Vraag over CO2


A

AquaNeon

Guest
Hallo,

Vandaag heb ik een Dennerle Quantum 300 CO2 set aangeschaft, maar ik heb hier nog wat vragen over.

In principe bestaat de set uit een CO2 fles, met daarop een drukregelaar (geeft druk aan (~60 bar) en hoeveel bellen per minuut (verstelbaar). De set bevat geen magneetventiel, dus zoiets als CO2-toevoer timen is vrijwel onmogelijk.

Mijn vraag is dus, moet ik altijd CO2 blijven toevoeren? Of bijvoorbeeld alleen de kraan open draaien als het licht aan gaat (12:00 - 20:00)? Zelf leek me dat niet zo slim, aangezien de handleiding (die trouwens flut is) wil dat je voorzichtig omgaat met het veranderen van de BPM (bellen per minuut) dus ik ben bang om de CO2 toevoer zomaar stop te zetten.

Tweede vraagje, weet iemand hoe lang zo'n CO2 fles (van Dennerle) meegaat? Het betreft een fles van 500 gram CO2, en BPM is rond de 18 (180 liter aquarium, vuistregel is 1 bel per 10 liter (volgens Dennerle). Het is een wegwerpfles, en een nieuwe kost ~20€.
 
Zou je kunnen overwegen een magneetventiel aan te schaffen. Een magneetventiel schroef je op de drukfles en verbind je met een tijdklok. Het wijst zichzelf. Ik zelf laat de co2 een half uur eerder aan springen dan het licht. En 's avonds een half uur eerder uit dan het licht.

Zou wel nagaan of het magneetventiel van Dennerle is. Heb zelf een ander merk.
 
Hoelang een fles meegaat is lastig te zeggen omdat dit mede afhangt van je kraanwater en wat je ermee wil bereiken. ik doseer op de 190 liter bak 150 bellen en op de 125 liter rond de 70 bellen. Dan gaat de ph van 8 naar een ph van 6.75.
 
Tweede vraagje, weet iemand hoe lang zo'n CO2 fles (van Dennerle) meegaat? Het betreft een fles van 500 gram CO2, en BPM is rond de 18 (180 liter aquarium, vuistregel is 1 bel per 10 liter (volgens Dennerle). Het is een wegwerpfles,

Ik doe 5 maanden met zo'n fles op een 50 liter bakje met een inline diffuser. Zit denk op 40 bellen per minuut
 
Nou ik denk dat je op een 180 liter aquarium wel wat hoger mag dan 18 bellen hoor;). Een continutest kan daarbij prima helpen.
 
Zou je kunnen overwegen een magneetventiel aan te schaffen. Een magneetventiel schroef je op de drukfles en verbind je met een tijdklok. Het wijst zichzelf. Ik zelf laat de co2 een half uur eerder aan springen dan het licht. En 's avonds een half uur eerder uit dan het licht.

Zou wel nagaan of het magneetventiel van Dennerle is. Heb zelf een ander merk.
Dit wil ik misschien wat later gaan doen, als ik wat meer ervaring heb opgedaan met CO2 :)

Hoelang een fles meegaat is lastig te zeggen omdat dit mede afhangt van je kraanwater en wat je ermee wil bereiken. ik doseer op de 190 liter bak 150 bellen en op de 125 liter rond de 70 bellen. Dan gaat de ph van 8 naar een ph van 6.75.
Dit is ook een van de redenen dat ik een CO2 set heb aangeschaft, mijn pH is normaal 8, en wil deze graag rond de 7 krijgen. Bedoel je 150 en 70 bellen of 15 en 7 bellen? Ik ben nu namelijk in de war, aangezien mijn drukregelaar een max. van 30 bellen aangeeft (de set was voor aquaria tot 300 liter, en aangezien Dennerle's vuistregel 1 bel per 10 liter aquariumwater is, zou dit dus kloppen)

Ik doe 5 maanden met zo'n fles op een 50 liter bakje met een inline diffuser. Zit denk op 40 bellen per minuut
Dat is vrij lang die 5 maanden, maar jouw bak is nogal wat kleiner dan die van mij, dus hier kan ik natuurlijk niet van uitgaan (doorrekenen lijkt me ook onnauwkeurig). Ik ga nu gewoon bij houden hoe lang ik met één fles kan doen.

