Vraagjes sluier aquarium!


lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
Goedemorgen, het gaat best goed met mijn sluier aquarium! Maar toch heb ik een paar vraagjes en vroeg me af of jullie er wat vanaf weten!
Het zijn behoorlijk wat vraagjes en het heeft ook geen haast om ze te beantwoorden maar als je het leuk vind ooit een keertje dan zou ik erg blij zijn met antwoorden!

- Welk voer kan ik het beste voeren aan mijn sluierstaarten?
Ik heb op dit moment Dr. Bassleer BioFish Food alleen heb hier gehoord dat dat niet altijd even goed is voor de sluier, dus daar wil ik eigelijk van af stappen. Op internet zie ik allemaal voeren zoals Hikari alleen ik ben benieuwd of dat ook echt zo goed is of dat het gewoon word gezegd zodat het goed word verkocht. Dus mijn vraag is welk voer raden jullie nou echt aan die ik kan kopen?

- Hoevaak doperwten voeren?
Ik geef mijn vissen iedere 3 dagen paar doperwten (op de juiste manier gepeld enzo) alleen doordat ze het zo lekker vinden en ik het idee heb dat Dr. Bassleer BioFish Food ook echt slechter is merk ik aan me zelf dat ik ze soms wel iedere dag doperwten voer en dat gaat goed, alleen ik weet niet of dat de bedoeling is want misschien is dat ook wel slecht voor ze zo vaak doperwten eten. Dus mijn vraag is hoevaak moet ik doperwten voeren in de week?

- Beter zandbodem of geen bodem?
Ik zie op internet heel veel mensen die bij sluiers geen bodem hebben (zand) dus de vissen gewoon op het glas laten zitten, ik vraag me een beetje af waarom ze dit doen en is het handig dat ik dit ook ga doen? Mijn 3 sluiers vinden het zand heel lekker om op te zitten maar misschien is het dus beter zonder bodem, ik weet het niet maar omdat ik het overal zie vraag ik het me toch af. Wat zouden jullie aanraden?

- Wen groei, wat is het?
Mijn vissen hebben wengroei en ik weet dat het geen kwaad kan want dat is me hier verteld maar ik ging het toch even googelen om te kijken wat het eigelijk is, en ik kon er weinig over vinden, maar ik ben eigelijk wel benieuwd dus kan iemand mij uitleggen wat wen groei eigelijk is?

- Sluier staart hangt, hoezo?
1 van mijn sluiers (Beb) heeft een lange staart en in haar vissen kom tilde ze die altijd op (kijk foto) nu sinds dat ze in dit aquarium zit (veel groter en andere sluiers) hangt haar staart eigelijk over het algemeen (kijk foto), ze ziet hierdoor er wat minder blij uit, het maakt me niet uit hoe ze er uit ziet als ze maar wel gelukkig is en ik vraag me gewoon af hoe dit kan en hoe ik dit eventueel voor haar kan oplossen, ik snap dat dit voor jullie moeilijk te beantwoorden is maar misschien heeft iemand toch een idee...?

- Sluier een jongen of een meisje?
Ik heb 3 sluiers en 2 daar van zijn meisjes dat heb ik inmiddels kunnen zien, alleen bij mijn andere sluier heb ik echt geen idee, ik heb hem nu sinds januari en ik kan het gewoon niet zien, ik weet niet misschien is hij nog wel te jong om het te zien maar ik vroeg me toch af of ik misschien gewoon verkeerd kijk dus ik ze hieronder wat foto's neer en misschien kunnen jullie me een antwoord geven! En anders hoe kan je zien of het een jongen is? ik weet hoe je dat bij meisjes kan herkennen maar bij Jongens is het me nog onduidelijk..?

Foto's:

Schermafbeelding 2022-04-24 om 10.06.33.png
Beb haar staart before

Schermafbeelding 2022-04-24 om 10.05.42.png
Beb haar staart nu

De foto's van de vis waarbij ik niet weet of het een jongen of een meisje is komt later want ik heb geen goede foto daarvoor en ben nu dat ik dit schrijf niet thuis.

Net wat ik al zei, dit hoeven jullie niet direct te beantwoorden want het zijn echt heel veel vragen en het heeft echt geen haast maar als je ooit zin hebt om ze te beantwoorden zou ik heel blij zijn met de antwoorden!
Alvast bedankt!
 
