Vraagje over waterwaardes


Psychor

Member
Lid geworden
16 september 2023
Berichten
5
Leeftijd
50
Hoi, ik ben een beginneling en zit met een paar vraagjes over waterwaardes.

Heb 2 maand geleden een Juwel 110 gekregen van iemand met wat extra. Heb hem onmiddellijk ingericht met driftwood, javamos, javafern en waterpest, en 6 weken ingedraaid. Nadien een 15 citroengarnaaltjes ingezet.
Mijn grote stomiteit: niet opgemerkt dat de teststrip die ik had, reeds 5 jaar vervallen waren.

Sinds 2 dat ze geen interesse hebben in eten, denk dat mijn vrouw ze overvoed, heb ik een JBL proscan gaan halen:
NO2: 0
NO3: 0 !
GH: >7
KH: 4.5 !
Ph: 7
O2: <15 !

Mijn app zegd dat ik diegene met het uitroepteken moet aanpassen,? Dacht dat mijn plantjes geen O2 en NO3 nodig zouden hebben of hebben ze mijn in de winkel verkeerde info gegeven?
Enige tips over hoe ik mij KH kan aanpassen zonder de Ph de beinvloeden, eventueel op natuurlijke wijze?

Alle raad en tips zijn welkom; alvast bedankt
 
Bedankt, dan moet ik me daar al geen zorgen over maken
 
Dacht dat mijn plantjes geen O2 en NO3 nodig zouden hebben
Planten hebben zeker no3 nodig en ook po4 en sporen. Planten willen ook eten;)
Maar de Proscan staat volgens mij niet zo heel betrouwbaar aangeschreven en diverse metingen wijken nog wel eens af.
Je hebt nog niet veel planten maar ik neem aan dat je de bak nog gaat aankleden met meer planten.
 
Jbl proscan wijkt heel erg af, afhankelijk van licht , tijd van de dag en plaats van scan. Ik heb deze test en gebruik hem alleen als indicatie voor vervuiling. Ik gebruik em altijd overdag in daglicht en leg de testuitslag (karton en stripje) op een wit papier voor de scan.
Dan heb ik een indicatie van de waarden. Maar meer ook niet. De rest zie ik met goede observatie van de vissen en planten of ik gebruik/koop een druppentest erbij.
 
Je hebt nog niet veel planten maar ik neem aan dat je de bak nog gaat aankleden met meer planten.
Inderdaad, ben enkel begonnen met diegene die me in de winkel aangeraden hebben als makkelijke beginners die zogezegd “niets” extra nodig hadden. als alles wat bleef leven wou ik uitbreiden En zo al doende bij te leren.
Jbl proscan wijkt heel erg af
Die Proscan was mij ook aangeraden, denk dat ik beter opzoek ga naar een deftige speciaalzaak.

Is de druppeltest van zo’n JBL labotestkoffertje betrouwbaar? of beter een ander merk kiezen?

nogmaals bedankt voor de raad en uitleg
 
denk dat ik beter opzoek ga naar een deftige speciaalzaak.
Zelf veel lezen en informatie opdoen over aquariumgerelateerde zaken kan je veel ellende besparen.
 
Zo’n koffertje kan ik ook gebruiken :D
 
Wat betreft je zoektocht naar een deftige zaak: Zoek (bijv hierop het forum) uit wat je nodig hebt. Dan kun je dat bij je LFS (=Local fish shop) kopen of bestellen. Goed advies bij winkels is op zijn best matig. Zelfs als ze van een bepaald onderdeel van een aquarium wel veel weten, gaan ze onderuit op een ander terrein.
Ik zeg niet dat ik alles weet, maar met zijn allen hier op het forum bij elkaar kom je een heel eind.
 

Terug
Bovenaan