Vraag over waterstofperoxide


EmBillie

Member
Lid geworden
26 september 2023
Berichten
23
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik heb nog een klein bakje van een kennis gratis overgenomen waar een aantal verwaarloosde garnalen in zitten.
Deze lijken beginnende roestziekte te hebben en nu schijnt het na navraag op internationale forums dat dit met waterstofperoxide 3% in een bepaalde verhouding mogelijk te genezen is.
Ik wist bij het ophalen al dat de garnalen ziek waren, maar wil graag proberen ze te helpen gezien ze nog wel actief zijn en lekker eten.
Ik heb een stappenplan ontvangen hoe ik daarmee te werk moet gaan.

Nu heb ik zelf wel waterstofperoxide 3% in huis maar daar zit ook benzoëzuur in, dit is een flesje van de Etos.
Op die forums konden ze me niet verder helpen gezien de merken per land natuurlijk verschillen.
Vandaar mijn vraag hier, welk soort waterstofperoxide is hiervoor geschikt en/of gebruiken jullie?
Ik gooi er liever niet zomaar iets in en vind het geen probleem om wat meer te betalen voor iets dat veilig(er) is.

Alvast dank!
 
Die behandeling ken ik niet en het is een schimmel zover ik lees:

 
Die behandeling ken ik niet en het is een schimmel zover ik lees:


Ik vond het ook wel klinken als iets wat te mooi leek om waard te zijn, maar schijnbaar wordt dit in de aquarium/garnalenwereld in Amerika heel veel gebruikt.
Ik heb in ieder geval al redelijk wat succesverhalen gelezen maar goed wellicht staan de niet-succesverhalen simpelweg niet op het web.
Recent heb ik een boek over garnalen gekocht 'shrimp, aquarium jewels' en daar wordt inderdaad ook vermeld dat het een schimmel kan zijn maar ook een bacterie, ze benoemen 3 schimmelsoorten en 6 bacteriesoorten die de mogelijke ziekteverwekkers kunnen zijn.
Daar noemen ze oa. antibiotica als een mogelijke oplossing, wat hier in Nederland niet echt een optie is.
Gelukkig kan het blijkbaar bij geen ernstige aantasting ook wegtrekken na het vervellen.
 
Bij het gebruik van medicatie erop letten dat er geen zware metalen inzitten. Daar kunnen ze doorgaans slecht tegen maar dat als info.
 
Recent heb ik een boek over garnalen gekocht 'shrimp, aquarium jewels' en daar wordt inderdaad ook vermeld dat het een schimmel kan zijn maar ook een bacterie, ze benoemen 3 schimmelsoorten en 6 bacteriesoorten die de mogelijke ziekteverwekkers kunnen zijn.
Daar noemen ze oa. antibiotica als een mogelijke oplossing, wat hier in Nederland niet echt een optie is.
Gelukkig kan het blijkbaar bij geen ernstige aantasting ook wegtrekken na het vervellen.
Voor garnalen geldt net als voor vissen (maar door hun gevoeligheid misschien in nog wel grotere mate) dat de behandelmogelijkheden bij infecties beperkt zijn. Met waterstofperoxide als "quick fix" heb ik geen ervaring, maar voor de lange termijn, ter voorkoming van ziektes, kun je voor garnalen hetzelfde doen als voor vissen: goed biologisch filteren. Alles wat op de filteroppervlakken "wegrot" i.p.v. in het water of op de bodem, vermindert de druk van ziekteverwekkers op je garnalen.
 
zou gewoon zorgen dat het water echt schoon is en je niet te veel voert heb in verleden ook een keer gehad is toen ook weer weg gegaan
 
Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het vanzelf is weggegaan, dan hoop ik dat dat hier ook zo is. Ik zal ze goed in de gaten gaan houden.

Ik vermoed dat het komt doordat het filter half verstopt is geweest toen ik 3 weken terug een week op vakantie was, de oppas had dat niet door.
Er was kortsluiting geweest waardoor het filter een paar minuten lang stilviel, er waarschijnlijk vuil losgeschoten was en daardoor een ventieltje in het filter had verstopt.
Daardoor was de doorstroming een paar dagen minimaal.
Direct bij thuiskomst heb ik alles gecheckt met een druppeltestkit en alle waarden waren eigenlijk nog heel goed (Ph, Kh, Gh, No2, ammoniak).
Die waarden bleven die week daarna mooi stabiel dus geen ammoniak/nitrietpiek.
Maar ik kon zeker aan de garnalen zien dat ze zich een stuk minder lekker voelden bij thuiskomst en was eigenlijk al even bang voor de consequenties daarvan.
Na het oplossen van de verstopping en een waterwissel kleurden ze allemaal al weer vrij snel bij en hoopte ik dat het daarbij bleef, tot ik eerder deze week dus twee vrouwelijke garnalen (die beiden net jonkies hadden gehad) zag met een zwarte verkleuring op het pantser.

Ik heb een hele voorraad catappa bladeren, guave bladeren, jack bladeren, Voogle en goed voedsel voor ze in huis gehaald en hoop ze daarmee weer op de been te krijgen.
Inmiddels heeft enkel nog één garnaal de verkleuringen, de ander is inmiddels vervelt en heeft daarmee ook de vlekken/aantasting verwijdert.
Beiden zitten nu in een quarantaine bakje voor het geval dat.

De waterstofperoxide zou zeker niet ter voorkoming van problemen zijn, ik geloof ook dat een goede basis de onderste laag van de piramide van gezondheid is.
Problemen heb ik namelijk met dit groepje eigenlijk nooit (behalve nu dan), maar voor nu is het een fijn idee om achter de hand te houden als laatste redmiddel mocht de hele bak er aan dreigen te gaan :)
 

Terug
Bovenaan