Vragen apistogramma borelli


M

mannic05

Guest
Zoals ik al eerder elders op het forum aan heb gegeven ben ik een 80 cm bak aan het inrichten als een biotoop aquarium. In eerste instantie was ik aan het denken aan een Afrikaanse killi biotoop, maar doordat ik in de LFS altijd naar de dwerg cichlide blijf kijken heb ik besloten nu ik buiten de achter en zijwanden na een nog kale bak heb, de bak in te richten als een Zuid Amerika bak.

Ik wil als hoofdbewoner de Apistogramma Borelli gaan houden. Wat kan ik hier het beste bij houden als bij vissen, was aan het denken aan bijl zalmen voor de boven laag, en een soort voor in het midden( was hiervoor aan kardinalen aan het denken). Hebben jullie tips.

Wat kan ik als beplanting houden, wel Zuid Amerikaanse planten, daar ik het bakje misschien wel eens wil laten meedoen aan een keuring. Ik was aan het denken aan een Echinodorus Bleheri, en verder Limnobium Laevigatum als drijfplant. Verder richt ik de bak in, met een stuk driftwood, en takken kienhout die uit de achterwand en zij wanden komen, en bladstrooisel en enkele keien. Bodem zal een filterzand bodem worden, met wat klein grind erdoor gemengd, voor een wat natuurlijkere uitstraling.

De filtering zal volgen over een Eheim 2215 filterpot, en wil deze vullen met keramische pijpjes, een grove filterspons en filterwatten. Is turf toevoegen aan het filter een must, of kan dit later ook nog en hoe doe ik dit het beste.

Ik heb een omkeer osmose set, dus zacht water verkrijgen is geen probleem. Was aan het denken om het ververswater, 50/50 ratio te doen, dus 50% osmose en 50% Zuid Limburgs kraantjes water.

Ik hoop dat jullie me van iets advies kunnen voorzien, en of ik op de goede weg ben.

Alvast Bedankt
 
Je bent een heel eind op de goede weg!

Inrichting klinkt prima, filtering klinkt prima. Wat zachter (en nog belangrijker: schoner) water d.m.v. osmose lijkt me wel bevorderlijk. Weet je wat de hardheid van je kraantjeswater is?

Dan de medebewoners. Dat verdient nog wat bijschaving. A. borellii komt uit het subtropische deel van Zuid-Amerika, zodat je deze soort beter niet jaarrond warm houdt, iets wat kardinalen en bijlzalmpjes wel waarderen. Je hoeft qua temperatuur echt niet naar de extremen te gaan werken zoals die in de natuur willen voorkomen ('s winters tot soms ver onder de 20 graden C., 's zomers makkelijk ook over de 30 graden C.), maar jaarrond warm raad ik niet aan. Ik zou daarom ook op zoek gaan naar bijvisjes die onverwarmd kunnen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Je bent een heel eind op de goede weg!

Inrichting klinkt prima, filtering klinkt prima. Wat zachter (en nog belangrijker: schoner) water d.m.v. osmose lijkt me wel bevorderlijk. Weet je wat de hardheid van je kraantjeswater is?

Dit zal ik morgen een nameten, KH zit rond de 5 dit wil wel eens wisselen, GH weet ik niet zo meer uit mijn hoofd, maar dit post ik morgen of beter gezegd straks hier.

Dan de medebewoners. Dat verdient nog wat bijschaving. A. borellii komt uit het subtropische deel van Zuid-Amerika, zodat je deze soort beter niet jaarrond warm houdt, iets wat kardinalen en bijlzalmpjes wel waarderen. Je hoeft qua temperatuur echt niet naar de extremen te gaan werken zoals die in de natuur willen voorkomen ('s winters tot soms ver onder de 20 graden C., 's zomers makkelijk ook over de 30 graden C.), maar jaarrond warm raad ik niet aan. Ik zou daarom ook op zoek gaan naar bijvisjes die onverwarmd kunnen.

