Vraag over Corydoras


T

Tilburger

Guest
Ik wil binnenkort een nieuw aquarium opstarten en daar o.a. Corydoras in houden (weet nog niet welke)

Nu las ik ergens dat de bak niet te hoog mag zijn. Nu vraag ik me af of een bak van 65x31x56 geschikt is.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik kwam onderstaande hier tegen op het forum, hebt betreffende opmerkingen even uitvergroot ;)


Samen met verschillende AF leden hebben we een opsomming gemaakt over corydorassen.

Hierbij de tips en raadgevingen om deze vissen een goed leven te schenken:

- Een plaats met zand waar ze kunnen grondelen
- Voldoende zwemruimte
- Voldoende verstopplaatsen waar ze door niks lastig gevallen worden.
- Een groep van 1 soort. En dus niet 2 om 2 om 2
- Waterwaardes en temperatuur die in de buurt komen van hun ideale omstandigheden
- Hoogwaardig voldoende voedsel
- Voldoende zuurstof in de bak
- Enkele open plekken op het oppervlak van het water zodat ze 'lucht kunnen happen'
- Gevarieerde voeding(zowel gedroogd als diepvries en levend)
- Een groep van minimaal 6 stuks
- Regelmatige waterwissel met wat koeler water dan de watertemperatuur in de bak (een extra grote waterwissel wanneer je wilt kweken is zeker aan te raden)
- Niet een te hoge bak omdat ze dan moeite hebben om aan het wateroppervlakte te komen
- Een niet al te fel verlichtte bak (dan zie je ze vaker)
- Grote van je groep aanpassen aan de grote van je bak met een minimum van 6 denk hierbij ook aan de grote.
Voorbeeld: in een bak van 1.5 m heb je weinig aan 6 corydoras omdat maar een relatief klein soort is, wil je zo'n kleine soort toch heel mooi en leuk houden moet je met een groep rond de 20 stuks nemen.
Neem je een iets groter formaat dan zit je bijvoorbeeld op 15.
- Hou rekening met de leverbaarheid
bijvoorbeeld als je een bijzondere soort neemt neem dan meteen de grootte van de groep die je uiteindelijk wilt hebben en neem er voor de zekerheid een paar extra want als ze opeens niet meer geleverd kunnen worden is het ook zo sneu voor jou en je cory's.
- Denk eraan dat je cory's nooit met andere vissen in de zak van de winkel naar je huis moet vervoeren omdat cory's ter bescherming een giftige stof uit kunnen stoten. Dit kost je je andere vissen.
- Ook hebben sommige cory's een scherpe stekel. Deze kan gemeen steken, maar ook in bijvoorbeeld een netje blijven haken. Dit kan een hoop stress voor de cory en voor jezelf opleveren om hem los te krijgen... soms resulteert dit in een kapot netje en een gesluierde cory...
 
Ik heb Corydoras Panda, en die schieten binnen een seconde omhoog (40 cm) dus iets hoger zal ook geen probleem zijn denk ik.
 
Voor Corydoras mag waterlijn niet hoger zijn dan 60cm bij volwassen exemplaren, bij jongen al niet hoger als 40cm omdat ze dan teveel moeite hebben om de oppervlakte te halen.
Dus een bak waar de waterlijn op 80cm zit (wat niet vaak voorkomt dan custom made of speciaal aquaria) kan je geen Corydoras in houden.
Dus er is wel een richtlijn voor de diepte van deze meervalletjes die lucht aan de oppervlakte halen.
 
Mijn bak is 50 cm hoog.
Daar lukt het ze ook wel , hoor.
Knallen gewoon omhoog.


In de natuur gaan ze ook niet eerst meten.

Dus met 30 cm kan het best.
 
Dan ga ik er van uit dat 56 cm ook geen probleem zal zijn. Komt ook nog zand stenen en hout in dus vanaf daar is het sowieso al een kortere afstand:petjeaf:
 
In mijn ervaring met Albinos lukte het voor sommige jongen niet om 50 cm omhoog te zwemmen, de meeste wel maar bij sommige zag je dat het ze niet altijd luktte, maar zal ook gewoon natuurlijke selectie zijn :) Volwassenen zouden geen probleem moeten hebben om 60+ cm te halen.
 
Mijn aquarium is 65cm hoog en hierin zwemmen 2 soorten Corydoras zonder enige problemen in:
Corydoras paleatus
Corydoras sterbai
Deze dieren zijn jong in de bak gegaan en doen het perfect!
 
Mijn gevoel zegt dat zelfs 80cm hoog nog geen probleem zou moeten vormen (wellicht wel voor jongere exemplaren).
Iemand die weet hoe diep ze in de natuur in het water zitten? kan me niet voorstellen dat ze nooit dieper zitten dan pak m beet 40-50cm.
 
Hier ook een bak van 70 hoog, waterhoogte zal dus rond de 60cm zijn en dit is geen enkel probleem. Ze schieten als raketjes omhoog en zijn binnen een seconde boven.
 
Het is gewoon onzin zoals je kunt lezen. Van mij is 60cm hoog. Zelfs met stroming schieten ze omhoog.
 

Terug
Bovenaan