Fijn dat het goed gaat met je Sluier aquarium. Bij mijn Fantail Nicolientje hangt de staart ook, maar dat heeft met de bouw van de vis te maken. Als de staart groter en zwaarder wordt hangt hij meer. Mijn Sluiers zitten op filterzand, ik vind dat ze moeten kunnen ”grondelen”. Maar anderen, met meer kwetsbare vissen, hebben ze liever op glas, zodat er minder kans is op bodemrot etc. En er geen zandkorrels in de wen van een vis kunnen raken. De wen is overigens een soort wildgroei van huidcellen op de kop, ooit spontaan ontstaan en vervolgens door selectieve kweek ontwikkeld. Voer met veel proteïnen bevordert onder meer wengroei. Ik voer zelf Kingyo Royal Mix en Hi Growth en dat bevalt goed. Verder heb ik nog Sinking Pellets en Color plus van hetzelfde merk liggen maar nog niet aangebroken. Doperwten voer ik in combinatie met de drijvende pellets, en daarnaast voer ik fijngesneden romaanse sla. En eenmaal per week diepvries artemia/rode muggenlarven/mosselvlees en repashy ( maar die is bijna op en niet meer verkrijgbaar).
 
- Beter zandbodem of geen bodem?
Ik zie op internet heel veel mensen die bij sluiers geen bodem hebben (zand) dus de vissen gewoon op het glas laten zitten, ik vraag me een beetje af waarom ze dit doen en is het handig dat ik dit ook ga doen? Mijn 3 sluiers vinden het zand heel lekker om op te zitten maar misschien is het dus beter zonder bodem, ik weet het niet maar omdat ik het overal zie vraag ik het me toch af. Wat zouden jullie aanraden?
Het substraat weglaten doet men wel eens om het onderhoud te vergemakkelijken. Dan kun je makkelijker afval uit de bak "stofzuigen". Mijn persoonlijke strategie/advies zou eigenlijk juist zijn: probeer wél een substraat te hebben liggen (liefst zand) en laat het zoveel mogelijk met rust. :)

In de loop der tijd ontstaat daar een "ecosysteem" aan bodemleven, vooral op microscopisch niveau. Dat zal dan de drollen, voedselrestjes etc. voor je verwerken. Op die manier laat je de natuur het voor je doen i.p.v. dat je telkens zelf in de bak hangt om te stofzuigen. Ik zou er echt niks aan vinden als ik telkens mijn bakken in moest duiken voor onderhoud...

Hoe goed dat bodemleven je afval aankan, hangt wel af van hoeveel je voert en van de samenstelling van het voer. Ben je je vissen een beetje aan het vetmesten of je geeft regelmatig plantaardig voer (beide gebeuren veel onder sluierhouders) dan zul je wat meer/langer troep zien. Ook een goede circulatie in een bak helpt trouwenw mee om een bodem fris en "productief" te houden. (Ik begrijp wel dat er wat de stroming betreft in een bak met van die dikke/langzame sluiers niet altijd veel speelruimte is.)

Ik heb zelf dan geen sluiers maar normale goudvissen, met een hoop andere soorten vis erbij, vooral bodembewoners. Ik voer ze niet heel veel (en ook vrijwel nooit groenvoer, ze krijgen hun vezels van andere bronnen) en er is vrij veel waterbeweging. Drollen zie je eigenlijk nergens liggen, en anders maar heel kort.
 
- Welk voer kan ik het beste voeren aan mijn sluierstaarten?

Er zijn vele soorten voer. Ze vreten eigenlijk zo wat alles. Sommige sluiers zijn gevoeliger voor bepaald voer dan een ander. Bepaald voer kan problemen geven met spijsvertering, obstipatie, lucht happen etc. Dit is een kwestie van ervaren. Hikari is natuurlijk erg blij als je hun voer koop maar dat geld voor alle merken. Ik gebruik vele soorten in mijn foto album staat ergens een overzichtje wat er z on beetje te verkrijgen is. Er zijn ook diverse minder dure voer. Het is ook een beetje afhankelijk wat je wil. Hikari heeft ook lion head voer voor stimulatie wen groei maar zou je dit willen. Levend voer waar misschien iets tussen zit wat je nu net niet wil. Extra proteine zodat ze flink groeien.

- Hoevaak doperwten voeren?

Groenvoer is verder niet schadelijk voor ze dus al geef je ze elke dag wat mag dit geen probleem zijn.

- Beter zandbodem of geen bodem?

