Vraag over substraat in Juwel rekord 120


Enterprise083

Member
Lid geworden
28 oktober 2016
Berichten
18
Leeftijd
41
Wat heb ik nu:
  • Aquarium: Juwel rekord 120 inclusief standaard filter.
  • zwart grind met bruin (lijkt grind) eronder. De persoon waarvan ik het heb gekocht gaf aan dat het bruine een voedingsbodem is.
  • 4 aquarium stenen
  • 2 stukken hout
  • Luchtpomp met bruissteentje

Wat zou ik graag willen houden?
  • - Garnalen Chrystal red (voorkeur) of anders vuurgarnaal icm met veel planten schuilplaatsen
  • - 10 a 15 schoolvisjes
  • - Planten die weinig CO2 nodig hebben, omdat ik (nog) geen CO2 installatie heb. Ik dacht aan de onderstaande maar misschien hebben jullie nog aanvullingen.
  • Kienhout
  • zwarte achterond folie, zodat de kleuren er beter uitkomen.

Vragen:
  • Kan ik dit grind gebruiken? Of is overstappen op akadama aan te bevelen? Moet Akadama op den duur vervangen worden? Is dat wel handig, want dan moet je de hele bak weer overhoop halen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
 
Het grind met de voedingsbodem door gemengd kan problemen geven, normaal wordt de voedingsbodem onder het grind aangebracht.
Echter is dit enkel aan te raden in sterk beplante bakken omdat anders meestal de voordelen de nadelen niet opheffen.
Voor de Akadama bodem moet je best eerst even kijken welke garnalen je wil nemen, dit is namelijk een ph verlagende bodem. Maar John kan je hier meer over inlichten denk ik. @jessicapilon
Wat je planten betreft lijkt het mij een mooie combo, allemaal planten die niet heel veel eisen stellen..
 
Wat is de reden voor de akadama.bodem?

Ik zou de voedingsbodem die er nu inzit uithalen.
 
Wat is de reden voor de akadama.bodem?

Ik zou de voedingsbodem die er nu inzit uithalen.

Ik had gelezen dat akadama goed zou zijn voor planten. Doelstelling is om veel planten in de bak te zetten met garnalen en vissen.
 
Het grind met de voedingsbodem door gemengd kan problemen geven, normaal wordt de voedingsbodem onder het grind aangebracht.
Echter is dit enkel aan te raden in sterk beplante bakken omdat anders meestal de voordelen de nadelen niet opheffen.
Voor de Akadama bodem moet je best eerst even kijken welke garnalen je wil nemen, dit is namelijk een ph verlagende bodem. Maar John kan je hier meer over inlichten denk ik. @jessicapilon
Wat je planten betreft lijkt het mij een mooie combo, allemaal planten die niet heel veel eisen stellen..

aangezien ik wel veel planten wil. Is de bodem die ik nu heb dus niet al goed? En is dit dan wel weer oké voor chrystal red?
 
Wel, een voedingsbodem kan veel troep geven wanneer je even door je bodem wrijft, als je een plant uittrekt of wilt snoeien.
Tevens moet een voedingsbodem in theorie na een tijd vervangen wordt met resultaat dat alle planten en vissen eruit moeten.. een heel karwij dus.
Hier op AF heb je voor en tegenstanders, maar persoonlijk zou ik geen voedingsbodem nemen.
Planten groeien perfect in normaal grind of (filter)zand.
Een mooie vervanging voor een CO2 installatie vindt ik easylife carbo en easylife profito, hier groeien de planten zeer goed zonder CO2 maar met easylife.
Wat ik niet weet is of het samen gaat met garnalen.
 
Ik had gelezen dat akadama goed zou zijn voor planten. Doelstelling is om veel planten in de bak te zetten met garnalen en vissen.

Akadama verlaagd de waterwaarden zoals de ph en de kh dus dat is iets waar je rekening mee moet houden. Ik zou met een simpele bak gewoon grind gebruiken en eventueel bij moerasplanten een voedingsbol/capsule steken.
 
Akadama verlaagd de waterwaarden zoals de ph en de kh dus dat is iets waar je rekening mee moet houden. Ik zou met een simpele bak gewoon grind gebruiken en eventueel bij moerasplanten een voedingsbol/capsule steken.

Is het wel mogelijk om Chrystal red te houden?
 
Crystal Reds kunnen ook zonder een pH verlagende bodem gehouden worden. Alleen is het dan iets lastiger om een zure en zachte water stabiel te houden i.v.m. de bufferende werking van soil bodems of akadama. Tevens zijn Crystal Reds niet de meest eenvoudige soort om mee te beginnen, waarschijnlijk zijn vuurgarnalen of sakura's wat geschikter.
 
Met name de lagere gradaties crs kunnen vaak ook prima op gewoon kraanwater zonder aanpassingen.
 

Terug
Bovenaan