Voorstellen en meteen een vraag inzake planten


D

Diezel

Guest
Beste mede liefhebbers,

Mijn naam is Sam, 42 jaar en woonachtig in het midden van het land. Sinds kort een aquarium 110liter aangeschaft om te kijken of ik er wat moois van kan maken.

Hieronder meteen mijn eerste uitdaging.
Een 4 tal weken geleden heb ik een aquatlantis 60 opgestart.
Aangezien ik zelf nieuw ben in deze materie heb ik hulp gehad bij het inrichten van de bak.

De bak is sinds een week bewoont door een 20tal vuurgarnaaltjes en 15 kardinaaltjes.

Nu valt mij op dat de opgebonden anubias mini’s sinds enkele dagen aan het ontbinden zijn (de plantjes lijken echt helemaal te veranderen in pulp en vallen uit mekaar.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Ik gebruik de teststrips van JBL en de waardes die ik daarop af kan lezen zijn allemaal goed (op de CO2 na dan niet die is te laag) ik voeg nu ook vloeibare co2 toe).

Alle hulp en tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • 0FCD03B5-EFEB-45C9-8FD4-F672B4027508.jpeg
    0FCD03B5-EFEB-45C9-8FD4-F672B4027508.jpeg
    66.5 KB · Weergaven: 113
  • 8810779A-7340-4A33-BA2E-D21DB56661AE.jpeg
    8810779A-7340-4A33-BA2E-D21DB56661AE.jpeg
    131.3 KB · Weergaven: 100
  • A1F74100-16D3-4764-8441-E8CC1C552276.jpeg
    A1F74100-16D3-4764-8441-E8CC1C552276.jpeg
    131.1 KB · Weergaven: 118
  • 299A5DA8-01CC-407D-91F9-855E4684E0F9.jpeg
    299A5DA8-01CC-407D-91F9-855E4684E0F9.jpeg
    135.3 KB · Weergaven: 106
  • 25D3964B-5BAE-4128-B66F-25D439902131.jpeg
    25D3964B-5BAE-4128-B66F-25D439902131.jpeg
    136 KB · Weergaven: 119
Welkom Sam.
Zeker niet te veel Carbo toevoegen, daar kunnen niet alle planten tegen, verder wil de Anubias meestal niet te veel licht.
 
Welkom, teststrips zijn net zo betrouwbaar als koffiedik kijken, ze wijken dermate af dat je dus netzogoed niet kan meten. Slimste is te investeren in een druppppeltestkit en omdat je een plantenbak wil is de testkoffer van colombo een aanrader
 
Welkom Sam.
Zeker niet te veel Carbo toevoegen, daar kunnen niet alle planten tegen, verder wil de Anubias meestal niet te veel licht.
Ton,

Thanks voor de tip.
Ik voeg nu volgens opgaaf dagelijks toe.
Is dit teveel?
 
Welkom, teststrips zijn net zo betrouwbaar als koffiedik kijken, ze wijken dermate af dat je dus netzogoed niet kan meten. Slimste is te investeren in een druppppeltestkit en omdat je een plantenbak wil is de testkoffer van colombo een aanrader
Hoi Nicolientje,

Wellicht idd handig om een testkoffer aan te schaffen. Vissen doen het prima, garnaaltjes ook, overige planten gaat ook goed, alleen de anubiatjes zijn een drama.
 
alleen de anubiatjes zijn een drama
Bij mijn beste weten zijn die niet gevoelig voor een normale dosering carbo. Misschien hebben anderen daar een andere ervaring mee.
Heb je de Anubias echt opgebonden of gelijmd? Ik heb wel de indruk dat ze niet altijd tegen lijm op de wortelstok kunnen, maar dan smelt de wortelstok ter plekke weg. Soms gaan dan wat bladeren mee. Een hele plant heb ik daar nooit van zien smelten, tenzij het een zeer klein stekje is kan ik me dat door lijm ook niet voorstellen.

Erg mooie bak trouwens!
 
Bij mijn beste weten zijn die niet gevoelig voor een normale dosering carbo. Misschien hebben anderen daar een andere ervaring mee.
Heb je de Anubias echt opgebonden of gelijmd? Ik heb wel de indruk dat ze niet altijd tegen lijm op de wortelstok kunnen, maar dan smelt de wortelstok ter plekke weg. Soms gaan dan wat bladeren mee. Een hele plant heb ik daar nooit van zien smelten, tenzij het een zeer klein stekje is kan ik me dat door lijm ook niet voorstellen.

Erg mooie bak trouwens!
We kijken het even aan. Thanks voor het compliment.
 
