Vraag vlakheid ondergrond onder aquarium


BartHbn

New member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
4
Leeftijd
31
Hallo!
Ik heb sinds kort een nieuw aquarium op maat gekocht van 150x40x40, om in een kast te plaatsen. Deze kast is speciaal gemaakt om het gewicht te dragen, dat is het probleem dus niet.
Ik heb echter gemerkt dat er in de plaat onder de aquarium een helling zit van 1 à 1,5mm zit. Het aquarium is een volledig uit glas, zonder Alu of kunststof profielen. Er zit reeds een mouse onder van 6mm.
Kan dit een probleem zijn? Ik maak me hier nu al een week zorgen over en durf hem maar niet met water vullen.

Alvast bedankt!

(Helaas is er geen mogelijkheid om het meubel aan te passen, anders was ik het eerst in die richting gaan zoeken.)
 

Bijlagen

  • 9DB63CB2-940B-460B-BD3A-0DEB07B9AE3B.jpeg
    9DB63CB2-940B-460B-BD3A-0DEB07B9AE3B.jpeg
    149.6 KB · Weergaven: 68
  • 61E5102D-53C6-4248-85EC-B472DBD69FDD.jpeg
    61E5102D-53C6-4248-85EC-B472DBD69FDD.jpeg
    116.1 KB · Weergaven: 67
  • CAC94404-3F1F-4263-A3EB-971FBE852E8D.jpeg
    CAC94404-3F1F-4263-A3EB-971FBE852E8D.jpeg
    146 KB · Weergaven: 61
Als de plank maar niet hol of bol of tors is want dan komt er een verkeerde spanning op het glas. Maar 1 a 2 mm verloop op 150 cm is niet erg.
 
Als de plank maar niet hol of bol of tors is want dan komt er een verkeerde spanning op het glas. Maar 1 a 2 mm verloop op 150 cm is niet erg.
Echt 100% zeker ben ik niet, want het is moeilijk om minder dan een mm te meten helaas. Maar meer dan een halve mm zal het niet ‘afwijken’ van het vlak.
 
Kun je ook bij de bouwer van je bak informeren hoe die erover denkt.
 
Kun je ook bij de bouwer van je bak informeren hoe die erover denkt.
Kan ik wel eens proberen. Ik had gehoopt hier eens een onafhankelijke mening te krijgen.
Het is voor de maker natuurlijk het makkelijkste om te zeggen dat alles perfect moet zijn, om discussies achteraf te voorkomen. Maar ik denk dat er in de praktijk wel genoeg personen zijn geweest die het er gewoon op gewaagd hebben en zo ervaring er mee hebben.
 
Ik heb geen een van mijn bakken precies waterpas staan, dan zouden er stelschroeven onder moeten zitten.
Ik zou het persoonlijk wel doen bij zo weinig verschil, kijk het glas en de kit kunnen ook wel iets meebuigen of rekken, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn voor lekkage bij je.
Er volgen vast nog wel reacties van andere leden.
 
Ik heb geen een van mijn bakken precies waterpas staan, dan zouden er stelschroeven onder moeten zitten.
Ik zou het persoonlijk wel doen bij zo weinig verschil, kijk het glas en de kit kunnen ook wel iets meebuigen of rekken, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn voor lekkage bij je.
Er volgen vast nog wel reacties van andere leden.
Kijk dit vind ik een goede reactie! Ik vind het leuk dat je gewoon je eerlijke mening geeft indien je zelf in deze situatie zat. Thanks!
 
Zo'n klein verschil zie ik zeker op kort termijn geen problemen veroorzaken. Het schuim zal na het vullen mogelijk de bak nog iets nivelleren ook.
 
Heb t laatst al een keer medegedeeld in een topic:
Pak die mooie waterpas en ga langs bij forumleden.
Denk je dat ze allemaal perfect waterpas staan? zeker bakken die al jaren staan?
Winkelstellingen, denk je dat die bakken 3 a 4 hoog allemaal perfect waterpas staan?

Nee, dat levert zowel op de korte als lange termijn geen problemen op.
Wanneer ik er wel wat aan zou doen? als je hierdoor een zichtbaar lelijke ongelijke waterlijn krijgt :))

Een vlakke ondergrond is overigens wel van belang, maar met een mouse van 6mm zie ik daar ook geen probleem in (tenzij je hele grote bobbels en putjes in de houten plaat hebt zitten.
 

Terug
Bovenaan