Voorstellen aan Caesar de baardagaam!


Waren alle mensen dat maar, dan weet je tenminste hoe mensen er echt uitzien:sorry:
nou nou, ik draag ook make up hoor, maar wel alleen mascara en (geen getinte) dag creme, en ik weet zeker dat je precies kan zien hoe ik echt uit zie:p
 
nou nou, ik draag ook make up hoor, maar wel alleen mascara en (geen getinte) dag creme, en ik weet zeker dat je precies kan zien hoe ik echt uit zie:p

Ja, maar ik heb het dan over die mensen waarvan je gewoon een laag spul over hun gezicht ziet zitten.
 
Even een kleine update!
Ik zit nog steeds in Barcelona maar krijg natuurlijk wel updates van Caesar van pap door!!

Oke even eerst een kort verhaaltje:
Ik liet Caesar iedere dag los lopen een uurtje of langer. Pap doet dit lang niet iedere dag. Nu was het zo op een dag dat pap hem even buiten op de tafel liet zonnen, terwijl hij er natuurlijk voor de zekerheid naast stond, maar toch nam Caesar ineens sprint, en glipte onder de heg door, paps sprong over de tafel en door de bosjes mochten niet baten aangezien hij hem kwijt was. Na een half uur zoeken overal gaf hij het op totdat de buurvrouw (die intussen mee aan het zoeken was) schreeuwde! DAAR ZIT HIJ! BIJ JULLIE KAT! Nou goed ik laat de katten nooit echt bij hem komen dus heb geluk dat er niets gebeurd is maar mijn kat was dus aan hem aan het snuffelen waardoor de buurvrouw hem zag zitten. Pap erop af gerend, door de prikkelbosjes gesprongen, maar gevangen!

Maargoed zijn reactie was meteen: ik laat hem nooit meer los buiten! Nu ging het dus mooi weer worden en heb ik gegoogled voor een oplossing. Deze oplossing was: een riempje! Via Etsy meerdere personen gevonden die riempjes speciaal voor reptielen/ baardagamen maken en 1 besteld. 2 weken later eindelijk binnen, en dit is het resultaat:

IMG_1917.JPG


IMG_1918.JPG


IMG_1921.JPG


IMG_1925.JPG


Hij lijkt er geen problemen mee te hebben en nu kan hij vrolijk rondlopen in de tuin, zonder dat papa zich zorgen hoeft te maken!! :D

Caesar blij, papa blij, ik blij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog wat filmpjes ervan:






Nu zullen aantal van jullie dit misschien vreemd vinden, een reptiel aan een riem?!
Maaar het komt meer voor dan ik in eerste instantie ook dacht! Op instagram volg ik een paar profielen van mensen die baardagamen bezitten (vooral mensen uit het buitenland) en allen gebruiken ze zo'n riempje!

Het is echt puur voor in de tuin voor de veiligheid zodat hij niet meer de kans heeft om te ontsnappen, maar wel vrolijk een rondje door de tuin kan lopen, pap "laat hem ook niet uit" ofzo, ik bedoel het is niet dat hij hem mee trekt, hij loopt er puur met een los touwtje achteraan, alleen de kanten op waar Caesar ook echt naartoe loopt, staat hij stil, dan staat pap ook stil, we snappen dat het natuuuuurlijk geen hond is!! :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een avontuur, brrr... wat fijn dat de buuf hem snel weer vond.

Ik vind het zelf een fantastische oplossing, het is stukken veiliger. Ik heb geen verstand van houding/gedrag van deze dieren maar als ik er naar kijk heb ik niet het idee dat Caesar het hinderlijk vindt.
 
Haha, wat leuk zo zeg! Mijn zusjes konijnen hebben ook zo'n riempje:D

En dan verbaas je je toch weer hoe snel zo'n beestje kan!
 
Haha bedankt allebei!
Nee hij lijkt inderdaad geen last van te hebben, en loopt gewoon hetzelfde als dat hij altijd doet denk ik!
Beter het zekere voor het onzekere, en binnen kan hij gewoon zonder riempje lopen uiteraard!:)

En inderdaad Daan, je moest eens weten hoe erg pap zich verbaasde dat een baardagaam zo snel kon zijn! Had hij niet verwacht haha
 
Hahahaha. Even met je ogen knipperen en ze zijn weggesprint:D

Zo'n riempje biedt dan wel uitkomst ja, zeker als hij er geen last van heeft. En 't staat nog stoer ook!
 
