Vragen brakbakje (60 cm)


AquaJantje

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2022
Berichten
101
Leeftijd
32
Locatie
Enschede
Hoi Allemaal:)

Sinds een paar weken heb ik een 60 cm bakje visloos staan. Al langer wil ik graag een brakbakje beginnen. Daarom wil ik van dit bakje een brakbak maken. Aangezien dit mijn allereerste brakbak wordt heb ik hulp nodig bij een paar vraagjes:DD

Als hoofdbewoners wil ik graag bijtjes houden (Brachygobius xanthazona). Het liefst een groepje. Volgens mijn LFS worden die in zoetwater geleverd. Hun advies: de bijtjes in zoetwater houden en langzaam het water brak maken. Hoe moet ik dit aanpakken? Op wat voor een tempo moet ik zout toevoegen?

Ook had ik het idee om een paar zebrarenslakken (die van die harde witte eitjes) in die bak te doen. Ik las dat de eitjes in brakwater uit komen. Heeft iemand ervaring met het houden van deze slakken in brakwater?

Het bakje wil ik graag voorzien van een extern filter met aragonite erin om de pH/GH/KH te bufferen. Heeft iemand daar ervaring mee of tips?

Alvast bedankt voor het meedenken:DD

Groetjes,
J-W
 
Hun advies: de bijtjes in zoetwater houden en langzaam het water brak maken. Hoe moet ik dit aanpakken? Op wat voor een tempo moet ik zout toevoegen?
Ik denk niet dat dat al te voorzichtig hoeft. Vrijwel* alle vissen kunnen langere tijd op 2 gram zout per liter zitten. Veel soorten kunnen zelfs wel 3 gram hebben of hoger, als het moet. (Niet dat dat snel moet. :p)

Bij een brakwatervis denk ik dat simpelweg direct met die 2 gram beginnen dus geen enkel probleem zou moeten vormen. En dan binnen ongeveer een week naar je streefwaarde gaan. (Wat is die?) Als er één type vis is waarvan je een groot aanpassingsvermogen verwacht, is het wel een vis die in brak water kan leven.

Ben benieuwd hoe je bak wordt! :)

(* Uitzondering schijnt te zijn Erethistes jerdoni. Die kan slecht tegen zout.)
 
Laatst bewerkt:
Ik maakte het langzaam iets zouter bij iedere waterwissel. Meeste brakwater vissen zijn extreme aanpassers aan zoutwaardes dus zal helemaal prima moeten gaan.

2 gram per liter wordt aangeraden als ik het goed heb. Als je ze wilt kweken moet het volgens mij nog zouter. je moet je waterwaardes goed in de gaten houden als je in een korte tijd het toevoegd. hoewel de vissen er niet slecht op gaan kunnen de bacteria er wel last van hebben.
 
Stukje van cichlidenkwekers dus ik denk dat ze niet veel te lijden zullen hebben van brakwater:

Zout ( Natriumchloride, NaC1 ) heeft geen antibacteriële werking omdat de meeste Bacteriën veel hogere zout concentraties kunnen verdragen dan cichliden.
Een geleidelijke verhoging van het zoutgehalte zal deze vissen eerder doden dan de bacteriën.
 
Thanks voor alle hulp, wordt echt gewaardeerd:DD Door de drukte op het werk is het bijhouden van de topics op AF er een beetje bijin geschoten:confused:

Sinds gisteren heb ik het interne filtertje vervangen door een extern filter. De komende tijd wil ik me focussen om eerst de pH/GH/KH op orde te krijgen:)
Ik denk niet dat dat al te voorzichtig hoeft. Vrijwel* alle vissen kunnen langere tijd op 2 gram zout per liter zitten. Veel soorten kunnen zelfs wel 3 gram hebben of hoger, als het moet. (Niet dat dat snel moet. :p)

Bij een brakwatervis denk ik dat simpelweg direct met die 2 gram beginnen dus geen enkel probleem zou moeten vormen. En dan binnen ongeveer een week naar je streefwaarde gaan. (Wat is die?) Als er één type vis is waarvan je een groot aanpassingsvermogen verwacht, is het wel een vis die in brak water kan leven.

