vraag mbt leeftijd Epiplatys dageti


B

bababoel

Guest
Als ik het goed gelezen en gehoord heb hier en daar, wordt de dageti niet veel ouder dan 2 jaar. Klopt dit?

Ik heb namelijk een vrouwtje zitten dat de laatste tijd zich steeds meer terugtrekt, de mannetjes ontwijkt en ook wat bleker lijkt te worden (dwarsbandjes vervagen een beetje). Ze eet wel goed (is er als de kippen bij...) en wordt niet dikker/magerder. Ook haar schubben staan niet uit en aan de vinnen is ook niets te zien. Haar "vorm" blijft hetzelfde zeg maar... Maar nu heb ik eens nagekeken van wanneer ik dit vrouwtje heb en dan moet ze toch al 2 1/2 jaar oud zijn. Misschien wel ouder, omdat ze al volwassen was toen ik haar kocht. Kan dit met de leeftijd te maken hebben?

Ik vraag me dit af, zodat ik weet dat ik niet in paniek hoef te raken als ik haar een dezer dagen dood zou vinden (dan weet ik dat haar tijd gewoon gekomen is...).
 
Wat ik zo links en rechts lees is de gemiddelde leeftijd 2 jaar. Dikwijls helpt het bij deze vissen als ze bij minder hoge temperaturen worden gehouden. De stofwisseling is dan ook wat trager en ze worden dan wat ouder dan gemiddeld
 
Dank je voor je antwoord.
Ik heb ze op 22-23 graden zitten...

Dan weet ik dat het niet een of andere ziekte hoeft te zijn of een probleem in de bak als ik haar een dezer dagen dood aantref... Wel erg jammer van "Big Mama" (zo noem ik haar, het is de flinkste van de groep, altijd al geweest), maar dan is het gewoon haar tijd geweest..
 
Klinkt alsof ze tegen het eind van haar latijn aanzit. Een mooie leeftijd voor een dageti.

~ Ivo
 
Killi's op leeftijd zullen op een gegeven moment een knik krijgen in hun rug, met de staart omlaag, gaan moeilijker zwemmen. Dan is de rek er meestal wel uit. Gemiddeld? Denk een jaartje of 3 de Epiplatys dageti.
 
jeffrey zei:
Killi's op leeftijd zullen op een gegeven moment een knik krijgen in hun rug, met de staart omlaag, gaan moeilijker zwemmen. Dan is de rek er meestal wel uit. Gemiddeld? Denk een jaartje of 3 de Epiplatys dageti.

Dank je Jeffrey.
Tja, de precieze leeftijd weet ik niet; ze was volwassen toen ik haar kocht, zo'n 2 1/2 jaar geleden. Ze zou dus best tegen de 3 jaar aan kunnen zitten.
Ze zwemt wel langzamer en laat zich vaker wat meer "drijven"... Maar ik zie nog geen knik in de rug.
Zolang ze nog eet en geen ander raar gedrag vertoont (of rare plekjes) laat ik haar maar even gaan. Ik zal haar wel in de gaten houden.
;)
 
��n van m'n mannen heeft ook al een tijdje een kromme rug(lichtjes hoor) de ander ziet er gewoon uit en is ook iets dominanter. Ook zijn ze niet meer zo heel fel gekleurd, minder blauw/geel.
En volgens mij zijn die Dageti's die ik nog heb, al zeker ook zo'n jaar of twee en een half, drie..
 
...ik heb haar net laten inslapen.
ze had gisteren al wat meer moeite met zwemmen en bleef wat stilletjes op 1 plekje hangen. vanmorgen kwam ze ook niet eten en toen het licht aanging zag ik dat ze stilletjes op een blad (bij het oppervlak) lag. toen ik met mijn vinger bij haar kwam wilde ze wegzwemmen, maar zakte zo naar de bodem en had wel erg veel moeite met weer omhoog komen. ook haar bandjes waren haast niet meer te zien...

dag Big Mama en bedankt voor de leuke jaren en het nageslacht...
 
Jammer Jane, maar ze heeft vast een mooie tijd gehad bij jou.
Ik heb laatst wat planten verplaatst naar een andere bak en daar zag ik vorige week een jonge Dageti van 1 cm zwemmen. Die is vast als eitje meegelift met de planten.
Verder heb ik nog geen jongen omdat ze in de 1 meter bak zitten met vissen die wel een jong lusten.
 

Terug
Bovenaan