Vraag over aanschaf CO2 systeem van CO2 Art.


holgersson

Well-known member
Lid geworden
27 januari 2013
Berichten
76
Locatie
Groningen
Website
www.aquaforum.nl
Hallo allen,

Ik ben van plan om mijn 1e CO2 systeem aan te gaan schaffen.
Ik zou graag willen weten wat jullie vinden van de volgende set van CO2 Art:


1.PNG
2.PNG


De kosten zijn ca. 170 euro. Daar zal dan nog een fles bij moeten.
Zou dit een goede keus zijn?

Qua capaciteit moet ie het makkelijk aankunnen.

Groeten Niels.
 
Ik heb het 'advance' systeem gekocht. Dat is het basismodel :) . Jouw systeem heeft een dual stage regulator, dat heeft de mijne niet. CO2art gebruikt daar een 'eigen' versie van, er wordt wel eens aan getwijfeld of dat wel een echte dual stage is. Maar ik heb een andere versie, daar kan ik dus weinig over zeggen.

Ik ben in elk geval tevreden van mijn aankoop. Heel vlot bereikbare en behulpzame klantendienst, vlotte verzending en werkt allemaal prima.
 
Ik heb net dit tussen model gekocht en verwacht hem binnenkort! Ik zal je mijn bevindingen laten weten.
 
Ik heb er zelf niet veel verstand van maar de dual stage moet inderdaad beter zijn om aan te schaffen. Laat je bevindingen tzt maar weten hoor;).
 
prima setje hier verschillende draaien met de zelfde dual stage regulator
niets mis mee

groet

jaap
 
Op basis van jullie reacties en andere veelal positieve reviews heb ik besloten om de set aan te schaffen. Met een 10% kortingsactie betaal ik ca. 150euro, lijkt me een redelijke prijs.
Wellicht dat ik over een tijd een unboxing/reviewtje post.
 
Bij C02 art zit het ventiel ook niet "ingebouwd"? deze zit er gewoon op geschroefd. iets kapot? Dan gewoon even afschroeven! :) Is ook op veiligheidsspanning (12V) Of dit een grote meerwaarde heeft laat ik in het midden! Maar ik vind het alvast handig omdat er geen dikke kabels op aangesloten zitten!

Ik heb de regulator inmiddels al enkele dagen en kan je zeggen dat deze kwalitatief goed aanvoelt! zeer stevig en mooi afgewerkt! De Bellenteller zit ook nog eens vanboven er op geschroeft wat ook nog proper oogt. De afregeling kan ook zeer fijn gebeuren! Ik heb niet extra betaald voor een ultra gevoelige stelschroef maar ik vind het ook niet echt nodig als ik het zo aanvoel.
 
Beste allen,Ik heb mijn degelijk uitziende set gisteren geïnstalleerd. Voor mij is dit compleet nieuwe materie, hierbij heb ik dus de handleiding van CO2art-website gebruikt (was niet bijgeleverd).
Het was best nog wat tricky omdat er tegenstrijdigheden instonden mbt de het opendraaien van de drukregelaar; het naaldventiel moest helemaal open gedraaid worden. Gevolg was bij mij dat bij het opendraaien van de fles de waterinhoud van de bellentellen de slang in geperst werd en een waas van mist verscheen.
Na het afsluiten van de fles en het leeg laten lopen van de slang heb ik het opnieuw geprobeerd, nu met alles dicht gedraaid. Hiermee ging het beter.
Ik heb de werkdruk volgend de handleiding afgeregeld op ca. 43psi/3bar.

De hoeveelheid CO2 heb ik op 20 bellen/min ingesteld. De drop-checker ga ik in de loop van de week installeren, al vind ik het gedrag van mijn inwoners de beste graadmeter voor nu.

Aanbevelingen, opmerkingen en tips: alles is welkom! :D


DSC_0265.JPG
DSC_0266.JPG
DSC_0267.JPG
 
wat voor fles is dat 2kg?

ik was namelijk aan het overwegen om het reduceerventiel en dergelijke bij CO2 art te bestellen en een fles van 10 kg bij de sligro te halen (wel nog even kijken of die in mijn kast van 70 cm hoog past :p)
 
Wat ik ervan begrepen heb is dat het naaldventiel helemaal open moet staan maar de blauwe draaiknop (werkdruk) helemaal dicht moet.
Als ik een nieuwe fles aansluit blijf ik van mijn naaldventiel af. Ik draai de blauwe knop helemaal dicht en na aansluiten voorzichtig weer open tot de juiste werkdruk
 
Zelf kom ik nergens aan behalve aan de grote zwarte knop die op de fles zit. Anders komt er natuurlijk geen co2 uit na het vullen;). De werkdruk laat ik dus ook onberoerd.
 
Bij C02 art zit het ventiel ook niet "ingebouwd"? deze zit er gewoon op geschroefd. iets kapot? Dan gewoon even afschroeven! :) Is ook op veiligheidsspanning (12V) Of dit een grote meerwaarde heeft laat ik in het midden! Maar ik vind het alvast handig omdat er geen dikke kabels op aangesloten zitten!

