Vragen dwergklauwkikkers


M

Mndy

Guest
Beste allemaal!

In de Rekord 800 zou ik graag een 8-tal dwergklauwkikkertjes willen houden. Nu kan ik er al eentje overnemen van iemand, dus dacht ik dat ik gelijk maar beter een heel groepje aan kan schaffen. Hierdoor stuit ik natuurlijk gelijk op een aantal vraagjes.

In de bak zitten nu nog 20 Boraras brigittae op 25 graden. Deze gaan binnenkort naar een ander huis, maar kunnen dkk en brigittae's (tijdelijk) worden gecombineerd?

Zullen de dkk garnaaltjes eten? Het gaat hierbij om de Blue fairy's.

En natuurlijk, is de inrichting zoals die nu is (zie fotoalbum) goed voor de kikkers? Er steken nu 2 stukken hout boven het water uit, zodat de kikkertjes kunnen zonnen. Er drijft Limnobium in en ik kan eventueel catappablad toevoegen waar ze op kunnen chillen.
Verder wil ik graag lavasteen toevoegen in de bak, kan dit geen kwaad voor de kikkers ivm scherpe randen?
 
Mndy zei:
In de bak zitten nu nog 20 Boraras brigittae op 25 graden. Deze gaan binnenkort naar een ander huis, maar kunnen dkk en brigittae's (tijdelijk) worden gecombineerd?

Zullen de dkk garnaaltjes eten? Het gaat hierbij om de Blue fairy's.

Wees maar niet ongerust. DKK's zijn bijna stekeblind. Ik zie de mijne vaak genoeg in elkaars pootjes bijten. Ik hou ze samen met garnalen en dat gaat perfect. Ze hebben wel een groot bekje, maar dat vormt geen gevaar.
 
Haha, oke, dat moet dus geen probleem zijn. Ze zullen niet samen leven met de Blue fairy's, maar ik wil eigenlijk een dier welke ze eet zodat ik ze kan uit selecteren. Er zitten een aantal niet zo mooie tussen. Dat wordt dan een visje zoeken die garnaaltjes eet ;)
 
Mijn Sherrybarbelen laten geen garnaal heel. Misschien is dat wat?

Ze zitten wel graag koeler, maar dat geeft niet als de Boraras eruit zijn (en tijdelijk wat warmer is ook niet erg). Het zijn hele mooie visjes. Ik vind ze wat op draakjes lijken met die baardharen. :)
 
Sherrybarbelen zijn zeker leuk, maar mijn keus is ondertussen gevallen op een West-Afrika biotoop ;)
Hoewel de dwergklauwtjes daar volgens mij officieel ook niet helemaal vandaan komen, haha.
 
De dwergklauwtjes zwemmen intussen lekker door de bak, echt super schattig.
Kan iemand mij alleen nog vertellen of ik lavasteen zonder problemen kan gebruiken? Of kan ik beter op zoek naar een ander soort steen?
 
lavasteen met dwergklauwtjes heb ik nooit problemen mee ondervonden, wel dat een van de monsters uit de bak geklauterd was en dus ten prooi viel aan een van m'n katten
 
Lavasteen zit inmiddels in de bak, geen problemen mee!
Gelukkig nog geen kikker uit de bak ontsnapt (hoewel een kikkertje dat wel heel graag zou willen, haha)
Helaas zijn er vanmiddag wel 2 kikkertjes overleden ;(
Geen idee waar het aan kan liggen..
 
toen ik ze had werd me van verschillende kanten verteld dat ze niet in te diep water mogen, omdat het anders te zwaar voor ze wordt om steeds naar boven te gaan om lucht te happen. Dus misschien teveel belasting voor ze geweest na de spanning van reizen-winkel-reizen-weer nieuwe bak. Wat meer deco wat de hoogte in gaat zou daarin kunnen helpen.
Verdere idee�n wat het kan zijn heb ik zo 1 2 3 niet. Wel balen zeg, 2 nog wel
 
Ik heb ze probleemloos gehouden in een vergelijkbare bak (Juwel Rekord 96), dus daar zal het niet aan liggen.

Geen opgezwollen buikjes, Mandy?
 
Bakje is inderdaad 40cm hoog, en daar gaat dan nog wat bodem vanaf. Er steken 2 stukken hout uit het water.

Vriendin van me, die er toevallig bij was toen ik ze eruit viste, zei wel dat ze bolle buikjes hadden. Maar naar mijn idee is dat gewoon lekker 'aangedikt' sinds ze bij de lfs vandaan komen.
Maar ik zou zeggen, zie foto's uit mijn fotoalbum. Die foto's zijn de 2 dagen eerder gemaakt. Zal vanmiddag ook nog even foto's maken van de overgebleven kikkers.
Ze leken niet meer zo gestrest te zijn, maar misschien dat dat het toch was? Ze zijn natuurlijk nog wel erg jong. Op de foto's zie je ook nog dat ze nog een heel klein stompje staart hebben.
 
