Volgende stap in visbestand…?


Stoffel

Well-known member
Lid geworden
25 september 2023
Berichten
49
Leeftijd
51
Goeieavond, zit even te twijfelen over de volgende stap in mijn vissen bestand.
heb nu:
5 x manacapuru red beck
5 x corridoras venezuela black ( gaat naar 10-15 stuks toe)
1x L201
15x otocinclus affinis.

wilde eigenlijk 5 x sleutelgatcichliden toevoegen maar begin te twijfelen of ik toch niet een koppel blauwe acara of koppel herotilapia multispinosa moet toevoegen.

heben jullie tips of voor en tegens😬, alvast dank.
 
1.20x0,50x0,55 waterhoogte .
 

Bijlagen

  • IMG_9049.jpeg
    IMG_9049.jpeg
    1 MB · Weergaven: 49
Het eff geen actuele foto in het licht, maar zandbodem, veel hout en grotendeels vallisneria
 
Dan zou ik er geen grote middenbewoners meer bij zetten. 5 Maanvissen vullen het centrum echt wel op. (Ik heb zelf 5 manen in Juwel 350, dus waarschijnlijk zelfs dezelfde bak). Je kunt eventueel wel een kleinere scholenvis erbij zetten, bijv melaneotaenia praecox, kongozalm, Keizertetra (Nematobrycon palmeri) zwaarddragers (Xyphophorus helleri, dan één man en een redelijke groep dames)
Als je biotoopcorrect wilt werken, bijv roodkopzalmen.
 
Ik heb hier ook een bak van 330 liter en 5 Manen is de max denk ik. Ze lusten wel wat dus vervuilen best veel en dan is een flink filter ook een aanrader.
 
Ok thanks, wil ieder geval biotoop correct zijn.
Had wel verwacht nog iets van een cichlide erbij te kunnen doen, dit moet ik even overdenken en verwerken😬
 
Ja, dat gevoel ken ik. Je bedenkt iets, wordt er enthousiast om en dan blijkt het niet te kunnen. Laat het even sudderen.....
 
Nog andere suggesties, wellicht harem dwerg cichlide?. Het enigste wat nu in de bak zwemt en je ziet zijn de 5 maanvissen en wat corydoras. Schooltje roodkop overweeg ik inmiddels ook.
 
Een cichlide die op de bodem rondscharrelt, komt snel in de clinch met de cory's, ik vrees dat beide partijen daar niet erg blij mee zijn, maar vooral de cichlides niet. Je kunt misschien eens op AquaInfo met de zoekfunctie kijken?
 
Thanks👍
 
Over welke biotoop spreken we? Ik zie zuid amerikaanse vissen, maar welk deel wil je je tot beperken?
 
Je vraag zet me even tot nadenken, zuid amerika is vrij algemeen maar ik heb de Pterophyllum scalara Rio Manacapuru als hoofdvis en heb daarbij veel hout en met name vallisneria in de bak.
Daarnaast had ik het idee om met "black water" te experimenteren en krijg ik vandaag elzenproppen en catappa bladeren binnen.
Als ik bovenstaande even optel zou het toch richting manacapuru biotoop gaan denk ik. Moet me dus even verdiepen in welke vissen er nog meer zwemmen in de manacapuru.
 
Dank😃
 
En? Al ideeën gekregen?
 
Haha dat is nog best wel lastig, keuze zat. Als middengroep wordt het denk ik Roodkopzalm of zwarte fantoomzalm.
Daarnaast heb ik een koppel cichliden nog niet los gelaten maar weet nog niet zo goed wat, maar onderzoeken en opties bekijken is ook leuk en ikheb de tijd🤷‍♂️
 

Hemigrammus rhodostomus toegevoegd😄
 

Bijlagen

  • IMG_9090.jpeg
    IMG_9090.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 34

Terug
Bovenaan