Ik heb de regulator inmiddels al enkele dagen en kan je zeggen dat deze kwalitatief goed aanvoelt! zeer stevig en mooi afgewerkt! De Bellenteller zit ook nog eens vanboven er op geschroeft wat ook nog proper oogt. De afregeling kan ook zeer fijn gebeuren! Ik heb niet extra betaald voor een ultra gevoelige stelschroef maar ik vind het ook niet echt nodig als ik het zo aanvoel.
voordeel van de 12 volt spanning veiliger in gebruik is immers laagspanning dc en magneetventiel wordt niet zo warm als de 220volt uitvoering

groet
jaap
 
wat voor fles is dat 2kg?

ik was namelijk aan het overwegen om het reduceerventiel en dergelijke bij CO2 art te bestellen en een fles van 10 kg bij de sligro te halen (wel nog even kijken of die in mijn kast van 70 cm hoog past :p)

Dit is inderdaad een 2KG fles.De totale hoogte van mijn combi zit op ca. 50cm.
 
Ik heb het 'advance' systeem gekocht. Dat is het basismodel :) . Jouw systeem heeft een dual stage regulator, dat heeft de mijne niet. CO2art gebruikt daar een 'eigen' versie van, er wordt wel eens aan getwijfeld of dat wel een echte dual stage is. Maar ik heb een andere versie, daar kan ik dus weinig over zeggen.

Ik ben in elk geval tevreden van mijn aankoop. Heel vlot bereikbare en behulpzame klantendienst, vlotte verzending en werkt allemaal prima.
Hoi allen,

Even dit topic terug tot leven brengen.
Ik ben dus ook van plan om de "advance" set aan te kopen. Nu kan je kiezen tussen een bazooka en een in line atomizer. Kan iemand mij hier het verschil van uitleggen en advies geven in welke te kiezen aub?

Alvast dank
 
Een bazooka is een keramisch buisje in je aquarium, en een inline atomizer is een keramisch buisje in-line in je externe filter.

Dus de ene zie je wel in je aquarium mist produceren, en de andere niet.

Tip: ik heb nu een atomizer NA de filter, alleen dan heb je dus continue bellen door je hele bak. Beter is het toch om hem voor je filter te plaatsen. Dan is de co2 opgelost alvorens het in de bak komt.
 
Wat ik ervan begrepen heb is dat het naaldventiel helemaal open moet staan maar de blauwe draaiknop (werkdruk) helemaal dicht moet.
Als ik een nieuwe fles aansluit blijf ik van mijn naaldventiel af. Ik draai de blauwe knop helemaal dicht en na aansluiten voorzichtig weer open tot de juiste werkdruk

Bij co2 art zeggen ze idd dat je alles "open" moet zetten als je een fles wisselt, maar dan krijg je als je de fles open draait dat je bellenteller leeg loopt door de druk die ineens vrij komt.
Ze zeggen dit om te voorkomen dat als je alles dicht draait en de nieuwe fles in 1 keer open draait, dat je dan 50bar op de regelaar krijgt wat volgens hun niet goed zou zijn.
Maar volgens mij is dat juist de bedoeling van de regelaar, dat hij de druk van je fles opvangt. Ik zet voor de zekerheid de regelaar op 1 bar en het naaldventiel een beetje open, maar volgens mijn is dit helemaal niet nodig.
 
Bij co2 art zeggen ze idd dat je alles "open" moet zetten als je een fles wisselt, maar dan krijg je als je de fles open draait dat je bellenteller leeg loopt door de druk die ineens vrij komt.
Ze zeggen dit om te voorkomen dat als je alles dicht draait en de nieuwe fles in 1 keer open draait, dat je dan 50bar op de regelaar krijgt wat volgens hun niet goed zou zijn.
Maar volgens mij is dat juist de bedoeling van de regelaar, dat hij de druk van je fles opvangt. Ik zet voor de zekerheid de regelaar op 1 bar en het naaldventiel een beetje open, maar volgens mijn is dit helemaal niet nodig.
Nee, de werkdruk moet op 0. Deze moet je dus dicht draaien, links om, tegen de wijzers van de klok in. Het naaldventiel moet open evenals magneetventiel.

Before opening the cylinder please make sure that the solenoid is plugged in as well as the needle valve is open. Not following those two steps may result to damage one and / or both gauges due to the high pressure from the cylinder hit the gauges.
Now that you're sure the cylinder is properly connected, you may open the cylinder and set the working pressure. Please follow the steps below.
Step 1. Rotate the working pressure adjustment knob counter clockwise until there's no resistance. It should feel loose at this point.
Step 2. Open the CO2 cylinder. The high pressure gauge should pop up (Picture 1A). If your cylinder is full, it should read between 700-900 psi (48-62 bar).
Step 3. Adjusting the working pressure. This is done by rotating the working pressure knob clockwise (1C). Turning the working pressure knob clockwise increases the working pressure which is read on the low pressure gauge (1B). Slowly bring the working pressure to about 43 psi (3 bar).
 