Nou ik denk dat je op een 180 liter aquarium wel wat hoger mag dan 18 bellen hoor;). Een continutest kan daarbij prima helpen.
Continutest heb ik in het aquarium gemonteerd, en hij is nu nog blauw (ik heb nu ong. 10 bellen, en denk dat ik het elke dag een beetje opvoer). Alsnog ben ik verward, aangezien ik maar maximaal 30 bellen kan. Zou dit misschien kunnen door de concentratie CO2?

Iedereen trouwens bedankt voor de snelle reacties :)
 
Hoe bedoel je dat je maar 30 bellen kan? Je kan toch ook gewoon meer doseren of lukt dat niet?
 
Volgens mij is de ene meter de druk in de fles en de ander de werkdruk. Zo is het tenminste wel bij mijn gewone co2 flessen die hervulbaar zijn. Ik kan het op de foto net niet goed zien.
 
Volgens mij is de ene meter de druk in de fles en de ander de werkdruk. Zo is het tenminste wel bij mijn gewone co2 flessen die hervulbaar zijn. Ik kan het op de foto net niet goed zien.
Ik ga nu even sporten, maar ik zal straks een fatsoenlijke foto sturen (die foto was niet van mij).
 
Kun je zelf niet de bellen tellen? Gewoon door het slangetje in je bak te steken en dan een timer te zetten?
 
Volgens mij wordt er wel een flippertje gebruikt en moet je deze makkelijk kunnen tellen.
 
[EDIT: Ik zie dat de foto's gigantisch zijn, weet echter niet hoe ik ze kleiner krijg, sorry :x)

Hier wat foto's:

3YdftkOr_N8CwDzp1DuJjkpZH2qPwNQK.jpeg

(Aantal bellen)
3YdftkOr_N8CwDzp1DuJjkpZH2qPwNQK.jpeg

(Druk fles)
3YdftkOr_N8CwDzp1DuJjkpZH2qPwNQK.jpeg

(CO2 indicator)
3YdftkOr_N8CwDzp1DuJjkpZH2qPwNQK.jpeg

(De flipper)

Nog wat toelichting: Gisteren toen ik het systeem heb aangesloten, en 18 bellen had ingesteld, merkte ik al dat het aantal bellen na een tijdje zakte. Vanochtend was het rond de 10, en nu, na 2 uur sporten, is het nog maar 3 (zie eerste foto)? De CO2 indicator is nu wel groener (in ieder geval niet meer blauw), maar het lijkt me sterk dat het aantal bellen zichzelf aanpast als de hoeveelheid CO2 in orde is, of ben ik gek?

Als ik me niet vergis, komt 1 streepje op de 'bellen meter' overeen met 1 bel per minuut. Ik zal dadelijk denk ik het BPM weer opvoeren, en dan de bellen timen.

Ik weet nu trouwens ook niet of ik de CO2 toevoer moet stil leggen, aangezien de indicator groen is?

Mocht iemand een kijkje willen nemen in de handleiding, here you go: http://dennerle.com/en/downloads/gebrauchsanleitungen/mehrweg-primus-quantum. Ik vind hem onduidelijk, maar dat kan aan mij liggen.
 
Nou ik ken deze meters niet en het lijkt me raar dat je maar 30 bellen kan geven op een vrij grote bak. Misschien zijn er leden die deze set ook hebben gebruikt en je er iets meer van kunnen zeggen. Krijg je ook 10 bellen als je hem op 10 instelt?
 
Pas de toegevoegde hoeveelheid CO2 in kleine stapjes verdeeld over meerderedagenaanhetgewensteCO2 -gehalteaan.Letop:hoesterker het oppervlak van het water in beweging gebracht wordt, hoe meer CO2 er weer uit het aquarium wordt gedreven. • Flesventiel langzaam openen. Quantum:de flesdruk-manometergeeftnuca. 60 baraan(bij 20° C). • Instelknopopdedrukverlager langzaam naar " + "draaien(ca. 1 slag), totonder indeFlipperdeeerstebellenontsnappen. Special Edition: daarvoor dient het magneetventiel geopend te zijn. • Het gewenste aantal bellen instellen door de instelknop naar “ + ” of “ – ” te draaien. Let op: het bellenaantal reageert vertraagd op veranderingen in de drukverlager (de slang werkt als drukbuffer). Belleninstellingdaarom inkleinestapjesuitvoerenentelkenseenpaar minuten wachten, tot de nieuwe instelling zich gestabiliseer
 
Lijkt me vrij duidelijk en ik zou het aantal bellen tellen daar waar ze de flipper binnenkomen.
 
