Vraag naar algen, als vervolg op mijn topic in het slakkenforum


Kun je een beschrijving geven van je onderhoud de afgelopen maand?
 
Ja, die had ik gevonden John, dank je wel!

Jeetje, een beschrijving van het onderhoud van deze maand. Eigenlijk gewoon 1x per week 50% waterwissel, 5 ml EI-mix erbij. Tijdens de waterwissel zoveel mogelijk algen verwijderen en dode bladeren verwijderen en zoveel mogelijk viezigheid van de bodem opzuigen. En dan sinds een paar dagen van 10 uur naar 8 uur licht. That's it, vrij simpel dus.
 
Ik zou echt de kh goed laten meten en alle algen verwijderen en afzuigen. Dan zorgen dat je voldoende voeding in je bak hebt waaronder dus ook de co2. Zou eerst 8-9 uur belichten.
 
Ik ben terug naar 8 uur, op jouw advies! :thumbs:
 
Zelf geef ik 9 uur maar als je tekorten hebt dan is elk uur langer een grotere vraag en dus een groter tekort. Zodra je een goede kh meting hebt laten doen is ongeveer vast te stellen wat je co2 waarde is.
 
Ik doe nu gewoon eerst 8 uur, om te kijken of de algen verdwijnen. Als het in orde is kan ik het langzaam weer opvoeren en zo de juiste balans zoeken.
 
Dat is op zich voldoende maar zorg in elk geval voor voldoende voedingsstoffen en haal zoveel mogelijk algen weg.
 
Uiteraard. Met de EI-mix en mijn satéprikker en nagels etc.
 
Ik heb zojuist voorzichtig een klein stuk hout uit het aquarium gehaald tijdens het onderhoud. Ik ging er met mijn nagel overheen en schraapte er een hoop hout vanaf. Daarna met een borstel het hele stuk schoongeboend en er kwam toch een bende vanaf! Vervolgens heb ik al het hout eruit gehaald, schoongeboend en niet meer teruggestopt. Het is een beetje kaal, maar ja. Hopelijk gaat dit ook schelen. Alle stukken hout gaven een hoop troep af. Mijn dochter heeft er een foto van gemaakt voor me, zal het er later eens opzetten. Het is nu lekker weer, ik ga zo naar buiten. :)
 
Ik heb net op de school van mijn jongste in het aquarium gekeken, had ik even tijd voor, in afwachting van het optreden van de blazersklas en daar zaten Japonica-garnalen in. Mooie garnalen, maar zo groot! Dat is me in ieder geval vast duidelijk, dat die dus veel te groot voor mijn bakje zijn, haha, ze zijn groter dan mijn visjes. :D
 
Het werd al eerder opgemerkt maar ik denk eigenlijk dat ook de intensiteit van je lamp een deel van het probleem is. Ik kan me vergissen maar enkel de lichtduur inkorten zal volgens mij niet voldoende zijn om alle algen te bedwingen omdat de lichtsterkte nog steeds wat overkill is voor een bak zonder CO2.
De lamp is niet dimbaar als ik het goed begrijp?

In dat geval zijn er nog manieren om je lichtsterkte toch te minderen.
Afhankelijk van de juiste situatie kan je bijvoorbeeld:

-de lamp hoger hangen (bij een open bak)
-een deel van de lamp afplakken indien mogelijk
-tussen de lamp en het aquarium eventueel iets bevestigen dat een deel van het licht opvangt (bij een gesloten bak is dat misschien een optie)
- (veel) drijfplantjes toevoegen zoals Fuubs eerder aangaf ;)
Ik heb zelf een klein bakje met een te sterke, niet dimbare ledlamp en daar gebruik ik Riccia fluitans als drijver: groeit als gek (dus verbruikt eventuele overtollige plantenvoeding) en als ik het niet uitdun is de bak na twee weken compleet donker dus het is zeer efficiënt als "drijvende dim-plant"... Hoewel het dus vlak bij de lamp groeit heb ik er nog nooit algen in gehad, misschien dankzij mijn garnalen (voor hen is het een ideale speeltuin...)
Je moet er wel voor zijn natuurlijk: het vormt een dik groen tapijt aan de oppervlakte met kleine 'watervorkjes' boven water
 
Laatst bewerkt:
Drijvers is vaak een makkelijke en goedkope oplossing. Hoe gaat het nu met het bakje?
 