Het grappige van reduceer ventielen is dat ze niet logisch zijn.

Dus het woord open kun je ook 2 zijdig opvatten.

Righty tighty, lefty loosey.

Wij zijn gewent om een kraan open te draaien tegen de klok in, dus linksom.

Een reduceer draai je dus eigenlijk open, om de druk naar beneden te krijgen, en dus “dicht” te zetten.

Op mijn werk zijn hierdoor dus al verschillende reduceren stuk gedraaid. Want als je deze vast draait, gaat het membraan stuk.

De de term open, los of linksom is eigenlijk duidelijker.

De term dichtdraaien wordt snel verward met vast, rechtsom draaien.

Op een aantal apparaten heb ik daarom maar een sticker geplakt met de tekst. Los draaien na gebruik.
Dat snappen de “knoppendrukkers” dus ook.
 
E
Een bazooka is een keramisch buisje in je aquarium, en een inline atomizer is een keramisch buisje in-line in je externe filter.

Dus de ene zie je wel in je aquarium mist produceren, en de andere niet.

Tip: ik heb nu een atomizer NA de filter, alleen dan heb je dus continue bellen door je hele bak. Beter is het toch om hem voor je filter te plaatsen. Dan is de co2 opgelost alvorens het in de bak komt.
Dank je voor de verduidelijking! Maar hoe pak ik dat het beste aan met een binnenfilter?
 
De bazooka nemen dus, en deze onder je filteruitlaat plaatsen. Dan vormt de mist rondom de bazooka, stijgt op en wordt door de bak geblazen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
De bazooka nemen dus, en deze onder je filteruitlaat plaatsen. Dan vormt de mist rondom de bazooka, stijgt op en wordt door de bak geblazen.
Dank je dank je.
Nog een vraagje dan :s ik heb een rio125, neem ik dan aan bazooka tot 200L of beter ruimer, bv eentje voor 300L?
 
voor rio 125 is een bazooka 200l genoeg ,heb zelf een rio 240 en gebruik een osaka diffusor voor 250l zonder problemen en een goed resultaat
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
10kg flesje zou net aan passen...
Maar is wel een bak goedkoper dan 2kg flesjes

Bekijk bijlage 6736

@tuinkabouter
weet je toevallig op welke hoogte je uitkomt als je tot bovenkant bellenteller/aansluiting co2 slang meet... heb 71.5cm hoogte ij mijn kast.. en kun je de bellenteller er ook eventueel afhalen en niet gebruiken dus de slang direct op het plugje aansluiten ín de bellenteller, als hij met bellenteller niet past?
 
thanks... dus in dat geval kun je de hele drukregelaar horizontaal zetten?
 
Als je de regulator besteld dan aangeven dat je deze geleverd wilt hebben met een inline bubble counter. Dan houden ze hier rekening mee.
 
Grappig dat deze thread toevallig weer actief is geworden, ik heb ondertussen ook mn setje binnen en ga morgen bij de sligro een 10 kilo fles halen. Moet hem wel nog even nameten qua dikte, de hoogte zou op 3 cm moeten passen zoals in die foto hierboven maar de dikte (max 20 cm) moet ook nog even passen :)
 
Even dit topic kicken..
Heb nu al een tijdje de Pro se regulator ter vervanging van aqua noa, bevalt goed!
Nu heb ik ook die bazooka diffusor en daar gaat mijn vraag over.
Druk staat op 3 bar / 43 psi, maar ik kom niet verder dan ongeveer 25 bellen per minuut. Met de oude diffusor van aqua noa kwam ik op 90 bpm op 2 bar druk!
Eitje kleurt overigens netjes groen, maar ik wil het eigenlijk tegen het gele aan hebben maar dat lukt dus niet want ik krijg er niet meer bellen per minuut uit via fijnregelaar..
Komt dit door de hoge druk? Of heeft de diffusor een nogal lange aanlooptijd?
 
Even dit topic kicken..
Heb nu al een tijdje de Pro se regulator ter vervanging van aqua noa, bevalt goed!
Nu heb ik ook die bazooka diffusor en daar gaat mijn vraag over.
Druk staat op 3 bar / 43 psi, maar ik kom niet verder dan ongeveer 25 bellen per minuut. Met de oude diffusor van aqua noa kwam ik op 90 bpm op 2 bar druk!
Eitje kleurt overigens netjes groen, maar ik wil het eigenlijk tegen het gele aan hebben maar dat lukt dus niet want ik krijg er niet meer bellen per minuut uit via fijnregelaar..
Komt dit door de hoge druk? Of heeft de diffusor een nogal lange aanlooptijd?
Hoe oud is de bazooka?
Kan je de druk nog verder opvoeren?
 

Terug
Bovenaan