Ohja, ik zie het, 40 cm zou moeten kunnen inderdaad. Mijn vermoeden is dan toch verhuizings-uitval, maar goed, pin me nergens op vast :)
 
Ik denk toch echt niet dat het verhuis-uitval is, net kikker nummer 3 overleden :(
Misschien even een bijzonder puntje over deze kikker. Hij dreef �ltijd bij het oppervlakte. Soms in het 'open' water aan het drijven, soms tussen de drijfplanten. Was heel nieuwsgierig, en dit is het kikkertje wat zonder moeite op mijn hand klom (en er vervolgens niet meer vanaf wilde)
Even foto's gemaakt van het overleden kikkertje, misschien dat daar iets aan te zien is? (Echt een dierverzorger-tik van mij. Plots overleden dier? Eerst even kijken of er niks raars te zien is..)

9cB6A2nM9o-VxW4IzGbo9thyOJJzOGbm.jpeg


9cB6A2nM9o-VxW4IzGbo9thyOJJzOGbm.jpeg


Dacht er eigenlijk aan om vanmiddag terug naar de lfs te gaan, hopend op een garantie. Maar ik wil eerst even kijken of er niks anders aan de hand is dan. Anders is het water naar de zee dragen.
 
jeetje, wat balen zeg. Zag ergens langskomen dat ook dkk'tjes teveel doorgekweekt worden, slechte batch van de leverancier? Ik zie niet echt iets mis aan de foto's, maar heb nooit problemen gehad met die van mij, dus niet echt referentiemateriaal. Ik zou het sowieso even bij de lfs melden, en desnoods vragen naar de leverancier (en zelf eraan doorgeven, gemiddelde winkelier geeft t toch niet door)
 
Och wat zonde, Mandy :(
Zie er toch echt niks geks aan... Waterwaarde zou bij deze beestjes niet heel moeilijk hoeven zijn, ze eten eigenlijk alles - dus ze uithongeren is ook moeilijk, zie geen gekke dingen op de huid... pffff.. Wat ben ik blij dat ze er bij ons alle 5 nog zijn.

Lavastenen is overigens bij ons nooit een probleem geweest. In de 60cm klauterden ze altijd lekker de lavastenen achterwand op en heb er nog nooit een met een wondje o.i.d. gezien.

- Mascha
 
Verdorie, kikker nummer 4 net dood in de bak.
Ik baal hier zo ontzettend van. Dinsdag ben ik vrij, dus dan rij ik maar even naar de lfs toe.
 
En daar ging kikker 5. Nog 2 in de bak, hoewel ik er maar eentje zie..
 
Dinsdag even bij de lfs langs geweest. Zij vond het ook allemaal maar raar. Het ene kikkertje wat er nog zit van dezelfde lading leeft nog gewoon bij haar in de bak.
Ze dacht natuurlijk eerst aan nitriet of ammoniak vergiftiging, of misschien iets mis met de bodem, stenen die niet voor het aquarium geschikt zijn, slechte voeding, etc.

Maar ja, dat is het allemaal niet. Volgens haar is deze leverancier onwijs goed. Zij houden alles een tijdje in quarantaine (hoe lang precies wist ze dan niet), maar als er ook maar iets vreemds was dan verkopen zij de dieren niet. En er schijnen nooit dode dieren te liggen (maar dat kan natuurlijk van tevoren even netjes zijn opgeruimd)

Ze gaat maandag naar de leverancier toe, dan zal ze gelijk navraag doen. Hopelijk komt daar nog iets uit..

De twee overgebleven kikkertjes doen het volgens mij prima nu. Maar dat dacht ik van de andere 5 ook.. In elk geval al 3 dagen achter elkaar geen doden meer gevallen!
 
Toch iets te hard gezegd dat de twee kikkertjes het goed doen, er lag er vanmorgen weer eentje dood op de bodem.. Nog ��n over.
 
En het laatste kikkertje vanmorgen dood in de bak gevonden..
Ik bedenk me net dat ik ook al zo'n uitval had bij de C. pygmaeus'jes. Het lijkt wel alsof ik geen bodembewoners mag hebben, hoewel de slakjes en garnalen het wel prima doen.

Wat vinden jullie wat ik nu het beste kan doen? De bak nog even leeg laten draaien, of de kikkers gewoon opnieuw proberen, of alvast vis toevoegen en later nog eens naar de kikkers kijken?
 
Volgende keer kikkers zou ikzelf in ieder geval ergens anders halen.

~ Ivo
 
Daar was ik gelukkig zelf ook over uit, vissen komen daar niet meer vandaan. De Borarassen komen daar wel vandaan, en die zijn ijzersterk. Maar de piggeltjes en kikkers hebben het beide niet succesvol gedaan hier..
 
Nee nog niks gehoord, maar ik verwacht ook eigenlijk niet dat ze zelf zal bellen er over. Bak staat nu vrijwel leeg, er zitten nog een aantal verdwaalde garnaaltjes in en de slakjes blijven er in zitten. Eventjes dit afwachten.
Anders begin ik eerst met wat vis toevoegen.
 

Terug
Bovenaan