voeren met de lampen uit


Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,048
Kunnen de vissen gevoerd worden met de lampen uit, of blijft het dan te lang liggen en gaat het voer dan rotten waardoor het negatieve effecten op het water heeft.
Of zien ze het voer wel en gaan ze gewoon erop af en maakt het dus niet uit. Ik heb het zelf niet geprobeerd dus kan er niets over zeggen.
Ik hoor het wel of er leden zijn die hier ervaring mee hebben.
 
Ik weet wel dat L nummers en ruitenkuisers ' Snachts gevoerd worden maar of dat voor alle vissen geld weet ik niet.
 
Als bij mij de lampen uit zijn zitten de vissen in.de rustmodus en merken voer niet (snel) op.
Zal dan dus ook niet opgegeten worden.

Maar vanwaar de vraag?
 
Is afhankelijk van welke vissen het zijn,sommige worden in de nacht actief en gaan op zoek naar voedsel en andere soorten slapen/rusten als het licht uit is.
 
Ik voer soms rond 8 uur als de verlichting nog uit is maar door invallend daglicht zijn de vissen wel wakker en merken het voer erg snel op.
 
Ja ik ging eigenlijk van een situatie uit waarbij de omgeving van de bak ook donker is trouwens want dat is wel een punt van
John,als het buiten de bak gewoon licht is dan is het weer een ander verhaal.
 
Ik heb het net voor de gelegenheid geprobeerd. Bak is nog vrij donker omdat ik de lamellen overal gesloten heb om de zon buiten te houden. Verlichting in de bak is nog niet aan.
De "haaien" (Rasbora espei) waren meteen van de partij. De cory's waren ook meteen erg enthousiast. Aanvankelijk waren er maar 3 van de vijf diamantjes aanwezig, het duurde even tot de andere twee zich ook lieten zien. Die stonden blijkbaar nog in slaapstand.
 
Ik ging ook uit van een volledig donkere omgeving.

Er zijn natuurlijk ook vissen die vooral in het donker actief zijn zoals al aangehaald
 
Gisteren was ik bij iemand, waarvan ik dacht , wat heb jij dikke vissen . Mijn gedachte is dan ook , ik voer te weinig. Zijn vissen zijn een stuk groter dan de mijne, hij had maanvissen, Molly's e.d. maar toch met een dikke buik. De mijne hebben de grootte van de cvitroentetra. Zijn het ook, maar hebben niet zo'n dikke buik. Zijn wel volgroeid terwijl het kleine visjes waren toen ik ze kocht.
Dus wil ik in de ochtend wat voeren en in de avond, s 'ochtends zijn de lampen nog uit. Nu in de zomer is het wel ligt in de kamer in de winter is dat anders.
Ik voer nu 1x per dag
 
Dik hoeft toch niet altijd goed te zijn? ;)
Moet wel wat vet aan gezonde vissen zitten maar dikke poken is niet nodig hoor,is misschien juist zelfs ook wel ongezond voor ze!
 
Daar heb je gelijk in , te dik is ook niet goed. Het waren wel "bolle" vissen, Kan ook te dik zijn. Heb nu wel minder slakken dan een tijd terug, dus het voer wordt opgegeten. Ik kan in de ochtend een beetje droogvoer geven, kijken wat ze ermee dpen.
 
Ik wou net vragen welke vissen je bent aan het vergelijken met elkaar :D Ik voer mijn vissen 5x per dag ook als het licht uit is soms 4x ligt eraan hoelaat ik ga slapen en opsta enz maar ik heb jonge maanvissen.
 
Natuurlijk is het voerbeleid afhankelijk van je bezetting en dat kun je niet zomaar even vergelijken. Maar als je even naar de vraag kijkt dan denk ik dat bij voldoende daglicht in de bak je de vissen prima kan voeren.
 
Bedankt allen voor de reactie. Maanvissen heb ik niet dus hoef niet vijf maal daags te voeren. Het zijn allemaal kleine vissen die ik heb.
In de ochtend is er op dit moment voldoende daglicht, van de winter verandert dat natuurlijk vanwege de kortere dagen .
Vanmorgen heb ik het niet gedaan maar morgenochtend kan ik een beetje droogvoer geven met in de avond, als de lampen aan zijn , diepvries of z.n. levend voer.
 
Je hebt geen LED verlichting? dan zou je in de winter bijvoorbeeld ook de lampen even op 10% laten draaien.. heb licht om te voeren maar niet genoeg licht om alggroei te bevorderen... althans zo heb ik dat begrepen :juggle:
 

Terug
Bovenaan