Nou ik ken deze meters niet en het lijkt me raar dat je maar 30 bellen kan geven op een vrij grote bak. Misschien zijn er leden die deze set ook hebben gebruikt en je er iets meer van kunnen zeggen. Krijg je ook 10 bellen als je hem op 10 instelt?
Ik vond het ook al raar, ik ben geen chemicus maar misschien ligt het aan de concentratie CO2? Want als jij 150 bellen op een 190 liter bak gebruikt, lijkt het me sterk dat Dennerle 18 bellen op een 180 liter bak adviseert. Ik ga zo voorzichtig opvoeren naar 10 bellen, en dan timen na een tijdje.
 
Pas de toegevoegde hoeveelheid CO2 in kleine stapjes verdeeld over meerderedagenaanhetgewensteCO2 -gehalteaan.Letop:hoesterker het oppervlak van het water in beweging gebracht wordt, hoe meer CO2 er weer uit het aquarium wordt gedreven. • Flesventiel langzaam openen. Quantum:de flesdruk-manometergeeftnuca. 60 baraan(bij 20° C). • Instelknopopdedrukverlager langzaam naar " + "draaien(ca. 1 slag), totonder indeFlipperdeeerstebellenontsnappen. Special Edition: daarvoor dient het magneetventiel geopend te zijn. • Het gewenste aantal bellen instellen door de instelknop naar “ + ” of “ – ” te draaien. Let op: het bellenaantal reageert vertraagd op veranderingen in de drukverlager (de slang werkt als drukbuffer). Belleninstellingdaarom inkleinestapjesuitvoerenentelkenseenpaar minuten wachten, tot de nieuwe instelling zich gestabiliseer
Dit is inderdaad duidelijk, maar ik kan hier niet uit concluderen waarom het BPM omlaag gaat?
 
Ze adviseren inderdaad om te beginnen met 10 op 100 liter. Maar daarna zul je dat moeten opvoeren totdat de continutest de goede kleur is. Hier is die lichtgroen en dat is vaak een mooie kleur. Probeer hem als proef maar eens verder even open te draaien en dan zul je zien dat je veel meer bellen dan 30 kan toevoegen. Dan weet je in elk geval dat dit gewoon kan. Dat even uitproberen kan geen kwaad hoor.
Zowiezo vindt ik de opbouw erg voorzichtig want als je een nieuwe vis koopt dan wen je die ook in enkele uren over. Zelf bouw ik de co2 altijd binnen 1 dag op tot de gewenste hoeveelheid.
 
Ze adviseren inderdaad om te beginnen met 10 op 100 liter. Maar daarna zul je dat moeten opvoeren totdat de continutest de goede kleur is. Hier is die lichtgroen en dat is vaak een mooie kleur. Probeer hem als proef maar eens verder even open te draaien en dan zul je zien dat je veel meer bellen dan 30 kan toevoegen. Dan weet je in elk geval dat dit gewoon kan. Dat even uitproberen kan geen kwaad hoor.
Zowiezo vindt ik de opbouw erg voorzichtig want als je een nieuwe vis koopt dan wen je die ook in enkele uren over. Zelf bouw ik de co2 altijd binnen 1 dag op tot de gewenste hoeveelheid.
Dat kan ik ook niet verklaren:sorry:
Ik heb m net op 10 bellen gezet (nu al weer naar 9 gezakt... :S), na een minuut kom ik uit op 23 bellen (dus niet de 10/9). Hij geeft dus meer bellen dan aangegeven op de meter :oops:. Misschien weet je hier ook nog antwoord op, is het dus eigenlijk de bedoeling dat ik de CO2 altijd blijf toevoeren? Ik heb geen magneetventiel, dus kan niks timen. De CO2 indicator is nu groen, en zou ik dan dus moeten stoppen met de toevoer? In de handleiding kan ik hier niks over terug vinden.

Bedankt voor je hulp!
 
