Voorstellen Ineke


I

Ineke

Guest
Hoi allemaal, op deze warmste dag in Nederland tot nu toe.

Ik ben Ineke, 53 jaar nog.
Ik heb in het verleden aquaria gehad en ben zelfs lid geweest van een aquariumvereniging.
Oktober 2012 ben ik weer begonnen met een Juwel Lido 120. Gewoon op z'n Jan boerefluitjes. Flink inlezen en genieten. Het gaat me goed af, moet ik zeggen of het is meer geluk dan wijsheid, maar de bak doet het goed en de vissen leven over het algemeen lang. 3 Corydoras Aneus van 6 jaar nu. Wel in een periode van minder floreren van mezelf, dat ik blauw alg heb gehad. Of dat dacht ik dan in elk geval. Man wat een troep is dat. En ja, ik weet het, dat komt voort uit verwaarlozing. De bak heeft het overleefd en is weer prachtig geworden. Zelfs een verhuizing in okt 2017 was geen probleem.

Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik doe er eigenlijk nooit wat aan. Behalve op z'n tijd de algen van de ruit halen, planten snoeien en als de doorstroming slechter wordt, het filter schoonspoelen. Filterzand, waterpest, crypto,s, anubias, javavarens en wel plantenvoeding, zo nu en dan. 10 uur licht.
Misschien toch meer geluk dan wijsheid?

Ik heb sinds een kleine week een Trofis 1200 overgenomen. Dat moest snel, dus: water eruit (misschien een kwart of minder, water opgevangen), filter vuil gelaten. Vissen eruit, bodem weggegooid, planten waren er al niet meer. Aquarium zonder bodem weer afgevuld met water, vissen erin en op de knietjes voor veel geluk. Inmiddels zit er Filterzand middelfijn in en voornamelijk anubias en een javavaren uit mijn lido.
Lampen gisteren vervangen door retroled.
De erfenis was: een meerval Synodontis Eupterus van inmiddels zeker 15 cm (Keez heet hij/zij en die poseert als je een foto wilt maken. Ik heb een mooie van hem, zonder bodem, dus zijn onderkant staat er ook op) die ooit al van mij geweest is, maar te groot werd voor de lido, een stuk of wat algeneters, van groot tot klein, nog een kleine meerval, een grote labeo bicolor, een zebra barbeel EN 4 dikkop schijfzalmen !! Die zijn grappig! Zijn ook nog maar een stukje groter dan een twee euro muntstuk, maar inmiddels weet ik wat het zijn. Zeg je planten maar gedag en mijn net gekochte goerami's ook. Want laten het vegetarische piranha's zijn, ik durfde ze echt geen nacht bij de goerami's te laten zitten.

Gelukkig kreeg ik die zelfde middag de vraag of ik vissen wilde overnemen, omdat een Juwel 260 Visoin weg moest. Dit had ik nog nooit gezien. Ze hadden de bak twee jaar, maar het filter en de kap waren al minstens 20 jaar niet schoongemaakt en 24/7 een luchtfilter aan gehad! Dat die vissen nog leven, snap ik nog steeds niet. Het water stonk. Een goerami van minstens 7 cm, een algeneter van 20 cm (Godzilla heet hij/zij nu), verschillende soorten corydoras, ik denk wel 7 (heb ze niet geteld) algeneters en een vette meerval, 4 clown botia's van middenslag tot groot. Allemaal flink doorvoerd, dus. Misschien ben ik nog wat vergeten, maar haast was geboden. Allemaal onderdak geboden in de Trofis en zien wat ik er mee moet en kan doen.
De dikkoppen heb ik voor nood met het vuile filter en, sorry, kraanwater in de Vision gedaan.

En nu? Ik weet het eigenlijk niet. Heb nu drie aquariums staan in mijn woonkamer. Nog niet eens in de buurt van alle adviezen die je krijgt als je een aquarium opstart, maar ik vertrouw maar een beetje om mijn geluk van de afgelopen 5,5 jaar en de moeite en wil om er iets moois van te maken.
De liefde voor de vissen is er, de wil ook. De middelen een stuk minder, maar als je een beest hebt moet je ervoor zorgen. Ik wil me niet storten op allerlei ingewikkelde manieren van een aquarium houden ( heb wel een lege CO2 fles bij de Trofis gekregen, maar de kennis ontbreekt me), maar zou het toch wel erg leuk vinden, als deze impulse missie slaagt.

Beetje onsamenhangend verhaal, maar veel te veel te vertellen voor een kennismaking.
De namen van de vissen wil ik wel opzoeken, maar de meesten zijn verstopt tussen het hout. Het moet daar erg druk zijn

Brandt maar los. Er zal genoeg commentaar en advies zijn. Uiteraard is daar dit topic niet voor.
Ook graag advies over de dikkop schijfzalmen. Wat kan daarbij. Kan dat wel in 260 liter en hoe het plantenverhaal op te lossen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi John,

Via de link kom ik niet bij je zeewaterbak.

Grt, Ineke
 
Ik kwam op pagina 16, maar verwachtte foto's. Heb ze nu gevonden.
 
Ja die link kan van die pagina zijn. Ik ben niet zo n fotograaf hoor dus ik post niet wekelijks foto s. Is met zeewater ook lastig om de kleuren er mooi op te krijgen en al helemaal met een foon. In het echt lijkt het vindt ik dan ook veel mooier.
 
Hier de foto's van nu.
De groene is de lido 120.
De andere de Trofis 1200, met toevallig Keez op de voorgrond.
En het zielige begin van de Vision 260, met de dikkop schijfzalmen, die zeer schuw zijn. Zal donker zand in moeten, maar wil eerst zeker weten of ik die bak houd.

Dus kom maar met argumenten om ze alle drie te houden :)

Ik ben nog volop bezig, dus neem me de chaos niet kwalijk.

Leuk detail: door het spiegeleffect, zit er een meekijker in de lido....


IMG_0108.JPG


IMG_0109.JPG


IMG_0111.JPG
 
Welkom, als ik het dus goed begrijp ververs je nooit het aquariumwater? want als je dat niet doet, zwemmen ze in hun eigen uitwerpselen en dat gaat ten koste van je waterwaardes en de levensduur van je vissen.
 
Welkom op Aquaforum Ineke en succes met de 3 mooie bakken en hun inhoud.
 
Welkom Ineke.
 
Welkom!
 
Hoi John,

Via de link kom ik niet bij je zeewaterbak.

Grt, Ineke
Mischien heb je het saai filter aan staan in je browser, dan zie je zeebakken namelijk niet :D

Maar welkom.
 
Wat is dat voor (on)gezouten opmerking.... :cool:
 
Wat is dat voor (on)gezouten opmerking.... :cool:


Haha, die man kletst wel vaker wat hoor en hij is zelf gek op chocolaatjes en bruin water:D;)

Gelukkig kennen en Dirk en ik elkaar al wat langer.
 
Mooie bakken! Welkom!!
 
Dank je. Ik hoop dat je de eerste twee bedoelt, anders geloof ik je niet. Haha.

De Trofis heb ik vandaag afgemaakt. Veel vis, vraagt veel planten.
 
Welkom op het forum.
 

Terug
Bovenaan