Dit hangt ook weer van andere factoren af. Ik zelf denk dat het voor de vis zelf worst is of er een bodem wel/niet in zit. Ik heb van alles gehad en ook zonder bodem grondelen ze. Qua onderhoud is zonder bodem makkelijker maar zul je extra filter vermogen tegen over moeten zetten. Met eieren en dus veel dames is een bodem vrij waardeloos. Je kunt op glas een sponsje pakken en alle eieren los wrijven en afhevelen. Bij een bodem word dit lastiger dan zuig je veel zand mee. Bij vissen met wengroei kan dit wen rot geven. Zandjes blijven door de slijmhuid op de wen zitten. Dit is niet z on probleem op de wen maar als het tussen die bobbels gaat liggen schuren of ander vuil kan dit problemen geven. Sommige zullen een bare bottom gewoon mooier vinden en de ander een bodem. Dat is een kwestie van smaak.

Ontlasting bij sluiers heeft ook veel de neiging dat het gaat drijven dus afhevelen is in mijn geval grotendeels met een soepkom dit weg scheppen.

Zo en zo geen grof/scherp grind gezien het klungelige zwemgedrag kunnen ze daardoor lichaam beschadigen maar je heb ook niet al te snuggere die het proberen op te eten. Ze hebben geen tanden in de bek maar in de keel. Ze brengen grint naar de keel om te proeven en met een beetje ongeluk blijft grindje vast steken of ze gaan proberen het door te slikken en stikken ze of je moet op tijd zijn om grind met pinchet uit keel prutsen wat een rot klusje is gezien ze niet stil blijven liggen.

De wen en staart is al antwoord op gegeven. Bep is gewoon gegroeid en haar staart ook en is ook wat zwaarder geworden. Ze is heel mooi en ik vind de staart persoonlijk ook heel mooi. Ik hou nu eenmaal van grote staarten en vinnen. De naam verwijst er al naar sluier en geen hoedje met randje voor de ogen (hoe dit ook mag heten in sluierwereld)

Een mannetje herken je aan paai pukkels op wangen (kieuwdeksels), borstvinnen en soms nog wat andere plekken op kop. Witte stipjes, is dus geen witte stip wat men vaak denkt. ook het gedrag kun je wat aan merken. Mannetjes hebben de neiging om achter de vrouwtjes aan te jagen en het happen achter de kont, onder de buik en ze trachten de planten/naar boven te beuken met hun kop. Paai gedrag kan er akelig/agressief uitzien maar het is iets natuurlijks wat ze doen. Met het happen bijten ze niet gezien het ontbreken van tanden.
 
Fijn dat het goed gaat met je Sluier aquarium. Bij mijn Fantail Nicolientje hangt de staart ook, maar dat heeft met de bouw van de vis te maken. Als de staart groter en zwaarder wordt hangt hij meer. Mijn Sluiers zitten op filterzand, ik vind dat ze moeten kunnen ”grondelen”. Maar anderen, met meer kwetsbare vissen, hebben ze liever op glas, zodat er minder kans is op bodemrot etc. En er geen zandkorrels in de wen van een vis kunnen raken. De wen is overigens een soort wildgroei van huidcellen op de kop, ooit spontaan ontstaan en vervolgens door selectieve kweek ontwikkeld. Voer met veel proteïnen bevordert onder meer wengroei. Ik voer zelf Kingyo Royal Mix en Hi Growth en dat bevalt goed. Verder heb ik nog Sinking Pellets en Color plus van hetzelfde merk liggen maar nog niet aangebroken. Doperwten voer ik in combinatie met de drijvende pellets, en daarnaast voer ik fijngesneden romaanse sla. En eenmaal per week diepvries artemia/rode muggenlarven/mosselvlees en repashy ( maar die is bijna op en niet meer verkrijgbaar).
Bedankt voor je antwoord! Ik ben blij dat er niks met mijn sluier staart aan de hand is, ik dacht zelf ook al dat het zou komen doordat ie te zwaar is, maar dan zat ik dus goed! Ik heb zelf ook filterzand en mijn sluiers vinden dat heerlijk, dus dat laat ik lekker zo, en er komt geen zand tussen de wen dus dat is fijn! ik ga het voer dat jij aanraad eens proberen, dankjewel!
 
Het substraat weglaten doet men wel eens om het onderhoud te vergemakkelijken. Dan kun je makkelijker afval uit de bak "stofzuigen". Mijn persoonlijke strategie/advies zou eigenlijk juist zijn: probeer wél een substraat te hebben liggen (liefst zand) en laat het zoveel mogelijk met rust. :)

In de loop der tijd ontstaat daar een "ecosysteem" aan bodemleven, vooral op microscopisch niveau. Dat zal dan de drollen, voedselrestjes etc. voor je verwerken. Op die manier laat je de natuur het voor je doen i.p.v. dat je telkens zelf in de bak hangt om te stofzuigen. Ik zou er echt niks aan vinden als ik telkens mijn bakken in moest duiken voor onderhoud...