Beste mede liefhebbers,

Mijn naam is Sam, 42 jaar en woonachtig in het midden van het land. Sinds kort een aquarium 110liter aangeschaft om te kijken of ik er wat moois van kan maken.

Hieronder meteen mijn eerste uitdaging.
Een 4 tal weken geleden heb ik een aquatlantis 60 opgestart.
Aangezien ik zelf nieuw ben in deze materie heb ik hulp gehad bij het inrichten van de bak.

De bak is sinds een week bewoont door een 20tal vuurgarnaaltjes en 15 kardinaaltjes.

Nu valt mij op dat de opgebonden anubias mini’s sinds enkele dagen aan het ontbinden zijn (de plantjes lijken echt helemaal te veranderen in pulp en vallen uit mekaar.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Ik gebruik de teststrips van JBL en de waardes die ik daarop af kan lezen zijn allemaal goed (op de CO2 na dan niet die is te laag) ik voeg nu ook vloeibare co2 toe).

Alle hulp en tips zijn welkom.
Het is altijd moeilijk om juiste adviezen te geven zonder kennis van waterwaarden. Wanneer je (nog) geen druppeltest mogelijkheid hebt kan je ook naar je Lfs gaan om daar je water eens te laten testen.
Teststrips hebben weinig zin, ze zijn hoogst onbetrouwbaar. Probeer zoveel mogelijk gegevens te krijgen waaronder GH, KH, NO3 en PO4.
 
Welkom, en wat voeg je nog meer aan de bak toe, toch niet alleen de Carbo?

En het Co2 gehalte gaat niet omhoog hoor met Carbo.
 
patrix,

Dank voor jouw bijdrage.
In eerste instantie is de bak ingericht met makkelijke planten die geen of weinig CO2 behoeven (althans dat heb ik mij laten vertellen:br:). Daarnaast voeg ik de all in plantenvoeding van planted box toe naar de beschrijving.

Grt Sam
 
Ik zie idd planten die makkelijk zijn en niet perse Co2 nodig hebben, en er is dus ook plantenvoeding aanwezig :thumbs:
Vreemd dat de Anubiassen wegsmelten, dit is bij mij zelf maar één keer voorgekomen omdat ik de plant (buiten de bak) had behandeld tegen alg met de Carbo, daar kunnen ze blijkbaar niet tegen.
Maar in de bak moet het eigenlijk geen problemen geven.

Je geeft nu 2 ml Carbo per dag?
 
Ik geef de carbo van colombo. 2x pompen is goed voor een 100liter bak(volgens bijgesloten instructie). Dit doe ik dagelijks. Soms sla ik eens een dagje over.
Ik weet niet of dit teveel is, aangezien ik een bak (lege inhoud 120liter) heb en deze natuurlijk ook de nodige inrichting bevat.
 
Ja ik lees het, ook al zou de bak maar 90 liter netto zijn, dan nog zou het deze problemen niet mogen geven, maar echt nodig is het goedje ook niet.

Ik zou het even aanzien zonder de Carbo, maar het zal lang duren voordat de Anubias (hopelijk) weer aantrekt, het zijn erg trage groeiers namelijk.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het aan de Carbo ligt, maar je moet toch iets proberen.

Mocht het goed gaan zonder Carbo dan zou ik het achterwege laten, en evt. alleen gebruiken als er wat alg vorming optreed.

En je schrijft dat het een Aquatlantis 60 is, maar ik kom dan een 54 liter bak tegen, ipv de genoemde 110?
Hij oogt wel groot dus 100 liter zal het wel zijn maar het is geen Aquatlantis 60.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik lees het, ook al zou de bak maar 90 liter netto zijn, dan nog zou het deze problemen niet mogen geven, maar echt nodig is het goedje ook niet.

Ik zou het even aanzien zonder de Carbo, maar het zal lang duren voordat de Anubias (hopelijk) weer aantrekt, het zijn erg trage groeiers namelijk.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het aan de Carbo ligt, maar je moet toch iets proberen.

Mocht het goed gaan zonder Carbo dan zou ik het achterwege laten, en evt. alleen gebruiken als er wat alg vorming optreed.

