Vraagje over voeren Discussen


edje555

Well-known member
Lid geworden
11 november 2015
Berichten
1,316
Leeftijd
53
Een vraagje,

Hier dobberen 10 Stendkers van 15-18cm in de Rio450 en dat gaat verder prima maar ik zit met een vraagje..

Voeren, ik geef ze 3x daag Stendker discus voer o.a Spriulina,color en afgewissteld met diepvries Artemia, vlokvoer van Terta Min en HS-Artemia vlokken en Spirulina en 1x in de week gekookt eiwit dus geen dooier.
Nu lees ik overal dat Rode muggenlarve niet zijn aan te bevelen voor Discussen maar het wordt veel aan Maanvissen en overige Chiclides en tropische vissen gegeven zonder problemen. is het dan ook wijs om ze aan de Discussen te voeren wat ik gemiddeld 3x in de week doet en ze zijn er ook echt helemaal verzot op helaas Mysis/krill en granulaat en dergelijk willen ze niet en spugen ze uit en laten het links liggen.

De vraag is omdat ik wat minder Stenker discusvoer wil gaan geven maar 1x per week en aanvullen met diepvries en meer vlokvoer om water vervuiling wat terug te dringen en na mijn weten als Discussen aardig op formaat zijn is Runderhart wat verwerkt zit in Stendker discus voer niet echt nodig dus daarom wilde ik dat wat gaan afbouwen tot 1x daag.
iemand tips of dat dit gewoon kan en beter is wegens vervetting en dergelijke ?
 
Ik voer altijd, een klein beetje, rode mug. Is vooral voor het lekker maar wat minder nuttig als ik het goed begrepen heb, maar zover ik weet kan het in deze hoeveelheden geen kwaad
 
Hoe doe je dat met eiwit?
Ei geel en eiwit scheiden en dat het eiwit in kokend water? Of ei hardkoken en dan de buitenkant voeren?
 
Dit topic heb ik het stigma van rode mug al eens aangekaart, had je zelf ook nog op gereageerd geloof ik.

tja.. zie zelf nogsteeds geen problemen in het voeren van rode mug.
 
Edje 555

Rode muggelarven zijn snoepje's voor de discus,weinig inhoud maar het vult,,Stop met het stendkervoer,en laat ze wennen aan een ander voer.
Wen ze aan bijvoorbeeld mysis,dit is een goed voer,maar ze moeten dit wel accepteren,bij elk nieuw voer wat ze niet willen eten geef je ze een etenspauze van enkele dagen,laat ze even rondzwemmen zonder een ander voer,als ze honger hebben komen ze vanzelf naar de voorruit,en zie je zelf dat ze om eten vragen.
Mijn huidige vissen,,bekend,,,geef ik veel witte muggelarven die accepteren ze immer en altijd,tot vervelens toe.

Bassleer is ook een goed voer,maar daar moeten ze aan wennen,ook vibra bite's is ook een aanbeveling,deze lijken op diepvries-rode muggelarven maar zien er zo'n beetje het zelfde uit,alleen accepteren ze dit pas wanneer deze wat langer in het water ronddobberen,dan is het vocht eruit en pakken ze het gemakkelijker.

Hou de zwarte muggelarven in de gaten,,zodra deze weer verkrijgbaar zijn,
Discusvissen wennen aan een nieuw voer,is niets anders als ze gewoon 4-5 dagen of langer geen eten te geven,en dan dat geven in kleine proporties het nieuwe voer.Discusvissen kunnen een lange tijde overbruggen zonder eten,ga je niet vertellen hoe lang want dan gaan we weer naar een ander onderwerp.

Na een waterverversing gaan ze vanzelf vragen om eten,,dan komen ze naar de voorruit en zien ze jou,maar stel het nog een paar uur uit en geef iets anders,en verder niets,wees hard.
 
Hoe doe je dat met eiwit?
Ei geel en eiwit scheiden en dat het eiwit in kokend water? Of ei hardkoken en dan de buitenkant voeren?
gewoon gekookt eitje en dan enkel het eiwit geven in stukjes ..ze zijn er dol op hier en in de andere bak met sumatranen die pakken het ook graag.
 
Edje 555

Rode muggelarven zijn snoepje's voor de discus,weinig inhoud maar het vult,,Stop met het stendkervoer,en laat ze wennen aan een ander voer.
Wen ze aan bijvoorbeeld mysis,dit is een goed voer,maar ze moeten dit wel accepteren,bij elk nieuw voer wat ze niet willen eten geef je ze een etenspauze van enkele dagen,laat ze even rondzwemmen zonder een ander voer,als ze honger hebben komen ze vanzelf naar de voorruit,en zie je zelf dat ze om eten vragen.
Mijn huidige vissen,,bekend,,,geef ik veel witte muggelarven die accepteren ze immer en altijd,tot vervelens toe.

Bassleer is ook een goed voer,maar daar moeten ze aan wennen,ook vibra bite's is ook een aanbeveling,deze lijken op diepvries-rode muggelarven maar zien er zo'n beetje het zelfde uit,alleen accepteren ze dit pas wanneer deze wat langer in het water ronddobberen,dan is het vocht eruit en pakken ze het gemakkelijker.