Hoe goed dat bodemleven je afval aankan, hangt wel af van hoeveel je voert en van de samenstelling van het voer. Ben je je vissen een beetje aan het vetmesten of je geeft regelmatig plantaardig voer (beide gebeuren veel onder sluierhouders) dan zul je wat meer/langer troep zien. Ook een goede circulatie in een bak helpt trouwenw mee om een bodem fris en "productief" te houden. (Ik begrijp wel dat er wat de stroming betreft in een bak met van die dikke/langzame sluiers niet altijd veel speelruimte is.)

Ik heb zelf dan geen sluiers maar normale goudvissen, met een hoop andere soorten vis erbij, vooral bodembewoners. Ik voer ze niet heel veel (en ook vrijwel nooit groenvoer, ze krijgen hun vezels van andere bronnen) en er is vrij veel waterbeweging. Drollen zie je eigenlijk nergens liggen, en anders maar heel kort.
Bedankt voor je antwoord, heel fijn!
Ja ik heb zelf ook (filter)zand, ik wist niet dat de bodem zelf een ecosysteem heeft haha, handig!
Ik geef mijn sluiers niet heel veel voer ik 'vetmest' ze niet eens echt heel veel ofzo, ik geef ze wel plantaardig voer, ik krijg daarom ook meestal kleine groene drollentjes..😂
Ik stofzuig niet zo veel maar ververs wel vaak water.
Bedankt voor je antwoord, ik ga gewoon lekker me bodem zo laten, dankjewel!
 
Er zijn vele soorten voer. Ze vreten eigenlijk zo wat alles. Sommige sluiers zijn gevoeliger voor bepaald voer dan een ander. Bepaald voer kan problemen geven met spijsvertering, obstipatie, lucht happen etc. Dit is een kwestie van ervaren. Hikari is natuurlijk erg blij als je hun voer koop maar dat geld voor alle merken. Ik gebruik vele soorten in mijn foto album staat ergens een overzichtje wat er z on beetje te verkrijgen is. Er zijn ook diverse minder dure voer. Het is ook een beetje afhankelijk wat je wil. Hikari heeft ook lion head voer voor stimulatie wen groei maar zou je dit willen. Levend voer waar misschien iets tussen zit wat je nu net niet wil. Extra proteine zodat ze flink groeien.



Groenvoer is verder niet schadelijk voor ze dus al geef je ze elke dag wat mag dit geen probleem zijn.



Dit hangt ook weer van andere factoren af. Ik zelf denk dat het voor de vis zelf worst is of er een bodem wel/niet in zit. Ik heb van alles gehad en ook zonder bodem grondelen ze. Qua onderhoud is zonder bodem makkelijker maar zul je extra filter vermogen tegen over moeten zetten. Met eieren en dus veel dames is een bodem vrij waardeloos. Je kunt op glas een sponsje pakken en alle eieren los wrijven en afhevelen. Bij een bodem word dit lastiger dan zuig je veel zand mee. Bij vissen met wengroei kan dit wen rot geven. Zandjes blijven door de slijmhuid op de wen zitten. Dit is niet z on probleem op de wen maar als het tussen die bobbels gaat liggen schuren of ander vuil kan dit problemen geven. Sommige zullen een bare bottom gewoon mooier vinden en de ander een bodem. Dat is een kwestie van smaak.

Ontlasting bij sluiers heeft ook veel de neiging dat het gaat drijven dus afhevelen is in mijn geval grotendeels met een soepkom dit weg scheppen.

Zo en zo geen grof/scherp grind gezien het klungelige zwemgedrag kunnen ze daardoor lichaam beschadigen maar je heb ook niet al te snuggere die het proberen op te eten. Ze hebben geen tanden in de bek maar in de keel. Ze brengen grint naar de keel om te proeven en met een beetje ongeluk blijft grindje vast steken of ze gaan proberen het door te slikken en stikken ze of je moet op tijd zijn om grind met pinchet uit keel prutsen wat een rot klusje is gezien ze niet stil blijven liggen.