De CO2 indicator is nu groen, en zou ik dan dus moeten stoppen met de toevoer? In de handleiding kan ik hier niks over terug vinden.
Maak de vergelijking met zo'n opblaasbaar speeltoestel en CO2 toevoegen.
In een opblaasbaar speeltoestel word met een pompje continue lucht gepompt om het stabiel te houden.
Doe je dat niet dan loopt langzaam al het lucht eruit , net zolang dat het speeltoestel niet meer functioneel is.

hetzelfde geld voor CO2.
In een aquarium word met een apparaat continue CO2 gepompt om het stabiel te houden
Doe je dat niet dan loopt heel langzaam de CO2 eruit, net zolang totdat het CO2 niveau niet langer functioneel is.

Het ene speeltoestel heeft genoeg aan 30 liter per minuut, de andere pas bij 120 liter per minuut.
De ene bak heeft genoeg aan 30 bellen per minuut, de andere pas bij 120 bellen per minuut.
Er zijn teveel factoren die meespelen om te zeggen hoeveeel bellen jij per minuut moet doseren.
Dus de CO2 toevoer (overdag) uitschakelen is niet slim; juist dan krijg je fluctuaties die je moet zien te voorkomen.

Een magneetventiel is ook een must; om CO2 uit te schakelen als je licht uitschakelt.
En de manier waarop je de bellen telt is niet correct. Onderin de CO2 ladder zie je elke keer een bel tevoorschijn komen.
Die bellen moet je tellen.
 
Maak de vergelijking met zo'n opblaasbaar speeltoestel en CO2 toevoegen.
In een opblaasbaar speeltoestel word met een pompje continue lucht gepompt om het stabiel te houden.
Doe je dat niet dan loopt langzaam al het lucht eruit , net zolang dat het speeltoestel niet meer functioneel is.

hetzelfde geld voor CO2.
In een aquarium word met een apparaat continue CO2 gepompt om het stabiel te houden
Doe je dat niet dan loopt heel langzaam de CO2 eruit, net zolang totdat het CO2 niveau niet langer functioneel is.

Het ene speeltoestel heeft genoeg aan 30 liter per minuut, de andere pas bij 120 liter per minuut.
De ene bak heeft genoeg aan 30 bellen per minuut, de andere pas bij 120 bellen per minuut.
Er zijn teveel factoren die meespelen om te zeggen hoeveeel bellen jij per minuut moet doseren.
Dus de CO2 toevoer (overdag) uitschakelen is niet slim; juist dan krijg je fluctuaties die je moet zien te voorkomen.

Een magneetventiel is ook een must; om CO2 uit te schakelen als je licht uitschakelt.
En de manier waarop je de bellen telt is niet correct. Onderin de CO2 ladder zie je elke keer een bel tevoorschijn komen.
Die bellen moet je tellen.
Die vergelijking met het speeltoestel is heel helder, bedankt daar voor :) Dus als ik het goed begrijp gewoon overdag CO2 toevoeren, en als het licht uitgaat dan gebruik maken van het magneetventiel (die zal ik tevens moeten aanschaffen)?

Ik heb ook alleen de bellen geteld die onder aan de ladder komen, en dat voor een minuut lang. Toen kwam ik dus op 23 bellen per minuut uit.
 
Ik denk dat je uiteindelijk veel hoger zal uitkomen;)
 
Dan ben je op de goed weg.
Een magneetventiel is een must, en een daarbij gebruikte tijdschakelaar natuurlijk.

Zolang jij zorgt dat in de morgen, als het licht aangaat; de dropchecker groen is, dan is het goed. Dus de tijd zo instellen dat anderhalf uur voordat het licht aangaat de CO2 aan laten gaan. En een uurtje voordat het licht uit gaat
de CO2 weer afsluiten. En net wat John zegt: met 23 bpm gaat je niet redden. Ga maar richting de 100 bellen...

En trouwens; de dropchecker moet je verplaatsen naar de andere kant.
 
Hallo,
Ik heb dezelfde drukmeter.
De ene meter geeft de fles druk aan en de andere de bellen per minuut. En niet het aantal bar''s werkdruk.
Deze Dennerle is ingesteld op Flippers.
Een externe bellenteller is hier de uitkomst.
Om de meter niet in het rood te krijgen kun je de druk verhogen.
Achter het Co2 slangetje op de meter zit een klein stelschroefje. Deze kun je iets linksom draaien om meer druk te krijgen.
 