Alles is nog hetzelfde. Ik heb het hout eruit gehaald, maar je hebt niet meteen resultaat natuurlijk. Ik zie wel dat er meer zuurstof wordt aangemaakt, voor de rest is alles stabiel. Ik heb niet het idee dat er veel algen bijgroeien, maar minder wordt het ook niet duidelijk. Afwachten maar.
Op de school van mijn dochter help ik met de blazersklas, dus ik was op school vanmiddag en had even om naar het aquarium op school te kijken. Daar zitten Japonica garnalen in, mooie beestjes, maar duidelijk te groot voor mijn bakje, dus die vallen sowieso af. :) Ik denk dat ik er maar 2 of 3 kwijt kan, ze zijn groter dan mijn vissen, hihi! Maar, het aquarium daar is inderdaad algvrij, mooi om te zien!
Drijvers is inderdaad ook een optie. Misschien toch maar eens naar de lfs, om te kijken wat daar beschikbaar is aan drijvers.
 
Ik dacht dat drijvers voornamelijk het licht blokken, maar wat ik me niet realiseerde maar nu wel is dat die wortels natuurlijk ook een hoop uit het water halen aan mogelijk voedsel voor de algen. Dus dat zal de reden zijn dat ze zo goed werken, klopt dat?
 
Nu zie ik ook Willem's reactie, ben een beetje moe, heb niet door dat ik al twee keer hetzelfde schrijf in hetzelfde topic, sorry.

De lamp is inderdaad fel, de draadalgen (groen) zitten ook eigelijk onder de lamp alleen. Het bruinalg zit zo'n beetje overal, maar wordt niet meer, er zit een fijn soort korte groene alg aan de voorkant nu, op de hoek. Korte naaldjes eigenlijk, als een soort groen vachtje, die vind ik zowaar wel mooi om te zien.

De lamp omhoog is geen optie. De lamp gedeeltelijk afplakken heb ik overwogen, maar ben bang voor ontvlambare situaties. Ik heb ook overwogen om een soort halftransparant materiaal op de dekruit te leggen zodat het licht gefilterd wordt, maar dan moet ik nog even op zoek naar wat precies.
Drijfplanten zijn een optie, heb gekeken naar Limnobium, amazone kikkerbeet, die vind ik erg mooi.

Morgen gaan we naar de Rifwachter, daar maar eens kijken naar de slakken, garnalen en drijfplanten, om advies vragen. Boven hebben ze lekkere broodjes, dan parkeer ik mijn man wel even. :D
 
Ik dacht dat drijvers voornamelijk het licht blokken, maar wat ik me niet realiseerde maar nu wel is dat die wortels natuurlijk ook een hoop uit het water halen aan mogelijk voedsel voor de algen. Dus dat zal de reden zijn dat ze zo goed werken, klopt dat?

Ja dat klopt hoor. Door deze te gebruiken zal de vraag naar voeding afnemen en ze nemen ook vaak veel stoffen op uit het water. Ze staan ook wel bekend als nitraateters al doet de een dat wat meer dan de ander.
 
Ja dat klopt hoor. Door deze te gebruiken zal de vraag naar voeding afnemen en ze nemen ook vaak veel stoffen op uit het water. Ze staan ook wel bekend als nitraateters al doet de een dat wat meer dan de ander.
Moet ik bijzeggen dat algen erg weinig voeding nodig hebben dus die vinden vaak meer dan voldoende.
 
Hoi Esther, veel plezier straks, ik ga er ook even heen, overschot aan garnalen wegbrengen...dus als je crystal blacks / reds / golden bees wil hoor ik het wel :).
 
