voer over datum


J

jejachmi

Guest
ik heb hier voer wat altijd droog is geweest..
zitten ook geen beesten of wat dan ook in..
is het hetzelfde als met kattenvoer/hondenbrokken.

dat over de de datum betekend dat er minder vitamines zitten en bla bla bla../

of is het echt weggooien
 
Hoelang is het over de datum? Als het een beetje over de datum is niet heel erg, je kan het dan nog wel voeren.
 
oke tot hoelang ongeveer?
half jaar? jaar?
10 jar :D:D:DD
 
???
 
hoelang jij dan meksjoef?
 
Zou het niet durven zeggen, maar een potje voer kan je de kop niet kosten lijkt me, waarom een risico nemen?????
 
Reageerde vooral op kellemes die zei dat ie niet verder ging dan een jaar over de datum en ik vraag mezelf af : Waarom?!
En dan nog: als je alleen droogvoer geeft, kan een potje niet over de datum gaan en als je gevarieerd voert, maakt het niet uit of voer echt over de datum gaat omdat die enkele teruglopende voedingswaarde gecompenseerd wordt door de vari�teit.
 
Inderdaad,heb hier ook nog gesloten potjes,met verzegeling.
Niets mee gebeurt.

Maar bij 2 jaar geef ik het aan de vissen buiten.
Even in de blender,voor het jonge grut,die nu met 100.000 uit gekomen zijn.

Dus,even geen waterluis scheppen.
 
ik vroeg het me gewoon af..
want heb hier potje van 2011 maar laat ik die maar weggooien... kreeg ik bij aquairum..
 
meksjoef zei:
Reageerde vooral op kellemes die zei dat ie niet verder ging dan een jaar over de datum en ik vraag mezelf af : Waarom?!
En dan nog: als je alleen droogvoer geeft, kan een potje niet over de datum gaan en als je gevarieerd voert, maakt het niet uit of voer echt over de datum gaat omdat die enkele teruglopende voedingswaarde gecompenseerd wordt door de vari�teit.

Met dat laatste ben ik het volkomen eens.. geef zelf zeer gevarieerd en koop altijd de kleinste verpakkingen.
Heb allemaal mini-potjes/zakjes staan.

Waarom niet verder dan (om en nabij) een jaar? Tja.. totaal niet wetenschappelijk onderbouwt, gewoon een 'gevoelsmatige' inschatting.
Ik weet tenslotte ook niet wanneer de voedingswaarde dermate is teruggelopen dat het geen waarde meer heeft voor de vis.. wie het weet mag het zeggen.
Maar wel 'schat' ik dat fabrikanten om uiteenlopende redenen de houdbaarheidsdatum aan de strakke kant houden, al is het om de aanschaf van een nieuw potje te stimuleren.

Maar nogmaals.. aangezien ik kleinverpakkingen koop heb ik eigenlijk zelden voer (en dan doel ik met name op granulaten/tabletten) wat over de datum raakt.
 
Het ligt er maar aan of het potje is open geweest.
Is het in de originele verpakking en nooit open geweest dan denk ik dat indien deze in optimale omstandigheden opgeslagen is geweest gemakkelijk enkele jaren overtijd kunnen worden gegeven.
Is het ooit open geweest dan zou ik er wel goed mee oppassen, dan denk ik niet dat je van jaren mag spreken, maar van maar enkele maanden.
 
Is het trouwens sowieso niet verstandig om het vissenvoer in de koelkast (of in ieder geval in een ruimte waar het niet zo snel opwarmt) te bewaren? Zeker als het zo warm is.
 
Ik heb ooit in een grijs verleden last gehad van allerhande mysterieuze ziekten in de bak.

Alles geprobeerd...

Wat bleek, er zaten blijkbaar geen vitaminen meer in mijn oude voer. Nieuw (kleiner) potje gekocht,binnen een week alles weer gezond. Dat vergeet ik nooit meer.

Sinds die tijd let ik veel beter op hoe ik mijn voer bewaar. Met name uit de zon (uiteraard droog) en niet te warm.
Als het niet op gaat voor de THT datum dan koop ik een kleinere verpakking.