Hahahaha. Even met je ogen knipperen en ze zijn weggesprint:D

Zo'n riempje biedt dan wel uitkomst ja, zeker als hij er geen last van heeft. En 't staat nog stoer ook!

haha ja ik heb maar gewoon een zwarte genomen:p dat staat wat stoerder dan een roze of blauwe of zebraprint kleur hahaha
 
ik zie niks over sproeien...of ik moet eroverheen gelezen hebben.

het is belangrijk dat je ze elke dag sproeit met water

ik had een plantenspuit die vulde ik met water en liet hem op kamertemp komen...en dan spuiten maar

dit vinden ze geweldig....je kan ze ook onder de douche zetten....maar pas op met zeepresten etc
 
ik zie niks over sproeien...of ik moet eroverheen gelezen hebben.

het is belangrijk dat je ze elke dag sproeit met water

ik had een plantenspuit die vulde ik met water en liet hem op kamertemp komen...en dan spuiten maar

dit vinden ze geweldig....je kan ze ook onder de douche zetten....maar pas op met zeepresten etc

Elke dag???
In de woestijn regend het niet echt elke dag ofzo...

2keer per week is prima, vooral tijdens de vervelling wil het helpen.
 
Elke dag???
In de woestijn regend het niet echt elke dag ofzo...

2keer per week is prima, vooral tijdens de vervelling wil het helpen.



ze zitten in een terrarium....niet in de woestijn.... jij lijkt me wel iemand die ze continu uit de bak haalt dan krijg je ook met centrale verwarming te maken en das hele droge lucht...daarbij komen ze dan in contact met dingen die ze niet gewoon zijn dus een beetje afspoelen kan geen kwaad en ze vinden het heerlijk dus waarom niet als ze het niet op prijs stellen dan merk je het meteen een riempje hebben ze normaal ook niet echt zeg maar....ik had gewoon een buitenkooi...straks doe je hem nog een jasje aan hahaha...mijn mening is....als je wil knuffelen neem dan een hond of kat....reptielen etc daar moet je naar kijken....maar ieder zijn eigen aanpak
 
ze zitten in een terrarium....niet in de woestijn.... jij lijkt me wel iemand die ze continu uit de bak haalt dan krijg je ook met centrale verwarming te maken en das hele droge lucht...daarbij komen ze dan in contact met dingen die ze niet gewoon zijn dus een beetje afspoelen kan geen kwaad en ze vinden het heerlijk dus waarom niet als ze het niet op prijs stellen dan merk je het meteen een riempje hebben ze normaal ook niet echt zeg maar....ik had gewoon een buitenkooi...straks doe je hem nog een jasje aan hahaha...mijn mening is....als je wil knuffelen neem dan een hond of kat....reptielen etc daar moet je naar kijken....maar ieder zijn eigen aanpak


Voor genen die deze opmerking niet snappen, blijkbaar kend deze persoon me op YouTube, yep mn baardagaam heeft een tuigje aangehad, ook heb ik duidelijk uitgelegd waarom, hij liep vaak los beneden, alleen in de zomer waren er veel vliegen, die wou ie vangen, omdat baardagaam geen/slecht diepte zien was dit toch echt voor z'n eigen veiligheid.
Ook is een Baardagaam juist super sociaal en houd van aandacht, dus ja, hij is er iedere dag uit.

Elke dag hem spuiten is slecht voor de huid.

Maar inderdaad, ieder z'n eigen doen!
 
@teuthor @Nickey nou ik heb zoals hierboven in de foto's gezien ook een tuigje aan, om dezelfde redenen. Punt 1 heb ik een hond en 2 katten thuis dus ga ik hem niet zomaar in een buitenverblijf zetten aangezien de katten er zo bij kunnen en ik bang ben dat dat niet goed gaat. (Oven een paar weken/maanden woon ik op mezelf en is dit geen probleem meer). En hij loopt er echt prima in rond, vind het totaal niet hinderlijk.

En over het sproeien, ik sproei absoluut niet elke dag nee, dit is totaal niet goed voor ze van wat ik van kenners en het internet heb gehoord/ gelezen. Ik sproei hem 2x per week en doe hem 1x per week in "bad" (wastafel dus) wat hij heerlijk lijkt te vinden, sproeien lijkt hij wat minder te vinden. Dit zou gewoon voldoende moeten zijn!

En ik ben het met Nickey eens, een baardagaam is erg sociaal, en mijne is er ook bijna iedere dag uit! Ik merk erg goed aan hem als hij het niet meer wil, of helemaal niet wil en dan zet ik hem gewoon weer terug in zijn terrarium. Maar Caesar tikt echt af en toe continue met zijn neus tegen t raam net zolang tot ik hem eruit haal.

Dus inderdaad, ieder zijn eigen aanpak.
 
ja geen probleem....jaren lang 2 gehad

@teuthor @Ruben01
Dan heb je geluk dat het goed is gegaan.
Ik heb zat verhalen gelezen van baardagamen die als jongs af aan samen zaten, en die bijvoorbeeld na 4 of 7 jaar ineens gingen vechten, met erge verwondingen of dood tot gevolg.