~ Ivo

Heb je eventueel een aantal idee�n of handreikingen zodat ik weet waar ik moet gaan zoeken. De bak komt in eerste instantie in mijn werkplaats te staan in de kelder, deze zal in de toekomst verhuizen naar mijn toekomstige werk(studeer)kamer boven in huis. Wel alvast hartelijk bedankt,
 
No problemo!

In zijn algemeenheid kun je denken aan soorten uit Zuid-Brazili�, Argentini�, Paraguay, Uruguay, (Zuid-)Bolivia. Als kardinaaltetra's je aanspreken is het een relatief kleine stap naar de neontetra, die zou goed overweg moeten kunnen met een graadje C. of 20 en alles daarboven. Conreet kan ik noemen Hyphessobrycon amandae en Hyphessobrycon flammeus. Hier nog een topicje over vissen die wat koeler kunnen.

Grootste puntje wordt om een geschikte oppervlaktebewoner te vinden, die ken ik uit Zuid-Amerika en geschikt voor wat koelere temperaturen (nog?) niet.
 
Heb even de KH GH gemeten van het leiding water hier.

KH is 5 dh
GH is 9 dh

De reden dat ik omkeerosmose gebruik is vooral voor het hoge nitraat gehalte hier, dat is hier vaak rond de 50mg/l en vooral voor mijn planten bak en straks mijn biotoopje veel te hoog.

Paracheirodon innesi, is net als de door jou genoemde bij vissen natuurlijk een mooie bij vis, eens kijken wat de LFS heeft zitten tegen de tijd. Voor de bovenlaag is niet per se een vis nodig, maar ik vind bijlzalmpjes een mooi gedrag vertonen en een prachtig beestje voor te zien, maar het welzijn van de vissen gaat voor op persoonlijke smaak.

Ivo een apistogramma cacatuoides zou deze ook in deze bak kunnen, de reden dat ik dit vraag is dat mijn LFS de cacatuoides op voorraad heeft meestal, de borelli daar zou ik voor naar Duitsland moeten wat op zich ook geen probleem is. Op sommige sites zie ik staan dat hij in een meterbak zou moeten gehouden worden, maar ik lees ook vaak dat mensen een harem 1m en 2 v zonder problemen in een 80cm houden.
 
Een paar ideetjes voor in een subtropische zachtwaterbak van 80 centimeter:
- Aphyocharax anisitsi
- Boehlkea fredcochui
- Corydoras arcuatus, C. atropersonatus, C. duplicareus
- Gymnocorymbus ternetzi
- Otocinclus affinis, O. flexilis
 
De corydorassen vallen af omdat ik de bodem vrij wil laten voor de chiclide
 
Goed plan! :thumbs:

Onze A. borellii's waren stukken meer op hun gemak met de bodem voor zichzelf :)
 
Ik ga morgen (vrijdag) naar mijn lfs om te kijken of deze de apistogramma borelli heeft en of ik ze kan reserveren of bestellen. Nu heb ik gelezen en meegekregen dat er een "gewone" variant is en de opal versie. Nu wil ik het liefste gaan voor de meest natuurlijk ogende soort, en kan ik dan in een bak van 80x35x40 het beste een koppel of harem namen 1m\2v nemen.

Dan nog een vraag aan ivo, je spreekt over een winter periodevan een graad of 20, neem je dit gewoon over aan ons jaargetijde of kan ik ze beter warmer overwinnen dit geld dan ook voor de school bijvissen.
 
De 'gewone' en de 'opal' zijn beiden natuurlijke varianten. Het verspreidingsgebied van de borellii is groot en exacte kleuren kunnen al naar gelang verspreiding wat verschillen. Belangrijkste is dat er niet in die zin 'getruct' is (selectief kweken bv. of bewust 'kruisen' van kleurvarianten) met de vissen dat je vissen koopt die weinig meer te maken hebben met wat er in de natuur rondzwemt, zoals bij sommige soorten wel eens aan de orde wilt zijn. Dat laatste helaas, naar mijn mening. Er kan nog wel gediscussieerd worden of het om ��n soort gaat, dat borellii een 'f naam' is voor een aantal zeer nauw gerelateerde (onder)soorten.

