voeren dwerg klauwkikkertjes


S

selina12

Guest
Hallo allemaal.
Allereerst wens ik iedereen fijne kerstdagen
En de beste wensen voor 2016.

Vanmiddag heb ik 2 dwerg klauwkikkertjes gekocht heel impulsief me dochtertje vond ze helemaal geweldig nou goed het een em ander gevraagd over samen met vissem watertemp etc
Salamander korreltjes mee gekregen toen ik me vissen gevoerd had voerde ik de dkk maar ze vinden het voer niet ondertussen peuzelen de vissen alles op.
Tevens zijn de ddk altijd ergens in verstopt oa beplanting of kienhout dus gericht voeren is ook haast niet mogelijk.
Wil niet dat ze verhongeren.
 
ik weet niet specifiek iets over deze dieren, maar ik zou sowieso de verkregen info dubbelchecken met wat je op internet kunt vinden. het beste kun je zoeken op de wetenschappelijke naam van de beestjes. dan krijg je de beste info.

Voor wat betreft het eten zou ik het even wat tijd geven. waarschijnlijk is de verhuis behoorlijk stressvol geweest voor ze. aquariumdieren verhongeren niet zomaar.
 
Wij hebben er 6 in een 60cm bakje zitten. Ik heb een potje tetra Frog granulaat en de eerste paar keer aten ze dat moeizaam. Daarvoor gaf ik ze rode en witte muggelarven en dat ging wel vrij snel op. Ze zien slecht dus ik voer ze op dezelfde plaats in een glazen voederschaaltje.
Zoals Jurgen ook zegt verhongeren ze niet zomaar hoor. Ik zou niet vaker dan 2 a 3 maal per week ze voeren want ze kunnen snel te dik worden.
In het begin hadden wij er 3 in de bak en toen zaten ze ook veel meer verstopt. Als ze met meer zijn dan zie je ze ook veel meer.
 
De geruststellingen dat ze niet zomaar verhongeren zijn onterecht of op zijn minst veel te vroeg gegeven, als je je beseft wat voor graatmagre kikkertjes wel eens verkocht worden.
ZIjn het van dat soort exemplaren dan zijn de adviezen over het aantal malen per week voeren evenmin onjuist. Dat geldt alleen bij goed doorvoede dieren.
@Jessicapilon: herinner je je eigen Vivarium-scharminkel nog? Dat diertje had echt niet meer lang te gaan. Denk hieraan terug de volgende keer a.u.b.

Selina, heb je een foto van jullie kikkertjes? Dan kan eerst worden beoordeeld in welke staat ze verkeren en aan de hand daarvan worden geadviseerd.
 
Nou foto wordt moeilijk ze zijn steeds verstopt.
vanmorgen wilde ik ze voeren dmv een pincet maar zodra
ik ook maar in de buurt was schoot hij weg.
steeds als ik voer strooi op de plek waar een het meeste ligt
kruipt hij eroverheen ze zien het totaal niet visseb blij natuurlijk.
Ben aan het denken om ze terug te brengen na de zaak omdat ik bang ben
dat het hier hun dood wordt zo.
 
Mascha&Ivo zei:
De geruststellingen dat ze niet zomaar verhongeren zijn onterecht of op zijn minst veel te vroeg gegeven, als je je beseft wat voor graatmagre kikkertjes wel eens verkocht worden.
ZIjn het van dat soort exemplaren dan zijn de adviezen over het aantal malen per week voeren evenmin onjuist. Dat geldt alleen bij goed doorvoede dieren.
@Jessicapilon: herinner je je eigen Vivarium-scharminkel nog? Dat diertje had echt niet meer lang te gaan. Denk hieraan terug de volgende keer a.u.b.

Selina, heb je een foto van jullie kikkertjes? Dan kan eerst worden beoordeeld in welke staat ze verkeren en aan de hand daarvan worden geadviseerd.

Met mijn opmerking bedoelde ik meer dat ze niet direct verhongeren als ze de eerste keer of de eerste twee keer niet direct het voer eten wat je ze voorschotelt. Ik ga ervan uit dat de kikkers bij de aankoop er gezond uit hebben gezien en dan kan een keer overslaan niet veel kwaad hoor. Het wordt anders als ze al vermagerd zijn natuurlijk.
Als ze er al vermagerd uitzien bij de aankoop dan is het een ander verhaal maar een beetje nadenkend mens zal dat zelf ook wel kunnen begrijpen.
Van ondervoeding lees ik niks terug in de startpost dus dan ga ik er wel vanuit dat het gezonde dieren zijn ;)

Ons (albino) scharminkel is aardig aangekomen inmiddels, maar qua bouw een stuk ieler dan de "gewone" dwergjes.

@TS
Je hebt ze gister gekocht en ze moeten ook even wennen. Als ze er verder gezond uitzien dan zou ik het even aanzien en anders een voerschaaltje gaan gebruiken zodat ze de voederplek weten.
Rode mug is hier eigenlijk wel de favoriet.Ik geef ze dat granulaat sinds een anderhalve week en daar hebben ze ook aan moeten wennen.
 
Ams ze in de winkel dat droogvoer wilden verkopen voor de dieren als hoofdvoer, dan is er iets mis met die winkel. Grote kans dat ze dit ook kregen als voer in de winkel zelf. Als de kikkerjtes niet gewoon zijn muggelarf te eten, zal het lastig zijn om ze dat aan te leren. Best kan je werken met levend voer. Artemia, witte mug, zwarte mug, ... Rode mug is ook goed, maar niet teveel geven, omdat het te vettig is. Afhankelijk van het formaat van de kikkers, kan je ook kleine regenwormen geven.

Als je ze aangekocht hebt onder een impuls, ben je dan ook wel zeker dat het dwergklauwkikkers zijn ? Vaak worden de gewone klauwkikkers als dwergjes verkocht.
 

Terug
Bovenaan