Vraagje


Johan Visser

Active member
Lid geworden
24 december 2018
Berichten
39
Leeftijd
37
Hi,

Één van m'n sluiers hangt de laatste tijd veelal op zijn kop in de planten, deze sluier is helemaal vergroeid/klein/staart omdat hij in een te kleine bak heeft gezeten. Hij is misschien 8 cm maar al 9 jaar oud. Ik heb hem een paar jaar geleden geadopteerd. Nu heb ik hem al een week in een kleine 20l reserve bakje gehad met een laagje water zodat hij niet steeds op de kop hoeft te hangen. Ook hopende dat het iets van het bekende zwemblaasprobleem op kan lossen. Vandaag heb ik hem weer terug in de grote bak gezet alleen hij drijft 80% van de tijd op de kop. Als ik voer dan komt hij er wel snel aan en eet etc voldoende. Hij gedraagt zich naast het steeds op de kop hangen opzicht prima. Alleen ik vroeg me af wat het wijste is: Hem in de grote bak laten maar dan hangt hij meer op de kop dan recht? Heb tot het einde der tijd in een kleine 20l bak zetten met een laagje water zodat hij recht kan "zwemmen"? Afmaken?

Wat is jullie ervaring en oplossing met dit probleem?

Ik hoor het graag.

Bedankt!

Groet,

Johan
 
Ja altijd lastig voor een buitenstaander en jij kunt het beste bepalen wat de kwaliteit van leven is voor de vis maar las ik het zo lees dan is dat bepaald niet prettig momenteel.
 
Ja lastig inderdaad. Ik bedoel een kreupel persoon laat je ook gewoon leven. Vraag me alleen af hoeveel last hij echt heeft van het op de kop hangen. Misschien is dat voor een vis wel geen extreem vervelende ervaring, leuk is anders natuurlijk. Daarnaast om hem in een kleine bak met een klein laagje water te blijven houden is ook geen manier van leven. Het is zielig om te zien maar voor nu laat ik hem gewoon in de grote bak. Dit op de kop hangen doet hij al wel een half jaar+. Ik heb wel dingen gelezen over zoutbaden etc maar ik vermoed niet dat het hier kan helpen. Je kunt in één oogopslag al zien dat hij is vergroeid.
 
In dat geval zou ik hem ook zeker in de grote bak houden en ja het is en blijft lastig. Het kan ook iets in de hersenen zijn wat niet goed is.
 
Je kan het ook van een andere kant bekijken. Als hij al zo lang deze problemen heeft en je vind het zielig, maar laat hem wel in leven dan doe je waarschijnlijk alleen jezelf echt een plezier om hem levend te houden. Zelf had ik een zeer "gezond" lijkende grote sluier in laten slapen die bijna een jaar zich afzonderde van de groep en in de hoek linksvoor vertoefde. At goed en ging weer terug naar zijn hoekje. Had hij makkelijk 5 jaar uit kunnen houden ging ik toch over nadenken...
Maar zelf die aktie ondernemen is best pittig vooral als je het respect kan opbrengen erbij te blijven. Geldt voor alle huisdieren trouwens...
 
Wat verdrietig van je vis. Ik snap je twijfel, en uiteindelijk kun je alleen maar zelf de keuze maken. Feit is, dat een vis niet op de kop hoort te zwemmen en zich daar waarschijnlijk niet echt prettig bij voelt. Het niet goed zwemmen is heel duidelijk zichtbaar, maar Je kunt je ook afvragen wat er daarnaast binnenin het lichaampje allemaal fout gaat, het beestje pijn heeft en hoe de kwaliteit van leven nog is. Persoonlijk heb ik nog nooit een sluier gezien met zulke problemen, die er weer helemaal bovenop is gekomen. Als je er voor kiest, weet je dan hoe op een visvriendelijke manier te euthenaseren? Sterkte met je keuze.
 
Een moeilijk en lastig verhaal idd..

Naar mijn mening haal je een paar dingen door elkaar ook al blijft het moeilijk. Een vis die inwendig ook vergroeid is is niet te vergelijken met iemand die kreupel is.

Het lastige is dat je de problemen van een ander hebt overgenomen. Misschien ben ik wat te hard maar soms is het beter te kijken naar het belang van het dier en dat weegt mijns inziens het zwaarst. Soms is geen andere keuze de beste keuze.

Euthanasie hoeft geen straf te zijn. Onze vorige hond heb ik met 5½ jaar in moeten laten slapen. Niet dat het leuk was maar wel het beste voor de hond. Soms moet je hard zijn voor jezelf.......en goed voor je dieren. In dit geval de sluierstaart waar je voor gedaan hebt wat in je macht ligt. :thumbs:
 

Terug
Bovenaan