voorgevormde vijver bovengronds maken kan dat?


R

roygie

Guest
na het project L vormige hoek bak op het terras heb ik nog een voor gevormde bak staan van 2 bij 1.5 ongeveer.

nu wil ik deze bak ook boven de grond maken met houten ombouw er omheen.

nu is mijn vraag: kan ik gewoon een houten bak maken waar de voorgevormde vijver in kan en de rest vol storten met zand? of gaat dat niet goed.

afmetings zijn ongeveer 2a 2,30 x 1,5 x 90cm op diepste punt andere punt op ongeveer 50 de bak is ene kant ongeveer 1m breed en andere kant 1,5.
 
Als je deze gewoon op de grond plaatst en dan een houten bekisting er om heen maakt is het niet nodig vol te storten hoor. Wij hadden zo een bak in de drukkerij vroeger, liep in een l-vorm. En moet eerlijk zeggen het was wel erg leuk!
 
Zoals immixronnie al aangaf, het kan perfect met enkel een houten bekisting.
Wel moet je oppassen in de winter en zomer, hij is veel meer onderhevigd aan de vrieskou of hitte dan een bak die is begraven.
De temperatuurschommelingen zullen waarschijnlijk veel groter zijn.
 
zet de bak op de grond, teken hem op de grond af, en kijk hoeveel overstek hij heeft.

haal hem weg ,en sla vierkante of ronde paaltjes in de overstek maat. op hoogte van de bak. plus isolatie dkte.

Leg isolatie neer, zet hem terug, en kijk of alles goed is.

Ja? kan je hem afwerken, hou nog een luik ergens ,voor controle.
 
Ter isolatie zou ik 't wel vol storten met zand. Wel rekening houden dat als je zand tegen het hout aan stort dat dan het hout gaat rotten, dus hout wel goed beschermen hiertegen.
 
ombouw word van hardhouten vlonderplanken dus rotten zou mee vallen.

wat is dan beter in het zand of leeg van binnen houden?

in de winter kunnen de vissen naar binnen in de schuur.
 
Ik heb hier ook een vijver bak met houten ombouw die volledig boven de grond ligt. Heb de ruimte opgevuld me isolatiemateriaal wat ik hier nog had liggen, ondanks de zachte winter is hij toch soms dichtgevroren. Voorheen een vijver boven de grond gehad met steen eromheen en zand als opvulling, deze vroor nooit dicht ondanks dat hij qua hoogte even groot was.
 
bij de koivijvers worden vaak sandwichplaten gebruikt ter isolatie.
zou je ook nog naar kunnen kijken
 

Terug
Bovenaan