Voer voor in voederautomaat.


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Sinds kort heb ik een Juwel voederautomaat staat ivm de aankomende vakantie. Maar wat voor voer stop je het beste er in? Vlokken schijnt makkelijk te gaan schimmelen of plakken. In de instructie lees ik korrelvoer, maar volgens mij is er niet veel korrelvoer op de markt.

Samenstelling van mijn bak is als volgt:

  • 4x Black Molly
  • 4x Guppy
  • 14 Neon Tetra's
  • 9 Corydoras panda
 
Vlokvoer zou ik inderdaad niet doen, dat gaat plakken en geeft echt een troep.
Zelf heb ik in mijn voerautomaat granulaat van dennerle (complete gourmet) en verschillende dr.Bassleer granulaten gebruikt. Die werken prima met een voerautomaat.

Ook gevriesdroogd voer is goed te gebruiken (heb zelf daphnia en rode mugenlarven uitgeprobeerd).

Voor mijn Corydoras gebruik ik voertabletten, want granulaat komt bij mij niet aan op de bodem omdat de neon tetra's alles al opvreten :D Maar ik gebruik als voerautomaat een rondomatic 400 waarbij je gemakkelijk tabletten kunt voeren. Ik weet niet hoe gemakkelijk dat gaat met een juwel voederautomaat.
 
Dank je, ik heb nu de "Dennerle complete gourmet" besteld samen met de Dennerle Cookies special (tablet voor de Corrydoras) en Dennerle Guppy&CO booster. Komende week maar even experimenteren wat goed gaat met de voederautomaat.
 
Tropisch granulaat gebruiken. Vlokvoer wordt heel onregelmatig voeden. Kijk maar eens dit filmpje door:

Ik mix zelf zinkend granulaat en granulaat dat was langer blijft drijven, zodat iedereen wat krijgt.
 
Granulaat is inderdaad het beste voor een voederautomaat, dit zal niet blijven plakken. In het Juwel voederautomaat kunnen helaas geen tabletten.

Ik heb ook eens iemand gehoord die het vocht probleem heeft opgelost door het automaat 1 meter boven het aquarium te plaatsen en dan met een PVC buis als ware een glijbaan voor het voer te maken :D
 
Hahaha, juist een Juwel gekocht omdat die zo mooi past :p

Maar dan wordt het gewoon granulaat en halverwege de vakantie komt iemand er dan wat tabletten ingooien zodat ze niet al te veel honger lijden. Al valt dat laatste wel mee denk ik.
 
Hahaha, juist een Juwel gekocht omdat die zo mooi past :p

Maar dan wordt het gewoon granulaat en halverwege de vakantie komt iemand er dan wat tabletten ingooien zodat ze niet al te veel honger lijden. Al valt dat laatste wel mee denk ik.

Dat zal waarschijnlijk inderdaad wel meevallen. Goed doorvoede vissen kunnen met gemak een weekje zonder voeding, 2 weken kan ook wel (Al vind ik dat persoonlijk wat sneu). De Corydoras zullen ook met het granulaat mee eten waarschijnlijk (Moet het wel zinken).
 
Wat Ludger zegt. Als ik mijn vissen elke dag voer de week voor ik wegga en 50% waterwissel voor ik weg ga, ga ik zonder enige zorgen een weekje weg. Als ik twee weken ga komt er iemand halverwege wat voeren en ik maak me nergens druk om.

In een goed draaiende bak is er altijd wel iets van voedsel voor handen, ik denk dat je ervan staat te kijken hoe lang een bak in evenwicht het zonder voer volhoudt.
 
Granulaat is inderdaad het beste voor een voederautomaat, dit zal niet blijven plakken. In het Juwel voederautomaat kunnen helaas geen tabletten.

Ik heb ook eens iemand gehoord die het vocht probleem heeft opgelost door het automaat 1 meter boven het aquarium te plaatsen en dan met een PVC buis als ware een glijbaan voor het voer te maken :D

Geweldig! Ik zie het al helemaal voor me, zo een glijbaan met een paar loopings erin :D :D :D
 
De romdomatic ga ik ook kopen denk ik, mooi ding. Kun je elke dag apart voer geven! En nooit nieuwe batterijtjes in:D
 
Ik heb ook de juwel automaat.
Ik meng van alles doorelkaar en zorg dat de voertabletten klein zijn gemaakt.
Ook vlokvoer gaat er doorheen.
Ik sluit aan de automaat een lunchtpompje aan die 3 uur voor voedertijd gaat blazen.
Geen probleem met vocht gehad vorig jaar.
Deze zomervakantie gaat ik het weer doen.
 
Dank voor je tips!
 
Tropisch granulaat gebruiken. Vlokvoer wordt heel onregelmatig voeden.

Ik mix zelf zinkend granulaat en granulaat dat was langer blijft drijven, zodat iedereen wat krijgt.

Wij hebben deze Eheim. Ook wij mixen allerlei voer en de vlokken maken we kleiner tussen de vingers, dan blijven ze niet steken in het apparaatje. We maken een mix van vlokken, granulaat en gevriesdroogd spul. Voor iedereen wat.
Vrienden van ons geven een paar keer per week de planten water. Daarnaast kijken ze of er eventueel dode vissen zijn en of het filter het nog doet. Tevens gooien dan ook een tabletje in het water voor de Corydorasjes.
 
Waar ik overigens tegen aanloop, de Juwel geeft of bijna niks, of heel veel. Je kan het stellen met een schuifje, maar het verschil tussen één klikje meer of minder is behoorlijk vors...
 
Ik vind de rondomatic echt super, omdat ik bv mijn vissen elke dag wat geef en de garnalen maar een paar keer per week. En je kan er dus heel afwisselend voer in doen; elke dag wat anders.
 
Wellicht voor de volgende vaderdag :p
 

Terug
Bovenaan