Ja, dat bedacht ik me later ook. Als de drijvers alles opnemen kom je eigenlijk weer in een situatie van tekorten misschien zelfs. Dan zou het effect van de drijfplanten meer in het effect van minder licht zitten schat ik zo in. Ik ben geneigd om nu eerst slakken te gaan halen. De Anatome helena's eruit en dan misschien posthoornslakken ofzoiets erin. Volgende stap is drijfplanten en dan als laatste de garnalen als het allemaal niet gewerkt heeft.
Komt omdat toen we van de zomer terugkwamen van vakantie ik een poelslakkenplaag had, maar geen algen. En daarna hebben de Ahelena's daar vakkundig een eind aan gemaakt, maar nu heb ik weer algen.
Ik zal naar je zwaaien als ik je zie Plankje. (Geen idee hoe je eruit ziet, maar als ik iemand met garnalen binnen zie komen weet ik het. :D )
 
Ik ben een donkerblonde vrouw met paardenstaartje van rond de 40 :petjeaf:
 
Ik ben een blonde vrouw met halflang haar, zonder paardenstaartje van 46 met zoals het er nu uit ziet 3 kinderen achter me aan, haha. Over een kwartiertje, half uur vertrekken we.
 
Jammer dat jullie zover weg wonen dames. Ik wilde ook nog wat cr namelijk:D:D
 
Ik was er van half 12 tot 12 uur. Geen paardenstaartje gezien!Ook geen slakken gekocht trouwens. Er waren alleen van die enorme slakken, appelslakken, tylo's etc. De kleinste waren die met die puntjes erop, mooie slakken, maar 2,50 per stuk, vond ik een beetje duur. Ik heb nu op marktplaats iemand benaderd over posthoornslakken. Ik heb net 5 A helena's eruit gevist, die zitten in een glas met aquariumwater nu. Die kan ik vast wel kwijt in het aquarium op school. Hopelijk overleven de minipuntslakjes die ik gisteren zag het zo. Ik kon ze nu niet meer vinden, misschien was ik net te laat.
Op zich snap ik ook wel dat ik algen op de planten heb, want de helen's zitten altijd op of in de bodem, soms op het glas, maar nooit op de planten. En die kleine puntslakjes zie ik ook alleen op de bodem, nooit op de planten. Hopelijk zijn er nog een paar over, dan heb ik die om de bodem los te houden.
 
Helena s zijn ook meer prooi eters.
 
Ja, klopt, maar ze zeggen dat als de prooien op zijn ze overgaan op algen. Maar dat is nauwelijks merkbaar.
 
Ja ze zullen iets moeten natuurlijk maar als je al alg hebt dan is de oorzaak aanpakken beter;)
 
Gisteren heeft mijn man 20 posthoornslakken opgehaald en in het aquarium gedaan. Ik was niet thuis, dus zit nu te wachten tot het licht straks aangaat, zodat ik goed kan zien hoe het er nu uit ziet. Op zich wel grappig, sommige zijn flink groot, maar ik zie er nog maar een paar, knap hoe ze zo kunnen verdwijnen in zo'n klein bakje.
Er zit nog 1 Anatome helena in, die is ondergedoken, zie hem nergens meer terug. Ik blijf speuren natuurlijk. Nadat de 5 anderen uit mijn bak waren kwamen er ineens een aantal heel kleine puntslakjes uit het grind, die zich dus nu wel durfden te vertonen!
Ben benieuwd naar het resultaat!

Nog een edit: ik vond in de gootsteen gisteravond een klein drijfplantje, dus die heb ik ook in het aquarium gestopt. Even googlen hoe het heet, salvinia natans dus.
 
Laatst bewerkt:
Natans kan erg snel groeien hoor. Slakken zijn meesters in het verstoppen maar als er iets van een voertablet in de bak ligt dan zijn ze er toch wel als de bliksem weer bij.
 
Over natans en snel groeien gesproken! Ik zag al slakkeneitjes! :D
 
Haha, nou ja slakken zijn vaak wel nuttig:D
 
Ja, daarom heb ik ze gekocht. Ik bedacht dat ik iets moest hebben om de algen actief te verwijderen, vanzelf ging het niet zomaar weg. Ik kreeg wel een groene kaamlaag op het water, dus er gebeurde wel wat met minder licht. Maar echt beter werd het niet. En die 6 Anatome helena's gingen natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zetten.
 
Toch blijft het wel noodzakelijk om dan de oorzaak aan te pakken.
 
....en...hoe gaat het nu?
 

Terug
Bovenaan