Ben benieuwd hoe je bak wordt! :)

(* Uitzondering schijnt te zijn Erethistes jerdoni. Die kan slecht tegen zout.)
Volgens aquainfo zou de optimale soortelijke massa tussen 1.002 en 1.008 liggen. Ik zou willen mikken 1.004-1.006, maar das op gevoel. Mij gaat het er iig om dat de bijtjes zich lekker voelen:)

Ik maakte het langzaam iets zouter bij iedere waterwissel. Meeste brakwater vissen zijn extreme aanpassers aan zoutwaardes dus zal helemaal prima moeten gaan.

2 gram per liter wordt aangeraden als ik het goed heb. Als je ze wilt kweken moet het volgens mij nog zouter. je moet je waterwaardes goed in de gaten houden als je in een korte tijd het toevoegd. hoewel de vissen er niet slecht op gaan kunnen de bacteria er wel last van hebben.
Het zou leuk zijn als ze zouden kweken, maar ik zit dan wel met een ander probleempje. Waar laat ik de jongen. Als ik ze aan de LFS geef dan is het maar de vraag of ze goed (brak) terecht komen. Heb je dat langzaam zouter maken op gevoel gedaan of echt met een soort stappenplan?

Wanneer ik weer wat meer tijd heb zal ik een album aanmaken:DD
 
Thanks voor alle hulp, wordt echt gewaardeerd:DD Door de drukte op het werk is het bijhouden van de topics op AF er een beetje bijin geschoten:confused:

Sinds gisteren heb ik het interne filtertje vervangen door een extern filter. De komende tijd wil ik me focussen om eerst de pH/GH/KH op orde te krijgen:)

Volgens aquainfo zou de optimale soortelijke massa tussen 1.002 en 1.008 liggen. Ik zou willen mikken 1.004-1.006, maar das op gevoel. Mij gaat het er iig om dat de bijtjes zich lekker voelen:)


Het zou leuk zijn als ze zouden kweken, maar ik zit dan wel met een ander probleempje. Waar laat ik de jongen. Als ik ze aan de LFS geef dan is het maar de vraag of ze goed (brak) terecht komen. Heb je dat langzaam zouter maken op gevoel gedaan of echt met een soort stappenplan?

Wanneer ik weer wat meer tijd heb zal ik een album aanmaken:DD
Ik deed het op gevoel. begon in zoetwater en iedere keer als ik er water bij deed maakte ik water iets zouter. Zoutmeter is wel handig zeker ivm verdamping.
 
Wat voor zout gebruik je om brakwater te krijgen? En is dat de enige aanpassing? Of heb je nog meer apparatuur nodig? Dit vraag ik omdat bij de zeewaterbakken best wel veel apparatuur wordt gebruikt.
 
Wat voor zout gebruik je om brakwater te krijgen? En is dat de enige aanpassing? Of heb je nog meer apparatuur nodig? Dit vraag ik omdat bij de zeewaterbakken best wel veel apparatuur wordt gebruikt.
Ik heb nu speciaal zeezout voor rif/zeewaterbakken in huis. Waarschijnlijk overkill, maar dan zit ik iig goed. Daarnaast heb ik een zoutdobber om snel het zoutgehalte te kunnen bepalen.
20231013_105214.jpg


Om het zoutgehalte wat nauwkeuriger te kunnen meten heb ik een refractometer besteld, maar die is nog niet binnen bij de LFS. Verder heb ik geen extra speciale apparatuur oid bij de bak, gewoon een standaard extern filter, verwarming en verlichting.
 
Ik volg je topic. Ben heel benieuwd naar het aquarium. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat iemand bijtjes op de juiste watersamenstelling gaat houden. Heel interessant!
 
Ik heb nu speciaal zeezout voor rif/zeewaterbakken in huis. Waarschijnlijk overkill, maar dan zit ik iig goed. Daarnaast heb ik een zoutdobber om snel het zoutgehalte te kunnen bepalen.
Bekijk bijlage 367389

Om het zoutgehalte wat nauwkeuriger te kunnen meten heb ik een refractometer besteld, maar die is nog niet binnen bij de LFS. Verder heb ik geen extra speciale apparatuur oid bij de bak, gewoon een standaard extern filter, verwarming en verlichting.
das prima naar mijn mening. Dat is alles wat ik voor mijn brakwater bak gebruikte. Rest is beetje overbodig
 
Je zou er guppen en garnalen bij kunnen houden btw. Guppen doen het zelfs prima in zeewater. Of mollies maar die worden mss wat groot voor 60cm.
 
