Voortplanting japonica garnalen


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een groepje japonica’s, de grote dus. Ik weet dat de voortplanting niet lukt in zoet water maar dat de volwassen dieren niet kunnen leven in brak water. Hoe gaat dit in de natuur dan?
 
Beste Yilleke,
Het kweken van amano garnalen is in tegenstelling tot het houden van vrij complex. Terwijl de volwassen garnalen oorspronkelijk uit zoetwatergebieden komen, ontwikkelen de larven zich in brakwater. In de natuur drijven de larven met de stroming mee richting zoutwatergebieden zodra het ei uit gekomen is. Zodra de garnalen volwassen zijn keren ze terug richting de zoetwatergebieden. Als gevolg hiervan zijn er twee verschillende bakken nodig om de amano garnalen te kweken.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik me maar niet aan kweken ga wagen. Gewoon houden voor de hobby is ook leuk. In de dierenwinkel werd me verteld dat een enkele larve het wel haalde in zoet water maar dat betwijfelde ik meteen al. Nu maar hopen dat het wel de echte grote japonica’s zijn en niet de kleintjes. De verkoper zei dat ze nog jong zijn.
 
Ik heb ook weleens gehoord dat een larve het heeft overleefd in zoet maar normaliter is dat niet zo en of zo n verhaal klopt dat weet ik ook niet.
 

Terug
Bovenaan