Dennis
 
Goh,meen je dat nou?

Ik koop vlokvoer per liter,en doe de helft in een goed afgesloten pot.
En gaat nog steeds goed.
 
Ik eet ook wel eens iets gedroogd dat over de datum is, nooit wat van gekregen, en als je het voer goed bewaard mag het best over de datum zijn, als je het altijd maar goed afsluit en op een goede plek bewaard.
Ik zou geen voer over de datun kopen natuurlijk.
 
Laten we wel verschil maken tussen ziek worden van voer dat over datum is, en er geen voedingsstoffen van binnenkrijgen. Als dat laatste inderdaad zo is (en dat klinkt best plausibel) heb je er ook geen fluit aan.

~ Ivo
 
Ik ben wel benieuwd naar (lab)onderzoek over het verlies aan vitaminen als je je visvoeding dus lang (maar droog en steeds steeds goed afsluit na het voeren) bewaart...
 
Ik heb zelf ook wel eens heel wat blikken struijk naar binnen zitten werken die over de datum waren. Lekker dat ik het vond... Maar da's een lang verhaal.

Ik denk ook niet dat de vissen er ziek van worden, ze krijgen alleen maar last van chronisch vitaminetekort met terminale afloop voor je er erg in hebt.

Goed bewaren zou ik ook aanraden, en een blik van een liter of wat moet ook kunnen, als je maar genoeg vissen hebt zodat het spul voor de THT datum is opgegeten. Mij is helaas geen wetenschappelijk onderzoek bekend over dit onderwerp maar ik denk dat de fabrikanten het wel zullen hebben laten onderzoeken. Anders zouden ze zo maar aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Mijn ervaring was voor mij bewijs genoeg. Vissen ziek, niets helpt. Nieuw voer (op aanraden LFS) probleem opgelost. Dat kan toch bijna geen toeval meer zijn? Ik had het vlokvoer overigens ook droog bewaard en donker, uiteraard.

Dennis
 
Zijn er ook niet leveranciers die voer terugnemen en er een nieuwe houdbaarheidsdatum opzetten?
 
DennisMe zei:
Mijn ervaring was voor mij bewijs genoeg. Vissen ziek, niets helpt. Nieuw voer (op aanraden LFS) probleem opgelost. Dat kan toch bijna geen toeval meer zijn? Ik had het vlokvoer overigens ook droog bewaard en donker, uiteraard.

Maar de THT-datum was al wel (lang?) verstreken dus?
 
Ik heb er eens een potje merkvoer bijgepakt. Daarop staat inderdaad een "ten minste houdbaar tot" aanduiding. Is de vraag wat dat eigenlijk bekekent.Worden we er niet ziek van? Krijgen we onze voedingsstoffen er nog van binnen?

THT-datum
THT staat voor 'ten minste houdbaar tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT datum een smaakvol en veilig product.

Op ongekoelde en gekoelde producten kan een THT-datum staan. Hiervoor geldt het volgende:

Ongekoeld met THT-datum: Bij producten die je ongekoeld kunt bewaren gaat vooral de kwaliteit achteruit na de THT-datum. Denk aan meel, koffie, snoep en frisdranken. Deze producten kunnen vaak nog prima gegeten worden na de THT-datum. Het is hierbij belangrijk om zelf te beoordelen of een product nog gegeten kan worden door te kijken, ruiken en proeven.
Gekoeld met THT-datum: Er zijn ook producten met een THT-datum die je gekoeld moet bewaren. Vaak zijn dit bederfelijke producten, zoals vleeswaren, eieren, zachte kaas en gebak. Voor deze producten geeft de THT-datum wel goed aan hoe lang je een product veilig kunt bewaren.
Producten waarvan de THT-datum is verstreken, mogen volgens de wet worden verkocht. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... -tgt-.aspx

E.e.a. is gebaseerd op een uitvoeringsbesluit krachtens de Warenwet:
- het besluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005310/g ... 14-07-2014
- de wet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001969/g ... 14-07-2014
 

Terug
Bovenaan