Vraagje leeuwenkoppen


S

Siopex

Guest
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw aquarium (50x40x40)gekocht met 2 kleine (op dit moment) leeuwenkoppen erin..
De man in de speciaalzaak zei dat het aquarium groot genoeg is voor beide vissen, maar als ik nu zo lees op internet dan zeggen ze dat een leeuwenkop tot 20 cm groot kan worden? En dat ziet er mij enorm groot uit voor mijn aquarium, en zeker omdat ze met 2 zijn.
Maar dus, wat eigenlijk mijn vraag is..
Beide vissen happen afentoe naar lucht, niet constant maar zo afentoe eens.
Ik las ook op internet dat dit betekende dat het waarschijnlijk aan mijn water ligt of dat er te weinig zuurstof is.
Dus heb ik er een filtertje in gezet, maar die blaast enorm veel bubbels waardoor een grote stroming ontstaat in het aquarium.
Ik kan de filter niet zachter zetten.
De vissen worden constant (niet heel zacht maar ook niet super hard) voort geduwd in het water, is dit wel goed voor de vissen? Of zal ik beter voor een andere filter gaan kijken?

PS: ik ben geen kenner(en zeker niet van leeuwenkoppen), het meeste weet ik uit de speciaalzaak of gewoon basiskennis..
 
Je aquarium is inderdaad veel te klein, op dit forum wordt eigenlijk de standaard aangehouden dat je minimaal 50 liter per sluierstaart moet hebben. Daarnaast moet het aquarium een minimale lengte hebben van 120 centimeter breed. Voor sluierstaarten is het heel belangrijk dat het water schoon is, en gezien het extreme vervuilers zijn hebben ze daarom een krachtig filter nodig. Daarnaast moet je wekelijks minimaal 50% van het water verversen.

Het belangrijkste punt is echter dat het aquarium voor twee leeuwenkoppen echt te klein is, het is daarom heel moeilijk om het aquariumwater schoon te houden. Wat je zelf ook al aangeeft, 20 cm per vis en dat twee keer in een aquarium dat 50 centimeter breed is, is geen doen. Het houden van sluierstaarten op deze manier lijdt uiteindelijk tot een vroege pijnlijke dood voor de visjes. Mijn advies is dan ook of om een flinke investering te doen in de huisvesting of een nieuw huis voor ze te zoeken met iemand die ze wel kan bieden wat ze nodig hebben.
 
Helemaal eens met Laura. Daarnaast is de zgn leeuwenkop welke eigenlijk Oranda heet een zeer zwakke kweekvorm.
 
20 cm. is niet eens zo groot. De Oranda is ��n van de grootste varianten. 30 cm. is bij goede verzorging niet ondenkbaar.
 
Niet onmogelijk maar 99,9% haalt het niet. Een mens kan ook 210cm worden en dat haalt ook vrijwel niemand.

De belangrijkste factoren bij vissen om zo groot te worden zijn, ruimte, goede waterwaarden, goede voeding en het belangrijkste de juiste genen.

Bruce 37,5cm
RTXL007-950x646.jpg


Lon_k4GiJd9CWLMchAMHtZD_ACBeQyOZ.jpeg
 
De meesten halen het niet vanwege een niet toereikende huisvesting/verzorging. De vergelijking met een mens van 210 cm. is erg krom. Dat is Bruce (abnormaal groot), maar we hebben het niet over abnormaal. Vergelijk een Oranda van 20 cm. met een mens die maar 1m20 lang wordt. Dat wordt toch ook niet normaal gevonden?
 
Ik denk dat velen het ook niet halen door de genen onder perfecte omstandigheden. Ik denk dat als je 100 Oranda's van verschillende herkomst in een water van een hectare zou zetten met een perfecte waterkwaliteit, en ze zou bijvoeren met hoogwaardig voedsel na 5 jaar de meeste niet over de 30cm komen. En de meeste blijven steken laag in de 20cm. Oorzaak genen. Ook als je filmpjes van kwekers ziet zie je vrijwel nooit 30cm plus dieren voor de kweek. Het zou me niets verbazen als ze zelfs bloedlijnen hebben ontwikkeld die niet groter worden als maximaal een cm of 25. Hoe groter de kweekvis hoe groter de huisvesting moet zijn en hoe meer voer erin gaat

Er is ook een goudvis bekend van 62cm maar hoeveel zullen dat er halen? Bij Giebels de wilde Goudvis houdt het vaak ook op bij een cm of 40 en dat is al een kanjer. Maar als het genenpakket en de omstandigheden gunstig zijn dan is groter mogelijk.

Bij karper hebben ze daar heel veel onderzoek mee gedaan, met verschillende bloedlijnen en onder verschillende omstandigheden en genen zijn doorslaggevend.

De vergelijking met een mens is niet zo krom. Ga bv eens naar hele oude huisjes de deurposten zijn daar veel lager dan momenteel de standaard is. Mensen werden toen ook maar een cm of 170 (Edelen die goed te eten hadden werden groter). Momenteel worden veel mensen door de kwaliteit van het voedsel en de betere gezondheidszorg steeds langer. Maar genetisch heeft dat er blijkbaar bij veel familie's altijd al ingezeten, maar komt het er nu uit nu de omstandigheden steeds beter worden. Maar er is natuurlijk een genetische grens, en die zal ooit gehaald worden. Ik denk niet dat een mens ooit standaard 250cm zal halen want dat zit er genetisch niet in.
 

Terug
Bovenaan