Je zou er guppen en garnalen bij kunnen houden btw. Guppen doen het zelfs prima in zeewater. Of mollies maar die worden mss wat groot voor 60cm.
Op zich geen gek idee om er nog iets bij te doen. Heb je ervaring met het houden van guppen in brakwater?

Ik wil ook graag twee zebra renslakken die ik heb (die van die harde witte eitjes) in de brakbak doen. Ben benieuwd of die eitjes dan gaan uitkomen:DD

Owja, ook wel handig om te vermelden, et bakje zelf is btw 60x30x30. Een verbouwde Juwel primo 60.
 
Is t niet zo dat bijtjes heel traag zijn en guppen snel? Dat dan het eten voor hun beus wordt weggekaapt?
 
Is t niet zo dat bijtjes heel traag zijn en guppen snel? Dat dan het eten voor hun beus wordt weggekaapt?
Nee goby soorten moeten goed gaan. Zijn best agressieve beestjes. Zouden zelfs uit je hand eten.
bij mij gingen de guppen heel goed. ze werden wel regelmatig opgegeten maar ik hield ze er ook bij als voedsel voor de murenes.
 
Ik heb een hele tijd een 240l brakwater gezelschaps aquarium gehad met F8 kogelvissen er in dus vrij veel ervaring met brak water.

Aan scholenvisjes voor brakwater kun je inderdaad denken aan guppen of mollies. Ook heb ik zelf zwaarddragers gehad, die doen het ook perfect in licht brak water, maar worden wel wat groot voor jouw 60cm bakje. Wat Nekko zegt klopt, veel goby soorten lijken timide en traag, maar zijn dat absoluut niet. Ik had ook rhinogobius duospilus in mijn bak, maar die waren voor niemand bang. Ook een paartje Stigmatogobius Sadanundio en die zijn helemaal brutaal.
Marosatherina ladigesi is trouwens ook echt een prachtige vis waar ik een schooltje van had, maar wederom vrij druk en actief voor een kleine bak. Heb ook halfsnavelbekjes gehad, die gaan misschien prima met bijtjes, want die eten alleen aan het oppervlakte en beide zijn nogal fan van levend of diepvriesvoer en moeilijk aan vlokvoer te wennen.
Pristella maxillaris schijnen ook heel goed te gaan op licht brak water (1.002 ofzo) maar die heb ik zelf nooit gehad.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond allemaal,
Ik heb een extreem drukke tijd achter de rug ivm werk en er komt ook nog een hele drukke tijd aan. Vandaar dat ik even van de radar ben verdwenen.:sorry:

Het interne filter heb ik een paar weken geleden vervangen door een e402, waardoor de doorstroming verbeterd is. Vandaag had ik een dagje vrij en heb lekker aan de brakbak kunnen werken. Het plantenbestand bestaat uit javavarens en anubias. Ik heb gelezen dat deze tegen licht brakwater moeten kunnen na geleidelijke gewenning. Daarnaast heb ik heb nog meer stukjes mangrovehout gekocht, maar die moeten eerst inwateren. Momenteel staat de bak er zo bij, het stof komt nog door het nieuw toegevoegde grind.

20231118_171104.jpg


De inrichting zal nog wel iets veranderen, maar eerst moet het hout verder inwateren in een emmertje.

Groetjes:DD
 
Als visjes eigenlijk gewoon zijn aan zoet water waarom wil je ze dan terug wennen naar brak ?
 
Als visjes eigenlijk gewoon zijn aan zoet water waarom wil je ze dan terug wennen naar brak ?
De visjes overleven idd wel in zoet water, maar wat ik gelezen heb doen ze het gewoon stukken beter in brakwater.
Dat ze gaan kweken hoeft van mij niet perse, maar ik wil graag dat ze het naar de zin hebben:DD
 

Terug
Bovenaan