Hou de zwarte muggelarven in de gaten,,zodra deze weer verkrijgbaar zijn,
Discusvissen wennen aan een nieuw voer,is niets anders als ze gewoon 4-5 dagen of langer geen eten te geven,en dan dat geven in kleine proporties het nieuwe voer.Discusvissen kunnen een lange tijde overbruggen zonder eten,ga je niet vertellen hoe lang want dan gaan we weer naar een ander onderwerp.

Na een waterverversing gaan ze vanzelf vragen om eten,,dan komen ze naar de voorruit en zien ze jou,maar stel het nog een paar uur uit en geef iets anders,en verder niets,wees hard.

Wat is de reden dan om te stoppen met Stendker discusvoer ? 1x daag ze moeten toch wel wat extra mineralen en vitamines binnen krijgen lijk mij ?
Al zwemmen er geen Stendkerdiscus in de amazone dan had ik het idee dat ze het anders tekort komen in voeding of kan ik dat gewoon weg laten ?
Geef ze al om te starten van de dag Tetra Min vlokken gemengt met Artemia en Spirulina vlokken + en laatse voeding 2uur voor het licht uit gaat op dimmen diepvries artemia en 3x weeks muggenlarve en 1x in de week ei.
Vibra bits heb ik ook maar die pakken ze al vanaf eerste dag al niet en diverse keren aangeboden maar ze weigeren, dus dan een eet pauze in lasten van een paar dagen en weer aanbieden als honger hebben ?
 
zee water afdeling heeft ook mooie bevroren spul met vaak wat meer nutriens
 
Als het om de mineralen gaat kan ik je dit voer uit Vianen aanbevelen.
Zit geen hart in.
Maakt je bak wel stoffig maar bioloog trekt het met een uurtje weer schoon.

IMG_20200913_230354.jpg
 
Mijn opsomming wat ik voer....allereerst ben ik na proberen van diverse merken al snel uitgekomen bij Ocean Nutrition die ik zie als beste van alles wat ik heb geprobeerd.
Het voer ziet en voelt veel frisser uit dan menig ander voer, Mysis en zwarte muggelarven zijn mijn graadmeter.
Ontdooide zwarte muggelarven...dan wil ik larven zien en niet prak, stukjes ondefinieerbaar iets.
Mysis, dan wil ik mooi garnaaltjes zien, geen omhulsels die leeg zijn en de inhoud inmiddels allemaal kleine stukjes zijn. Voelen...de mysis moet vettig aanvoelen en niet droog alss een stuk hout.

Ik voer aan 9 discussen per dag:
Om 11.30 1 blokje mysis samen ontdooid met een 1 blokje witte muggelarven. Klein schepje bassleer voor oa de corydoras maar enkele discussen snoepen hier ook van
Om 14.30 1 blokje zwarte muggelarven samen ontdooid met 1 blokje artemia / knoflook/spirulina.
Om 17.30 2 blokjes Discus Balance. ( is een mix van Beef heart, spinazie, mossel, bloodworm, viseieren, knoflook, spirulina.
Om 20.00 1 blokje cultivated Bloodworm, samen met 1 blokje artemia natural. Klein schepje bassleer voor oa de corydoras maar enkele discussen snoepen hier ook van .
Om 21.00 1 blokje Hufa enriched Brine Schrimps....zijn Artemia sp. verijkt met, marine lipids (omega-3 HUFA), emulsifiers, vitamins (ascorbic acid (stabilized Vitamin C), Vitamin A, beta-carotene, biotin, hydroxocobalamin (source of Vitamin B-12) niacin, riboflavin, thiamine, choline chloride, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, folic acid and amino acids (methionine (DL-methionine), L-lysine, taurine)).

Bassleer korrels, eigenlijk geef ik die afwisselend alle soorten die er zijn, grotendeels bedoeld voor de corydoras maar enkele discussen snoepen er ook van. 1 in het bijzonder.

1 x per week krijgen ze ook nog https://diskusfutter.de/produkte.html weisflog energyfood.
Mbt runderhart, ja ik heb ook heel veel berichten hierover gelezen...voor en tegen. En zo is dat ook voor bloedwormen.
Heel veel mensen lezen iets, en copyeren en verkondigen dit verder als de waarheid....is internet heel sterk in.
Ik ga niet zeggen dat het bijvorbeeld niet slecht is, maar ik ben er ook van overtuigd dat het wel eens fout gaat omdat men zelf aan het experimenteren slaat of voer koopt van iemand die "wat erbij doet" en een eigen mix heeft. En dan ontstaan nl nogal wat verhalen die door anderen herhaald worden en dan wordt het uiteindelijk een bizar verhaal.
Opmerkingen komt niet in de natuur voor lach ik om, dat zijn argumenten van onwetende mensen die maar wat roepen en ook iets willen zeggen.
Ik wil argumenten onderbouwd zien, en veel meer wil ik zien welk bedrijf het voer klaar maakt, op welke wijze ze het klaar maken...is er een protocol en of kwaliteit check.
En het mooiste is dan of ik een afgifte datum zie.....
 

Terug
Bovenaan