni
Geophagus argyrostictus
Geophagus brachybranchus
Thorichtys elliotti

Allemaal onder de strikte voorwaarde dat ik ze ergens vandaan haal, waar kennis van zaken en betrouwbaarheid van soort aanwezig is. (Zodat ik niet met ipv brachybranchus met surinamensis thuiskom, die dubbel zo groot wordt....:eek:

De gymnogeophagus rhabdotus heb ik uitgebreid bekeken, maar is voorlopig afgevallen vanwege zijn voorhoofdsbult.

Overigens heb ik inmiddels besloten om de aeneus en de paleatus om te ruilen: de aeneus in de 2mbak, de paleatus in de Juwel
 
Een mailtje naar Utaka heeft helaas een eind gemaakt aan dit topic: Mijn bak is niet geschikt (= niet groot genoeg) voor Geo's, ook de kleinere soorten niet:cry:
Het welzijn van de vissen gaat vóór mijn wensen, en ik zal dus iets anders moeten verzinnen. Ik denk dat ik als mooie blikvanger uitwijk naar de Fundulopanchax Sjoestedti, of een andere grote killi.
 
Ik wilde net zeggen: informeer eens bij Utaka, maar ik zie dat je dat al gedaan hebt 👍
 
Een mailtje naar Utaka heeft helaas een eind gemaakt aan dit topic: Mijn bak is niet geschikt (= niet groot genoeg) voor Geo's, ook de kleinere soorten niet:cry:
Het welzijn van de vissen gaat vóór mijn wensen, en ik zal dus iets anders moeten verzinnen. Ik denk dat ik als mooie blikvanger uitwijk naar de Fundulopanchax Sjoestedti, of een andere grote killi.

Jeetje, met 2 meter niet..? Of is vooral de diepte van 40cm een probleem? Ik moet zeggen dat ik bij Utaka ook wat Geo's zag waarvan ik schrok hoe groot ze waren, maar had niet gedacht dat alle soorten zo groot zouden worden.
Die Fundulopanchax sjostedti is ook zeker mooi, wel heel andere biotoop zo te zien?
 
De 40 cm diepte is het probleem. En dan zijn er wel kleinere cichliden, die wél zouden passen, maar die spreken me dan weer minder aan.
Ik werk absoluut niet biotoop-correct, mijn eisen zijn dat ze qua waterwaarden, inrichting en karakter bij elkaar passen. Wimpelalen en vlindervissen pasten qua biotoop ook al niet bij geo's.
 
Ik ben blij dat je tevreden over me bent, @Lagerwerf ;)
Maar zonder gekheid: ik probeer dan alle mogelijkheden te onderzoeken. Voor hetzelfde geld was er wél een kleine soort geweest waar ik happy mee zou kunnen zijn. En ik weet nu tenminste dat ik alle paden en mogelijkheden heb bekeken. anders had ik later altijd nog iets van: als ik dat of zus of zo gedaan zou hebben, had het misschien wél gelukt.
 
Ik heb na lang puzzelen de knoop doorgehakt: Ik ga voor een groepje Thorichtys elliotti's. Klein genoeg voor mijn bak en qua kleurstelling erg mooi. Enige puntje is dat ze niet te veel vlees binnen mogen krijgen, maar daar zullen mijn zwaarddragers en cory's wel voor zorgen, denk ik. Voor de Farlowella's moet ik toch ook al groenvoer geven, en dan wijs ik een aparte hoek in de bak toe als groenvoer-voederplaats.
De zwaarddragers, cory's en de Farlowella's zitten al in de bak, Dan voeg ik eerst de elliotti's toe, zodat die de weg alvast leren kennen naar mooie verstophoekjes, zich op hun gemak kunnen gaan voelen en vooral ook groeien. En als zijn op een veilige grootte zijn, kunnen de vlindervis en de wimpelalen erbij. En dan hoop ik/ denk ik dat het wel in orde komt.

Enige vraag aan jullie is hoe groot is een groepje voor mijn bak (2m x 40 cm x 50cm hoog)?
 
Ligt er denk ik aan hoe jong je ze koopt, maar zou zelf tussen 5 en 7 zeggen?
 
Ik weet niet hoe groot en jong ze zijn bij mijn aquariumwinkel. Maar ik denk wel dat ze in principe in mijn bak kunnen blijven, ook na paarvorming, als ik het goed begrepen heb. en in dat geval is 7 een mooi aantal? Of denk je dat degenen die geen partner hebben gekozen eruit moet halen na verloop van tijd?

Maar hun formaat zou in principe toch niet uit moeten maken? Ik wil eigenlijk direct voor het juiste aantal met 1 of 2 speling voor uitval gaan....
 
Laatst bewerkt:
Bedoelde meer dat heel jong zou je er wat meer kunnen nemen en iets later een selectie maken op basis van (paar)gedrag, koppelvorming en eventueel uiterlijk of andere kenmerken. Als je ze groot/volwassen koop haal je een aantal van die variabelen al weg, en in geval van bewezen koppeltjes helemaal (hoewel k niet weet of dat bij de Elliotti een ding is). Maar een beetje marge zou ik wel willen (als er echt een etterbak tussen zit, 1 gepest wordt of er onverhoopt 1 vroeg ziek wordt/overlijdt of wat ook.
 