De 'gewone', een man:

IAG5oFwncU_eYhFOs9VwLXCDZ2e1Aodt.jpeg


De 'opal', ook een man:
IAG5oFwncU_eYhFOs9VwLXCDZ2e1Aodt.jpeg


In een goed ingerichte 80x35 kun je heel goed 1M/2V kwijt. Wel zorgen voor meer holletjes dan vrouwen, zodat ieder vrouwtje keuze heeft uit meerdere holen. Een goede inrichting bestaat uit hout, stenen en/of planten zo geplaatst dat het zichtveld wordt onderbroken. Desnoods laat je even een foto van je aquarium zien, zodat we kunnen meedenken. Aan de andere kant, in een slecht ingerichte bak vraag je met 1m/1v net zo goed om problemen, want dan kan V niet vluchten voor M als hij opdringerig is en M niet voor V als zij een nestje verdedigt. Goed inrichten moet je dus toch, dus waarom dan geen harem? ;-)

Nog een kooptip: ik zou persoonlijk nooit kiezen voor de dominant(s)te man in de bak. De kans dat je dan een hufter richting de vrouwen te pakken hebt is groter dan met gewoon een mooie man die niet zo nodig alfa hoeft te doen. Goed gebouwd en goed doorvoed is het belangrijkste. Imposante vinnenstelsels en kleuren in volle pracht ontwikkelen zich wel als 'ie het baasje van jouw bak is en zich daar op zijn gemak voelt.

Qua seizoenen lopen die op het Westelijk halfrond net tegenovergesteld als bij 'ons'. Als het bij ons in januari hartje winter is, is het daar zomervakantie. Om daar nu rekening mee te gaan houden is leuk, maar volgens mij span je dan het paard achter de wagen, want die bepaalde temperaturen gaan ook gepaard met luchtdruk etc.
En wetende dat luchtdruk etc. nu eenmaal een rol speelt - welke exact is lastig exact zeggen, maar onze Pangio's worden bij naderend onweer extreem druk, bijvoorbeeld, en het moet ook wel leuk blijven - lijkt het mij gek om de warme maanden van aldaar gaat aanhouden, als dat resulteert in daarbij atypische luchtdrukwaarden en -verschillen. Bovendien maak je het jezelf alleen maar lastig (door bij onze zomer juist koel water te willen) en duur (want dan ben je aan het verwarmen als het hier koud is en aan het koelen als het hier warm is. Oftewel: gewoon onze seizoenen aanhouden. Hoogstens verwarm je een aantal maanden net wat bij (hogere temperatuurpiek in de zomer, een wat langer 'warm seizoen' of iets in die trant).

~ Ivo
 
Ivo hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke info. Heb je misschien een aantal voorbeelden van zulke holen, vind omgedraaide bloempotjes of kokosnoten niet echt mooi staan al kunnen kokosnoten er nog wel mee door. Ik zal zeker hier een foto plaatsen van de inrichting zodat ik je adviezen graag ten harte kan nemen, ik heb vanavond de achterwand geschilderd en kan morgen in de epoxy, als de bak gespoeld is dan zal ik enkele foto's posten.

Alvast hartelijk dank
 
Dat vind ik een hele mooie optie, hoeveel raad je er aan Ivo een stuk of 3.
 
Een stuk of 3 holen per vrouw. Dat hoeft niet pers� uit die pijpjes te bestaan. Holen in hout ofzo tellen ook.
 
Als je 'natuurlijke' holen ook meetelt - ook onder bladeren - kom je daar inderdaad wel bij uit.
Ik houd altijd aan altijd meer van dit soort 'kunstmatige' holen als vrouwtjes. In dit geval 3 dus.

~ Ivo
 
Goed nieuws en slechter nieuws. Te beginnen bij het goede nieuws, mijn LFS heeft de borelli zitten op het moment en bestellen is geen enkel probleem, de levertijd is dan wel 2 weken ongeveer.

Het slechte nieuws is dat de epoxylaag op mijn achterwand niet goed uitgehard is geweest waardoor tijdens het spoelen de achterwand wit uit geslagen is. Nu waren er enkele zaken die me niet bevielen aan de wand, dus ga ik een hele nieuwe maken en ga deze dan ook donkerbruin maken, was over het donkergrijs niet tevreden. Dit is dus een geluk bij een ongeluk, en zal ook een artikel over de bouwbgaan maken, voor mijn aquarium vereniging en post mijn progress dan hier ook in een fotoalbum.

