Vragen over aller eerste visbestand en aquarium


N

Noud

Guest
Ik wil graag beginnen met een aquarium, maar er komt zoveel bij kijken.Ik lees veel op forums en het internet. Ik heb een paar vragen. Ten eerste welk aquarium raden jullie mij aan van deze twee juwel rio 125 of de superfish home 80? Mijn eigen voorkeur gaat na de juwel uit. En hoeveel black mollys kunnen er in dit aquarium? En ik hoop als ik nog meer vragen heb jullie mij willen helpen. Groetjes Noud
 
De Juwel heeft meer liters maar kijk ook eens naar de 80cm van Ferplast want daar kunnen de goedkope T5 buizen in en bij de Juwel niet.
 
Absoluut geen Superfish Home 80!

Ik heb die bak zelf. Internet filter is echt waardeloos en de verlichting is zeer zwak. Daarnaast is deze maar 60 breed, in vergelijking met de Rio 125 scheelt dat 20 cm. De Rio is namelijk 80 cm.
Met de Home 80 ben je erg beperkt in je keuze wat betreft vissen. De Rio geeft veel meer mogelijkheden.

Ik heb ook de Rio 125 gehad en die bak beviel veel beter. Ondanks dat heel veel mensen ook daar na verloop van tijd het interne filter uit slopen, ik heb dat ook gedaan,

Maar er zijn nog meer leuke 80 cm bakken, ik heb daar helaas geen ervaring mee, wat ik wel weet is dat de Ferplast inderdaad T5 buizen heeft, en dat ze minder fel zijn dan de LED van Juwel. Ik zie dit in dit geval als een voordeel, de LED van Juwel is niet dimbaar en je hebt al gauw teveel licht, wat doorgaans tot algenproblemen leidt.
 
Bedankt voor de reacties ik denk toch dat het een juwel rio 125 gaat worden een tweedehandse met t5 lampen. Maar kwa vissen ben ik er nog niet uit mijn voorkeur gaat uit na black/zilver mollys neon tetras en guppen maar hoeveel vissen kan je in dit aquarium ongeveer kwijt? En zijn dit goede keuze kwa vissen voor een beginner? En kunnen ze bij elkaar?
 
Op zich is die Juwel ook goed maar als je nieuwe lampen moet hebben dan ben je op de dure buizen aangewezen en betaal je de hoofdprijs. Wel iets om wellicht bij stil te staan.
Guppen geven tegenwoordig vaak problemen en zijn geen echte beginnersvissen meer. Ook de Molly s zouden niet mijn voorkeur hebben. Je moet ook kijken welke waterwaarden je hebt en of de vissen daar goed bijpassen. Er is voor een 80cm genoeg keus denk ik.
 
Een grote groep neon tetra of kardinaal tetra of vuur tetra is wel mooi in een bak hoor.
 
Persoonlijk meer fan van de de Dubai 80 tov juwel. De ferplast (dubai) is kwalitatief stuk beter in mijn ogen dan de juwel, vooral op het gebied van dr kap. Vind dit degelijker afgewerkt en zit een prima filter bij. Bijkomend voordeel is dat er een timer in de kap ingebouwd zit voor de verlichting. Als je foto's wenst, kan ik zo sturen
 
Oke en is de ferplast net zoon goede kwaliteit als het bekende juwel of juist nog beter?
 
Ik merk het, zoals gezegd, dus vooral in de kap en afwerking hiervan. Ja het is plastic zoals juwel ook heeft, maar wel een stuk steviger gemaakt. Je kunt ze aan de zijkant vasthouden en ze zullen niet buigen, probeer dit maar eens bij een juwel stuk :juggle: Verder netjes afgewerkt, normaal voldoende gaten voor doorvoer extern filter aan beide kanten. In mijn ogen stuk degelijker afgewerkt. Wellicht in de buurt dat ze een juwel hebben staan dat je eens kunt vergelijken of dat een ander lid foto's kan plaatsen. Niet dat juwel slecht is ofzo, ik ben zelf meer voorstander van de Dubai serie op dit formaat
Gaten in de achterste klep zijn handig om bijv via te voeren of apparaten op te bevestigen. Roosters kun je op elke stand verschuiven maar ik heb ze er zelf uit wat minder vocht in de kap te hebbeb
20181010_103225.jpg
20181010_102601.jpg
20181010_102454.jpg
20181010_102519.jpg


Lichtbak zelf heeft een tijdschakelaar waarbij je ook handmatig kan schakelen als je wilt. Witte schuifje kan heen en weer. Tevens kun je met de grijze sleutel de kap vastzetten op de rails in de bak, zodat je de lichtbak niet op kunt tillen/van de bak kunt halen. Gebruik ik zelf niet, maar is wel handig bij bijv. onderhoud dat je niet per ongeluk als je je handen omhoog haalt de kap ik het water tikt. Vanaf de bovenkant zijn ze te locken en unlocken.
Via de rails kun je de lichtbak ook naar voor en achter verschuiven zodat je altijd licht in de bak hebt; dit werkt echt ideaal. Werkt ook als ze gelockt zijn
20181010_102756.jpg
20181010_102731.jpg
15391607853013072798324600976510.jpg
20181010_102436.jpg

20181010_102825.jpg
20181010_102833.jpg
 
erg mooie aquarium aleen doen de lampen het niet een gaat helemaal niet aan de ander knippert en slaat dan uit.
 
Iets draaien met 1 van beide lampen. Ze moeten allebei goed zitten willen ze het doen. En anders proberen met de ander.
:foto:
 

Terug
Bovenaan