Vandaar die 1 of 2 speling voor uitval. Ik denk dat ik dan voor 7 stuks ga, in het ene uiterste is 7 (als ze allemaal blijven leven) nog steeds te doen voor mijn bak, in het andere uiterste is 5 ook nog steeds een acceptabel aantal. En ik vermoed dat als het ze niet lukt om kleintjes groot te brengen, ik er altijd nog 2 of 3 bij kan zetten, als het er echt te weinig blijken te zijn.

Of maak ik hier een denkfout?
 
Vandaar die 1 of 2 speling voor uitval. Ik denk dat ik dan voor 7 stuks ga, in het ene uiterste is 7 (als ze allemaal blijven leven) nog steeds te doen voor mijn bak, in het andere uiterste is 5 ook nog steeds een acceptabel aantal. En ik vermoed dat als het ze niet lukt om kleintjes groot te brengen, ik er altijd nog 2 of 3 bij kan zetten, als het er echt te weinig blijken te zijn.

Of maak ik hier een denkfout?

Zo zou ik het ook doen 😊
 
ik zou met 5 starten, als er geen andere cichliden in zitten zijn het zeer productieve dieren!!
heel beschermend naar hun jongen , zeer boeiend gedrag binnen paartijd en bij broedbescherming
 
Hun medevissen gaan wimpelalen (die niet actief zullen jagen maar wel een jong visje zullen lusten), en een vlindervis zijn. Als ze niet naar de oppervlakte gaan, zal de vlindervis weinig invloed hebben maar de wimpelalen zullen ze wel lusten als de ouders ze niet zo erg goed meer in de gaten houden denk ik?? Van de zwaarddragers zullen ze niet veel te vrezen hebben, vermoed ik.
Denk je dan nog steeds aan 5? Als ze te snel kweken is dat ook niet de bedoeling...
 
ik zou dan ook bij 5 blijven
als ze jongen hebben beschouwen ze een kleine meter (50cm diameter rond de jongen) als hun terrein en jagen ze alles weg, dominant , maar niet overdreven agressief
 
De elliotti's (wat zijn ze móói, nu al!) zitten in de bak en zijn druk bezig de beste plek te zoeken.
De zwaarddragers en de corydoras stellen hen duidelijk op hun gemak en verder zijn ze druk doende met lekkere hapjes tussen het zand en de planten uit te vissen. Ik ben niet zeker, maar ik dacht gezien te hebben (ging nogal snel) dat de eerste al een microzwaarddrager heeft opgevroten....Maar voor hetzelfde geld leek het alleen maar zo.

Voor de scherpe waarnemer: er zit een corydorassnor verstopt op één van de foto's...Wie ziet 'm?
 

Bijlagen

  • elliotti 22 10 1.jpg
    elliotti 22 10 1.jpg
    273.2 KB · Weergaven: 59
  • elliotti 22 10 2.jpg
    elliotti 22 10 2.jpg
    199.7 KB · Weergaven: 63
  • elliotti 22 10 3.jpg
    elliotti 22 10 3.jpg
    162.5 KB · Weergaven: 59
  • elliotti 22 10 4.jpg
    elliotti 22 10 4.jpg
    269.5 KB · Weergaven: 57
  • elliotti 22 10 5.jpg
    elliotti 22 10 5.jpg
    185.8 KB · Weergaven: 57
Wat een snoesjes! Heel leuk, gefeliciteerd! 😁 zie ik de snor in het holletje zitten? 😁
 
Wat een snoesjes! Heel leuk, gefeliciteerd! 😁 zie ik de snor in het holletje zitten? 😁
Klopt! Dat is een pvc pijpje dat van de ene naar de andere kant loopt. Kostte ze even wat tijd om die doorgangen te ontdekken, maar ze stuiven er nu naar hartelust door. Er zijn er meer trouwens.
 
Klopt! Dat is een pvc pijpje dat van de ene naar de andere kant loopt. Kostte ze even wat tijd om die doorgangen te ontdekken, maar ze stuiven er nu naar hartelust door. Er zijn er meer trouwens.

Leuk gedaan! 😁
 
Ze willen holletjes...nou dan krijgen ze holletjes.

En dank je wel, ik vind het zelf ook goed gelukt, ik geniet er elke dag van, ik vind die bak eigenlijk leuker dan de Juwel met de sjiekere planten en de manen erin... Maar wie weet helpen de melanotaenia's daar ook een handje bij.
 
Ze eten met de pot mee: gemixte wafers en granulaat voor tropische vissen, spirulinawafers, courgette, mossel en ze snoepen een microzwaarddrager als ze de kans zien. Dat laatste had ik nog niet verwacht, maar wat hen betreft is het jachtseizoen al geopend.
En ik zie ze regelmatig een hapje zand nemen en ziften.
 

Terug
Bovenaan