Ik heb de set ook en bij mij geeft die meter zeker niet het aantal bellen per minuut aan, in de handleiding staat ook "schaalverdeling voor instellen bellenaantal" en niet dat elk streepje een bel p/m is of iets dergelijks.
Voor jouw beeld: ik heb een 90 liter aquarium met veel planten en voeg ongeveer 80 bellen per minuut toe en dan is de indicator lichtgroen en zwemt alles vrolijk rond.
 
[EDIT: Ik zie dat de foto's gigantisch zijn, weet echter niet hoe ik ze kleiner krijg, sorry :x)

Hier wat foto's:

V566k2IJDo34CsKubbz0A_ZMpLXImPdW.jpeg

(Aantal bellen)
V566k2IJDo34CsKubbz0A_ZMpLXImPdW.jpeg

(Druk fles)
V566k2IJDo34CsKubbz0A_ZMpLXImPdW.jpeg

(CO2 indicator)
V566k2IJDo34CsKubbz0A_ZMpLXImPdW.jpeg

(De flipper)

Nog wat toelichting: Gisteren toen ik het systeem heb aangesloten, en 18 bellen had ingesteld, merkte ik al dat het aantal bellen na een tijdje zakte. Vanochtend was het rond de 10, en nu, na 2 uur sporten, is het nog maar 3 (zie eerste foto)? De CO2 indicator is nu wel groener (in ieder geval niet meer blauw), maar het lijkt me sterk dat het aantal bellen zichzelf aanpast als de hoeveelheid CO2 in orde is, of ben ik gek?

Als ik me niet vergis, komt 1 streepje op de 'bellen meter' overeen met 1 bel per minuut. Ik zal dadelijk denk ik het BPM weer opvoeren, en dan de bellen timen.

Ik weet nu trouwens ook niet of ik de CO2 toevoer moet stil leggen, aangezien de indicator groen is?

Mocht iemand een kijkje willen nemen in de handleiding, here you go: http://dennerle.com/en/downloads/gebrauchsanleitungen/mehrweg-primus-quantum. Ik vind hem onduidelijk, maar dat kan aan mij liggen.


Hier staat wel blasenzahl Plankje maar ja ik heb hem nooit zelf gehad. Het is maar net hoe je het leest denk ik want bellenaantal kan ook betekenen dat je het daarmee kan verhogen en hoeft niet per definitie te betekenen dat 1 streepje 1 bel is.
 
Heb gebeld met een aquarium zaak en mij werd verteld dat het wel degelijk om het
aantal bellen gaat. 10 per lang streepje.
Dan ga je al gauw in het rood. Oplossing volgens de geleerden om de stelschroef iets linksom draaien om meer druk te krijgen en een bellenteller ertussen. Dus ja, zeg het maar.
 
Ik zeg niks meer want ik heb het systeem nog nooit in het echt gezien:sorry:. Dan zal het wellicht wel kloppen dat het om het aantal bellen gaat zoals er ook opstaat.
 
Geeft niet Ton...haha.. Een mens kan ook niet alles weten.
 
Heb gebeld met een aquarium zaak en mij werd verteld dat het wel degelijk om het
aantal bellen gaat. 10 per lang streepje.
Dan ga je al gauw in het rood. Oplossing volgens de geleerden om de stelschroef iets linksom draaien om meer druk te krijgen en een bellenteller ertussen. Dus ja, zeg het maar.
En dat klopt denk ik ook wel. Ik heb in het verleden bemerkt dat de flipper namelijk méér bellen niet goed kan verwerken.
Dwz een bel CO2 moet een bepaalde tijd in de flipper zitten om zoveel mogelijk op te lossen in het water. Als je boven de 30 bellen afstelt verhoog je daarmee ook de druk waardoor de bellen te snel door de flipper gaan.
En hebben daardoor niet voldoende tijd om zoveel mogelijk op te lossen.
Vandaar ook dat bij dit systeem een flipper word geleverd en geen glazen diffuser.

Maar je kan er makkelijk een bellenteller tussen hangen en eventueel een glazen diffuser. Werkt prima en hoef je niet aan het (calibratie) stelschroefje te zitten.
 

Terug
Bovenaan