Volglasbak op houten onderstel, hoe doe ik dit veilig


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,595
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Een onderwerp waar al heel veel topics over bestaan... alleen nog niet van mij. ;)

Ik heb een volglasbak van 1.20 x 50 waar een mat bij zit van 6 mm dik schuim (foto 1). Die mat is dan bedoeld om oneffenheden in de ondergrond weg te werken, aangezien het glas geen frame heeft. Daarnaast heb ik nu een houten onderstel binnen (foto 2), dat van boven open is.

Voor zover ik weet (of denk te weten!) moet het voor de ondersteuning voldoende zijn als het aquarium rondom aan de randen op zo'n onderstel staat. De voorwaarde is dan dat het onderstel zelf (vrijwel) geen hoogteverschil heeft, anders kun je spanningen krijgen in het glas.

Ik zie dat er tussen de houten delen van het onderstel op sommige plekken een hoogteverschil is. Dit is overal minder dan 1 mm, maar het is duidelijk wel aanwezig.

Wat kan ik nu het beste doen?
  • Onderstel > schuim > aquarium
  • Onderstel > schuim > betonplex > aquarium OF andersom: eerst betonplex en dan schuim (betonplex wordt dan niet 100% vlak ondersteund)
  • Onderstel > schuim > betonplex > schuim > aquarium? (hebben we een hamburger)
Of ook het hout nog bewerken om het vlakker te krijgen? Ik zie dat alleen niet zo gauw goed gaan, met mijn twee linkerhanden.

20220304_180314.jpg

20220304_180201.jpg
 
Onderstel betonplex schuim aquarium. Evt een laag kit tussen betonplex en onderstel om de speling op te vangen. Zo zou ik het doen
 
Onderstel betonplex schuim aquarium. Evt een laag kit tussen betonplex en onderstel om de speling op te vangen. Zo zou ik het doen
Thanks. Goede suggestie van het vastkitten. :)

Stel trouwens, ik gebruik geen (betonplex) plaat, maar in plaats daarvan losse planken die ik nog heb liggen, kan dat? In het voorbeeld hieronder (ik heb resthout op het onderstel liggen) zou ik dan losse planken op maat zagen, en die over het hout van het onderstel heen leggen. Dus zoals de meest rechtse plank er nu op ligt en dat dan rondom. De boel vastmaken, waterdicht aflakken en daar dan schuimrubber overheen gooien. Of is dit een gek plan?


20220304_191800.jpg


Ondertussen vraag ik me af waarom ik niet gewoon de bouwer van het onderstel om een plaat gevraagd heb. 🤣
 
Ik zou dat niet doen. Betonplex buigt minder dan hout en is veel stabieler
 
Ik heb betonplex en dan tempex op m’n frame, maar dat is ook omdat ik dan dingen vast kan zetten aan het plafond van m’n kast
 
Ik zou dat niet doen. Betonplex buigt minder dan hout en is veel stabieler

Business Monkeys GIF



Helder. Ik was er al bang voor. 😅 Ik ga maar even uitvogelen hoe ik het betonplex op maat in huis krijg.
 
Ik zou optie 3 doen, je onderste laag schuim vult de oneffenheden op zodat je betonplex plaat vlak is. Bovenste laag schuim erop voor isolatie en klaar. Dit alles dan wel even even vastkitten aan elkaar en laten drogen, zodat het niet meer verschuift bij het plaatsen van de bak. Onder het gewicht van de bak (als hij vol is) doet kit nagenoeg niks qua uitvulling.

Gr. Ed
 
Betonplex kon ik toen alleen als grote plaat krijgen maar is wel op maat gezaagd bij de Gamma. Die heeft een grote machine waar ze dit kunnen.
 

Terug
Bovenaan