Ik wil het zelf niet risceren omdat de kans dat het fout gaat tussen 2 baardagamen altijd bestaat.

ALS je beslist om er 2 bij elkaar te zetten. Zorg dan iig dat dit altijd 2 vrouwen zijn, en het allerbelangrijkste is dan een groot genoeg terrarium (liefst vanaf 1.40m lengte) met 2 verschillende warmtelampen (zodat ze ieder hun eigen plekje hebben), een uvb lamp (balk) over de gehele lengte van t terrarium en veel verhogingen, plateaus etc zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan mocht t fout gaan.

Nooit geen man en vrouw samen houden vanwege de paardrang van de man, dit kan tot teveel stress en zelfs dood van de vrouw lijden, ook komt daarbij t eieren leggen, is ook weer lastiger.

En 2 mannen bij elkaar is nooit een goed idee aangezien deze naar elkaar veel aggresiever zijn.

En zelfs als je dit allemaal aanhoud heb je geluk als het goed gaat, maar zou het nog fout kunnen gaan. Zelfs na 8 jaar pas.
 
@teuthor @Ruben01
Dan heb je geluk dat het goed is gegaan.
Ik heb zat verhalen gelezen van baardagamen die als jongs af aan samen zaten, en die bijvoorbeeld na 4 of 7 jaar ineens gingen vechten, met erge verwondingen of dood tot gevolg.

Ik wil het zelf niet risceren omdat de kans dat het fout gaat tussen 2 baardagamen altijd bestaat.

ALS je beslist om er 2 bij elkaar te zetten. Zorg dan iig dat dit altijd 2 vrouwen zijn, en het allerbelangrijkste is dan een groot genoeg terrarium (liefst vanaf 1.40m lengte) met 2 verschillende warmtelampen (zodat ze ieder hun eigen plekje hebben), een uvb lamp (balk) over de gehele lengte van t terrarium en veel verhogingen, plateaus etc zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan mocht t fout gaan.

Nooit geen man en vrouw samen houden vanwege de paardrang van de man, dit kan tot teveel stress en zelfs dood van de vrouw lijden, ook komt daarbij t eieren leggen, is ook weer lastiger.

En 2 mannen bij elkaar is nooit een goed idee aangezien deze naar elkaar veel aggresiever zijn.

En zelfs als je dit allemaal aanhoud heb je geluk als het goed gaat, maar zou het nog fout kunnen gaan. Zelfs na 8 jaar pas.

Als we het toch over dit onderwerp hebben vraag ik me iets af, baardagamen kun je alleen samen houden van jongs af aan, zelfde nest het liefste . Maar dan weet je toch het geslacht nog niet? Dus het is zoiezo toch puur gokken...? Zat ik ineens te denken...
 
Als we het toch over dit onderwerp hebben vraag ik me iets af, baardagamen kun je alleen samen houden van jongs af aan, zelfde nest het liefste . Maar dan weet je toch het geslacht nog niet? Dus het is zoiezo toch puur gokken...? Zat ik ineens te denken...

Klopt ook, dat is ook de reden dat het vaak fout gaat.. zodra je geslacht kan zien, kun je een man eventueel nog ruilen voor een vrouw, die dan het liefste ongeveer even groot is! Dat is ook erg belangrijk. Hoe jonger samen hoe beter.

En het probleem is vaak, op internet staat dat een terrarium vanaf 1.20m al groot genoeg is voor 2 baardagamen. Maar nu ik Caesar in zijn 1.20m terrarium volgroeid zie, lijkt me dit voor 2 baardagamen echt best aan de kleine kant.. en hoe groter het terrarium, hoe groter de kans dat het goed gaat omdat ze minder elkaar in de weg hoeven te zitten en hun eigen terratorium kunnen maken

Maar persoonlijk zou ik het zelf gewoon niet risceren.
 
Ook maar meteen even een update dan!

Ben ondertussen 3 weken thuis van Barcelona en zorg weer zelf voor Caesar!
Heb meteen de dag dat ik thuis kwam heel het terrarium leeggehaald en gepoetst, en dus al het zand vervangen voor nieuw zand.

Caesar eet echt enorm goed groente! Erg fijn haha, en insecten uiteraard ook maar die at hij altijd al goed. Hij is iets gegroeid heb ik het gevoel en vooral dikker geworden aangezien ik hoorde dat pap hem wat teveel insecten heeft gevoerd haha

Maar het gaat dus heel goed met hem!

IMG_5753.JPG


IMG_5711.JPG


IMG_5455.JPG


IMG_5453.JPG
 
Haha, lekkere dikzak ja :D :D hij ziet er heel vrolijk uit!
 
Het is echt een prachtig dier!!
 
Dankje allemaal!! :D
 

Terug
Bovenaan