Vraag over verspreiding CO2


D

Dennis1987

Guest
mijn maatwerk aquarium heeft deze filter uitlaat
x809cBgO3x6MCsJXwhrKbpBZcBUkfGK9.jpeg


en ik ben bang dat de CO2 met een in-line atomizer niet goed wordt verspreid in aquarium en dat ik dan veel deadspots krijg, weet iemand een goede oplossing?
 
Licht aan de hoeveelheid geld die je erin wilt steken..

Goedkoop : HS min-max mixer
Beter : Zelfbouw / bestellen
Duurder : Sera flore
Beter : Tunze intern
 
HS CO2 Max/Mix, werkt wel maar de doorstroming moet wel groot genoeg zijn. Daarnaast is de kwaliteit wat discutabel, als je de onderkant te stevig aandraait springt deze stuk, maar te los geeft lekkage.

De Atomizer is een goede oplossing voor als je minder doorstroming vanuit de pomp hebt / wilt. Maar geeft wel een waas aan co2 bellentjes in het water...

Alles heeft zo zijn voors en tegens vrees ik.
 
ik heb de aquarium bouwer gemailt en er zit geen vaste filter uitlaat op dus ik kan gewoon de uitlaat van de buiten filter gebruiken.
maar hoe krijg ik de beste circulatie en CO2 verspreiding met atomizer? of toch anders?
 
Bij mij gaat het CO2 verrijkte water, met behulp van de atomizer, via een spray-bar het water in. De bar/buis is zo gericht dat het de co2 waas (belletjes) zogoed als door het gehele water gaan. Verder heb ik gekeken hoe de water stroming is om te zorgen dat er geen "dode" plekken zijn waar het water niet komt. Zo heb je overal Co2 bemesting.

Het is dus een kwestie van uitproberen en testen. Met bijvoorbeeld VFM (easy life) kan je wat witte vloeistof in het water spuiten waardoor de waterverplaatsing goed kunt zien.

Voordeel van de atomizer is wel dat het geen onderhoud behoeft. Nadeel is wel dat je CO2 regelaar in gesteld moet kunnen worden op een werkdruk van 1.5 tot 2 bar en dat kan niet altijd.
 
Dat filter zou prima zijn voor een cichlidenbak, maar niks voor een plantenbak..
Bovendien is de valkamer, die je hebt laten maken, ook heel nadelig.
 
die vaste filteruitlaat zit er niet meer alleen nog de droogkamer
 
Voor een plantenbak, kun je de droogkamer alleen gebruiken, als er een durso standpijp in past..
 
durso standpijp is dat voor afvoer van water want ik heb al bodemafvoer
 
Volgens mij is een droogkamer alleen om slangen en leidingen van en naar de onderkast te brengen en heeft verder niets met de filtering te maken
 

Terug
Bovenaan