Vragen over de kweek


A

AntonvdBerg

Guest
Sinds een tijdje een 3-tal koppeltjes Garneri in het bezit nu.

Ze zijn al druk aan het afzetten in m'n mopjes, maar toch nog een aantal vragen hierover.

Ik heb bij de Welkoop turfschijfjes gekocht en die uit elkaar getrokken, waar nu de eitjes op liggen.
Nu kan ik op de verpakking niets vinden van de samenstelling, dus ik moet er vanuit gaan dat het zonder bestrijdingsmiddelen is.
Iemand hier toevallig ervaring mee?

En hoe lang moeten ze op de turf blijven liggen?
Een vaste tijd, 2 weken zoals ik gelezen heb of tot de ze donkerder beginnen te worden?

Als laatste lees ik dat er dan uiteindelijk water bij gedaan moet worden.
Maar hoe moet ik me dit voorstellen?
Gewoon de lading turf met eitjes in een bakje doen en er water opgieten? Of liever een grotere bak met wat meer water misschien?
En hoe lang mag het duren voordat het uit gaat komen?

Alvast bedankt!
 
Waar had jij dat van die twee weken gelezen als ik vragen mag?
Ik heb eens even rondgekeken en vond wel 2 weken, maar dan over de eitjes gewoon in het aquarium laten uitkomen dat kan bij de gardneri). Met de turfmethode vond ik 4 weken en dan opgieten.

Die turf, staat daar iets op de verpakking? Welkoop is de naam van de winkel toch? Wat voor merk is de turf?

Heb je al veel kweekverslagen gelezen? Onderstaande vind ik een hele duidelijke: http://www.killifishnederland.nl/index. ... jw-hoetmer

~ Ivo
 
H�, die turfschijfjes gebruik ik ook, bij stekken van planten. Maar nooit aan gedacht om in het aquarium te gebruiken.. :)
Lijkt mij eigenlijk ook niet goed, er zitten meestal chemische toevoegingen in dat nooit op de verpakking staat.
Zelf vind ik het makkelijker om turfgranulaat in de filter te gebruiken.
 
Ik begin zo langzamerhand ook te geloven dat deze schijfjes niet echt goed zijn om te gebruiken...

Gistermiddag een lading eitjes opgegoten met water, omdat de eitjes al donkere vlekjes vertoonden. (na ong 21 dagen)
Alleen tot op dit moment is er nog geen leven waar te nemen helaas...
Heb het water eens getest met een stripje om te kijken of daar iets uit kwam en ja hoor....
Hij slaat op NO3 helemaal uit, dit zal vast en zeker te maken hebben met de aanwezigheid van meststoffen.

Dan komt de volgende vraag; zijn de eitjes dit ik nu nog op deze turf heb liggen nog te redden denken jullie?
Aangezien ik wel ontwikkeling/verandering in de eitjes zie gebeuren.
Gevoelsmatig zeg ik weggooien die handel, maar misschien heeft iemand van jullie hier ervaring mee toevallig.
 
Die turf zou ik ook niet meer gebruiken en misschien beter om de eitjes dan in schoon water te leggen.
Gardneri's zijn met kraanwater al gauw tevreden en hoeven niet zo'n zacht/zuur water.
Maar is het niet makkelijker om de eitjes in het aquarium te laten en uit te laten komen?
Misschien dat er enkele eitjes of jongen opgegeten worden, of je kan dan ook de ouders (tijdelijk) weg halen..
 
Ik heb de kweekmoppen in de het kweekbakje gehangen nu, nadat ze een week bij de ouderdieren hebben gehangen.
Er zitten in ieder geval enkele tientallen eitjes in, dus dat ziet er goed uit.

De eitjes die ik nu nog op de turf heb liggen ga ik vandaag uitzoeken en op schoon water leggen.
Met een beetje geluk gaat daar ook nog wat van uitkomen.

Het leuke is wel dat de pluk javamos die van de ouderbak, toen nog zonder kweekmoppen, naar de kweekbak verhuist is al voorzien was van eitjes.
Er zwemmen ineens een paar visjes bij, erg leuk om te zien!
 
Net de eitjes uitgezocht en op schoon water gezet, afwachten nu.

Zou sowieso niet zo lang meer mogen duren denk ik, ook in deze eitjes is al duidelijk wat te zien.
 
Update:

Na bijna een week nog in het water gehad, maar het begon er allemaal niet erg goed uit te zien.
Heb het dan ook weg moeten doen helaas.

Het goede nieuws is dat ik uit de ouderbak een nieuw jonkie heb kunnen afvangen en die doet het nu prima in de opkweekbak.
De teller staat er nu op 4, maar als de eitjes uitkomen die nog in de kweekmoppen zitten komen er nog wel enkele tientallen bij hoop ik :D
 

Terug
Bovenaan