Vanavond direct aan de slag met het verwijderen van de mislukte wand.
 
Eindelijk dit topic weer eens naar boven halen. Ik heb na lang zitten tobben, besloten om mijn aquarium in de huiskamer om te bouwen naar een a2 speciaal zuid Amerika bak met de apistogramma borelli als hoofdbewoner. De bak word iets dieper namelijk 80x40x40. Naast de borelli nijg ik sterk naar een mooie groep paracheirodon innesi. Nu lees ik op seriously fish dat deze soort zich prettiger voelt met nog een soort erbij, is dit mogelijk en zou ik daar fantoom zalmen voor kunnen nemen, of rode Rio?.
 
Ben ook wel benieuwd of het mogelijk is om 2 schooltjes, die de ts aangeeft, te houden in een bak van 80 cm breed.
Misschien dat een (ervarings)deskundige daarover meer kan vertellen.
Mijn gevoel zegt dat het te stressvol voor de vissen is en dat er door de stress ziekten kunnen ontstaan.
Maar is er iemand die hierover meer weet?
 
voor het houden twee schooltjes is 80 cm krap, wil je een fatsoenlijk schooltje dan zal je bij 2 soorten snel overbevolking krijgen. Ook de noodzaak zie ik er niet van in, ik denk dat er beter gekozen kan worden voor een grotere school dan voor een extra soort.
Wat ik ervaar bij verschillende soorten scholenvissen bij elkaar is dat ze gewoon langs elkaar leven en alleen met hun eigen soortgenoten samenscholen bij gevaar ed.
Ik vraag me wel af waar die gedachte vandaan komt op Seriously fish.
 
Ligt er wel nogal wat voor schooltjes. Bijlzalmen en kardinalen of valse neons, plus een koppel (wat warmer zittende) dwergjes is i.m.h.o. geen overbevolking en zit elkaar niet in de weg.

Wat bij A. borellii + schooltje in de middenlaag zo jammer is, is dat ik nog steeds niets heb weten te vinden voor een 80cm bakje, bovenin, dat ook onverwarmd kan en uit Zuid-Amerika komt.

~ Ivo
 
Ik hoop niet dat ik heb ingebroken in de topic van aquariaan43 maar bedankt voor jullie antwoord, het is me duidelijk .
Albert
 
Aphyocharax rathbuni
Aphyocharax anisitsi
Aphyocharax nattereri
Megalamphodus megalopterus
Moenkhausia sanctaefilomenae
Hemigrammus ulreyi
Hemigrammus marginatus
Hemigrammus caudovittatus
Hyphessobrycon herbertaxelrodi
Hyphessobrycon elachys
Hyphessobrycon scholzei
Hyphessobrycon serpae (eques)


Zit hier geen enkel leuk visje tussen? :)

Ik heb zelf Hemigrammus caudovittatus (ruitvlekzalm) zwemmen. Nadeel van zalm soorten is wel dat ze druk kunnen zijn. Iets wat apistogramma borellii iets minder fijn vindt.
 
Volgens mij noem je daar geen enkele soort die bovenin zwemt zoals bijlzalmen doen en dat was wel waar ik heen wilde, anders zit je al snel met door elkaar zwemmende soorten als er geen dreiging is.

~ Ivo
 
@Albert.K Geen enkel probleem hoor.

Ik heb er geen enkel probleem mee, als het buiten de Apistogramma borelli maar bij 1 soort bij vissen blijft, maar vroeg het mij af, omdat het bij paracheirodon inessi vermeld werd vandaar.

Ben nu nog bezig met kienhout uitzoeken,hoop na de kerst dagen met de ombouw te kunnen beginnen.
 
Laat me weten hoe je je bak hebt ingericht. Ik kan nog wel wat tips gebruiken voor mijn borelli koppeltje, want echt hokken doen ze nog niet.
 

Terug
Bovenaan