De wen en staart is al antwoord op gegeven. Bep is gewoon gegroeid en haar staart ook en is ook wat zwaarder geworden. Ze is heel mooi en ik vind de staart persoonlijk ook heel mooi. Ik hou nu eenmaal van grote staarten en vinnen. De naam verwijst er al naar sluier en geen hoedje met randje voor de ogen (hoe dit ook mag heten in sluierwereld)

Een mannetje herken je aan paai pukkels op wangen (kieuwdeksels), borstvinnen en soms nog wat andere plekken op kop. Witte stipjes, is dus geen witte stip wat men vaak denkt. ook het gedrag kun je wat aan merken. Mannetjes hebben de neiging om achter de vrouwtjes aan te jagen en het happen achter de kont, onder de buik en ze trachten de planten/naar boven te beuken met hun kop. Paai gedrag kan er akelig/agressief uitzien maar het is iets natuurlijks wat ze doen. Met het happen bijten ze niet gezien het ontbreken van tanden.
Bedankt voor je antwoord!!
Ik ga zo even je fotoalbum bekijken en ik ga dan gewoon verschillende dingen proberen, fijn dat groenvoer niet schadelijk is, mijn sluiers zijn er dol op!

Ja met grind heb ik slechte ervaringen, vroeger zat Bep in mijn vissenkom met grind.. op een dag had ze een steen in der mond en die heeft mijn vader toen er uit moeten trekken, dat was inderdaad een rot klusje want ze bleef echt niet stil liggen..😂 Gelukkig goed afgelopen en daarna gelijk over gestapt naar filterzand, en dat heb ik nu nog steeds.

En bedankt! Bep haar staart is inderdaad heel mooi heel blij mee, maar dat heeft ook een aantal jaar geduurd voordat die was ontwikkeld, zo zag die er namelijk 4 jaar geleden uit:
Schermafbeelding 2022-04-26 om 15.33.52.png

Heel de vis is veranderd en stuk groter geworden, waardoor die staart dan waarschijnlijk is gaan hangen, hier zie je ook het grind dat ik eerst had..
 
Een mannetje herken je aan paai pukkels op wangen (kieuwdeksels), borstvinnen en soms nog wat andere plekken op kop. Witte stipjes, is dus geen witte stip wat men vaak denkt. ook het gedrag kun je wat aan merken. Mannetjes hebben de neiging om achter de vrouwtjes aan te jagen en het happen achter de kont, onder de buik en ze trachten de planten/naar boven te beuken met hun kop. Paai gedrag kan er akelig/agressief uitzien maar het is iets natuurlijks wat ze doen. Met het happen bijten ze niet gezien het ontbreken van tanden.
Ik zie volgens mij nog geen paai pukkels, maar ik heb hier foto's:
tempImagecTGQrV.jpg
tempImagejzNvsw.jpg
tempImageIjF3qp.jpg

Hij/zij vertoond niet echt paai gedrag, soms zit ie Bep (vrouwtje) wel achterna maar die is sneller dan hij/zij dus die geeft het snel op.
Het zou ook kunnen dat de vis nog niet geslachtsrijp is ik weet het niet, ik heb hem pas bijna een half jaar en groeit enorm.
Ik pak de vis trouwens zacht vast en hij/zij is handtam dus er is geen probleem (ik pak hij/zij ook niet vaak op hoor alleen even voor de foto), dat wou ik toch even zeggen.
 
Mooie duidelijke foto’s! Bij mannetjes is er meer een soort kratertje te zien, volgens onderstaande site niet meer dan een smal gleufje. Bij de vrouwtjes zwelt het in het midden wat op tijdens het seizoen dat ze zich voortplanten. Ik zie op jouw foto een poepgaatje en daaronder het cloaca-gaatje, en het lijkt wat verdikt. De vis heeft geen paaipukkels. Ik gok op een dame, en benieuwd wat @Gino88, @michelle1, @Willemina en @Olympus ervan vinden.
 
Haha, dankjewel voor jullie antwoorden! Weet ik dat ook weer, een dametje :)
 
Haha, was ik de link vergeten in mijn post te plakken. Was uiteindelijk toch niet nodig, maar dit was ‘m :

 
Schattig oranda tje :love:

Ik durf geen uitspraak dame/man te doen, hoor. Ik heb me te vaak vergist met gokken. Maar 3 die een vrouw denken zou ik daar maar van uit gaan. En als het anders blijkt zie je dit vanzelf wel.

Jonge mannetjes hebben nog geen paai pukkels en ze hebben ze ook niet altijd "aan" staan.
 

Terug
Bovenaan