En je schrijft dat het een Aquatlantis 60 is, maar ik kom dan een 54 liter bak tegen, ipv de genoemde 110?
Hij oogt wel groot dus 100 liter zal het wel zijn maar het is geen Aquatlantis 60.
Ik bedoel met 60 dat hij 60cm breedt is
 
Zonder water waardes is het lastig om te oordelen maar Anubis houden niet van veel licht en bij jou staat hij vol in het licht, nu weet ik niet welke verlichting je gebruikt maar in deze situatie als je een T5 tl-buis gebruikt is het al veel te veel licht zonder echt Co2 toe te voegen aan het water en al zeker voor de anubis.
Heb je led en de mogelijkheid om te dimmen zou ik dat zeker doen omdat je een lowlight moet gaan handhaven als je geen Co2 toedient, Carbo uit een flesje helpt enkel om algen te doden maar planten doen er weinig mee dan bij teveel toedienen verslijmen wat jouw anubis duidelijk aan het doen is.
Anubis houd van max 20lumen per liter water en echt niet hoger, je zou wat drijfplanten kunnen plaatsen die het licht ook wat dimmen mocht je met led niet kunnen dimmen.
Water waardes zijn ook best belangrijk om te weten, GH en KH fosfaat en nitraat is echt een must om te weten om een beter diagnose te maken van de toestand van het aqaurium, plantenvoeding is ook belangrijk om geen tekorten te krijgen in de groei.
Er kunnen namelijk meer factoren zijn waarom deze anubis verslijmt, als voorbeeld een GH van 12 en KH van 8 is niet echt bevordelijk voor planten algemeen om te kunnen groeien.
 
Er kunnen namelijk meer factoren zijn waarom deze anubis verslijmt, als voorbeeld een GH van 12 en KH van 8 is niet echt bevordelijk voor planten algemeen om te kunnen groeien.

Ach ons leidingwater heeft een kh van 10 en een gh van 13 maar in alle bakjes heb ik daar nooit nadelen van ondervonden.
 
Ach ons leidingwater heeft een kh van 10 en een gh van 13 maar in alle bakjes heb ik daar nooit nadelen van ondervonden.

Hier kh 8 en gh 12. Onze anubiassen groeien de bak uit. Kreeg wel wat baardalg en draadalg bij veel licht en wiebelende/geen co2, maar dat hebben we verwijderd door ze een week of 4 te laten dobberen in een bak met weinig licht en een enorme hoeveelheid easy carbo (ruim bemeten stootkuur).

Planten waren schoon van alg en glanzend groen.

Dus ik zie dat ook niet zo.

Wat ik me afvraag is of er een probleem kan zijn met het opbinden. Snoer te straks of zoiets waardoor misschien het plantje beschadigd is.

En ik vraag me af of de wortels en wortelstok goed zijn, of daar geen verslijmende delen of rotte delen inzitten. Veel anubiassen die wij kochten hadden bruine rotte korrelige delen in de wortelstok en slechte wortels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach ons leidingwater heeft een kh van 10 en een gh van 13 maar in alle bakjes heb ik daar nooit nadelen van ondervonden.
Ik wilde hier al gaan meten omdat ik de exacte waardes van hier vergeten ben, maar kan vertellen dat ik behoorlijk hard water heb. Ook hier groeien de Anubias de bak uit.
 
Ach ons leidingwater heeft een kh van 10 en een gh van 13 maar in alle bakjes heb ik daar nooit nadelen van ondervonden.

Daar sta ik van te kijken, meestal bij een KH 7 en hoger krijgen planten opname van voeding en spoor elementen problemen vanwegen dat de PH ook mee stijgt en planten liever iets lager PH hebben rond 6.8 tot 7, hoe hoger GH en met name boven 12 zal niet direct problemen opleveren.
Valisinera houd juist van wat harder water vanwegen het kalk en magnesium, maar een Anubis komt uit zacht water streken in schaduwrijke streken en houd er niet zo van net als de Javavaren die het ook beter doet in wat zachter water omdat beide luchtwortels hebben en niet direcht in het substraat groeien.
Planten die wortelen in substraat is de bodem PH vaak lager dan het water zelf door de humuszuren en organische stoffen + voedingstoffen die in de bodem aanwezig zijn en zo worden opgenomen kan de plant wel tegen wat harder water.

Daarom is elk aqaurium niet het zelfde, maar toppie natuurlijk als met deze water waarde alles gewoon goed groeid.
 
In zoverre heb je gelijk Ed en dat over een hoge kh hoor je meer. Lid Backplay vergeleek dat met een bak blauwe en rode ballen en met 10 rode en 1 blauwe kan je moeilijker die ene vinden. Dus bij en hoge kh zal de plant de andere voeding lastiger kunnen vinden en opnemen wat je dan weer dient te compenseren met wat extra noodzakelijke voeding. Volgens mij zijn we dan weer bij het woord balans aanbeland ;). Daarbij is het natuurlijk ook per plant verschillend omdat de een van een hoge kh houdt en de ander weer niet.
 

Terug
Bovenaan