vraagje over alg en wat groeit er


S

Sterremos

Guest
Ik blijf maar last van de algen op de stenen houden, er zit ook al een paar weken een zandhaas in de bak maar ook dat geeft geen oplossing, gisteren nog het water gemeten, de fosfaat en nitriet 0
Wat kan ik hier aan doen of nog geduld houden?


20170807_172350.jpg
20170807_172355.jpg
20170807_172509.jpg


ook komt er vanuit het steen iets te groeien, het voelt stevig aan , weet iemand wat het is?

20170807_172401.jpg
 
Foasfaat mag geen 0 zijn want voor de bacterieopbouw is ook fosfaat en nitraat nodig. Ik hou de fosfaat rond de 0,03-0,05.
 
Heb je een microscoop of kent je iemand die er een hebt ?
Zou een stukje eens wat beter bekijken .
Lijkt dat je alg door dino's wordt ingepakt . Ook de bodem verdachte plekken .
Slakken e.d. zullen als het dino's zijn er echt niet teveel van eten (en zelfs mogelijk sterven)

Je moet eens een prop witte watten pakken (eerst uitspoelen met warm water !) en dan een stuk ruit ermee schoonmaken , bij dino's komt hier een hele aparte geur vanaf .
 
Oja , zorg ervoor dat je de dino's (als het er daadwerkelijk zijn) niet uit je watten schud terwijl je de ruiten kuist , dus niet los laten van de ruit en in 1 beweging uit je bak , dan uitspoelen in een emmer kraanwater en dan pas weer over je ruit .
 
Wat is het verschil tussen de dino s en de bruine alg die we bij de opstart kennen als opstartalg?
 
Interessant stukje. Zal dan inderdaad dino's zijn. Er zijn drie slakken al dood. En van de week waren er veel luchtbellen te zien. Net de PH gemeten deze is rond 8.5. Verlichting is ongeveer 12 uur aan.

Hoe verder?
 
Goede en interessante vraag. Ik heb hier nog geen ervaring mee en heb enkel hier wat normale opstartalg gehad.

Zover ik weet is bruinalg een diatoom en blauwalg cyanobacterien. Maar waar deze onder vallen verneem ik ook graag.
 
Wat is het verschil tussen de dino s en de bruine alg die we bij de opstart kennen als opstartalg?

Bruine alg zijn diatomen , dat zijn dikwijls allemaal staafjes als je ze vergroot bekijkt .
Dino's zijn meer beweeglijk en dikwijls rond-ovaal , deze zie je ook heel goed ronddraaien .
Er zijn meerdere soorten dino's en de een al wat kwaailijker dan de andere , en ook andere vormen komen voor .
 

Ik ken je systeem niet , maar in mijn geval zou ik als een tierelier levende plankton gaan toevoegen , maar dat moet je dan wel voorhanden hebben .
Overigens kunnen zowel kiezelalg en dino's in eenzelfde bruin plukje voorkomen .
Heb ik hier zelf ook gehad vorig jaar .
 
Ik blijf maar last van de algen op de stenen houden, er zit ook al een paar weken

Je zou hier toch sneller op moeten reageren en actie ondernemen , zeker als het als weken speelt .
Als eerste zeker actieve kool inzetten om het eventuele vrijgekomen gif te neutraliseren en de kool vaak genoeg verversen .
 
Dat soort komen toch niet in zoetwater voor in onze bakken zover ik weet? Daar kennen we wel de diatomen en de cyanobacterien.

Vervelend probleem voor Ron maar wel leerzaam.

Overgrote deel zoutwater , dacht wel dat er enkele zoetwatervarianten in zijn , maar die komen idd niet vaak voor .
 
Is daar geen sprake van de Cyanobacterie als ik de laatste posten op pagina 1 zo lees?
 
zoals ik het lees is de behandeling hetzelfde . maar fauna marin dino-x. moelijk te cinden, woon in de buuurt van amsterdam en de winkels zijn dicht, alleen diedo nieuwegein heeft het maar alleen de halve liter flessen, bakkie s ongeveer 70 liter en er een dosiring maar nodig van 5 ml per 100 liter water.......
 
Het gehele internet afgezocht mooi stukje gevonden over de bestijding, morgen maar een kuur halen en de bak afplakken

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?144931-Bruine-aanslag/page2&p=1173165.

inderdaad aldoende leert men, het is alleen zo zonde, net een paar poetsgarnalen en buttons geplaatst, hoop dat ze het overleven

Ron
zoals ik het lees is de behandeling hetzelfde . maar fauna marin dino-x. moelijk te cinden, woon in de buuurt van amsterdam en de winkels zijn dicht, alleen diedo nieuwegein heeft het maar alleen de halve liter flessen, bakkie s ongeveer 70 liter en er een dosiring maar nodig van 5 ml per 100 liter water.......

Zoek eerst uit wat het precies is vooraleer je nog maar iets van twijfelachtige samenstelling gaat toevoegen !
Ik zou niet snel een behandeling uit een flesje doen (dan moet ik echt wel ten einde raad zijn) , maar het gewoon aanpakken bij de oorzaak !
Je hebt niet veel marge in zo een kleine waterinhoud .
 
Vandaag bij aqua Thoko Urk geweest, geen dino's maar waarschijnlijk "goudalg" goed geholpen, het water is te schoon, water moet meer verontreining hebben. dus een paar vissen gekocht en en anemoontje mee gekregen.

Wordt vervolg

20170808_204114.jpg
 
Ik lees wel dat ze deze gebruiken om blauwalg te bestrijden maar wat zijn goudalgen dan precies? Dat vindt ik zo snel niet namelijk.
 
ik denk dat het ook geen goudalgen waren, ben een weekje verder nu, en ik zie dat de algen aanzienlijk zijn verminderd :)

20170813_112108.jpg
 
Mooi dat het dat niet is , en lijkt idd allemaal wel mee te vallen .
Die groene in het midden , is dat hetzelfde koraal als in mijn bak staat ?
 
Is het een hydnophora? Deze heb ik ook in mijn bak staan, erg mooi maar pas wel op dat deze niet te dicht in de buurt staat van andere koralen. Hij kan flink netelen, hij heeft me al enkele stukken histrix en een Kenia boompje gekost.
Vooral als het licht uit is kan hij tentakels van ruim 5cm laten zien op zoek naar een hapje.
 
Bedankt voor de naam , dat zou kunnen , misschien deze :

Hydnophora exesa

Jouw verhaal zou ook gelijk verklaren waarom een monti er ineens mee stopt bij mij , de vertakking die er zowat tegenaan staat is van de een op de andere moment uitgevallen .Ik dacht om een andere reden , maar misschien is het dit dus wel , maar die extra lange tentakels heb ik nog niet gezien .
 
ik zie de tentakels alleen als er een ander koraal in de buurt staat. Het zijn net hele dunne witte draden (en de volgende dag heb je een stukje dood koraal).
 

Terug
Bovenaan