Voedingsticks


W

Willem K

Guest
Goedenavond,
Moet je bij Hemianthus callitrichoides en bij Liaeopsis novaezelandiae voedingsticks bij de wortels plaatsen? Of halen deze planten hun voeding uit het water?
 
Ik vermoed van niet.
 
Geen voedingssticks nodig dus. Bedankt Dirk!
 
Goedenavond,
Moet je bij Hemianthus callitrichoides en bij Liaeopsis novaezelandiae voedingsticks bij de wortels plaatsen? Of halen deze planten hun voeding uit het water?

Welk bodemmateriaal gebruik je?
H(emianthus) C(allitrichoides) haalt meer voeding uit het water dan uit de bodem dacht ik maar het wortelt (en groeit) wel beter op de ene bodem dan op de andere.
Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een "aquasoil" (eigenlijk gebakken kleikorrels die bovendien veel voedingsstoffen opslaan) merk je wel dat het makkelijker wortels aanmaakt, mooi compact groeit en dat de plant het algemeen iets "beter" doet.
Dus het haalt sowieso ook wel wat voordeel uit een rijke, luchtige bodem maar ik vermoed dat het niet essentieel is.
HC is nu wel niet het makkelijkste plantje, het kan gaan als een speer maar het stelt wel wat eisen.
Het succes hangt dus ook een beetje af van de rest van de omstandigheden in je bak.
Een makkelijker alternatief is trouwens Micranthemum Monte Carlo, het lijkt zeer hard op HC, iets groter van blad.
Het grootste verschil is echter dat het een pak minder veeleisend is en het ook prima kan doen in low tech bakken dus misschien iets om in het achterhoofd te houden (waarmee ik dus niet wil suggereren dat de HC niet zal lukken, hé ;) )

Er wordt veel gezegd dat HC "veel licht" nodig heeft maar dat is in mijn ervaring niet perse het belangrijkste.
HC wil wel goeie verlichting natuurlijk maar het moet niet specifiek véél zijn, het is volgens mij bovenal liefhebber van co2 (-gehalte maar ook de verspreiding doorheen de hele bak is belangrijk gezien de plant zo laag blijft) én het heeft graag genoeg voeding in het water.

In bakken met voldoende co2-gehalte icm met genoeg plantenvoeding groeit het ook prima onder medium belichting.
Hoe meer licht je erboven hangt hoe sneller het wil groeien waardoor het meer voeding en co2 wil enz...

Heb je misschien wat meer info over bak/bodem/licht/al dan niet co2 (gasvorm?)/plantenvoeding...
 
Honeybadger dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb deze plantjes nog maar een week in mijn nieuw ingerichte bak (Juwel primo 110). Ik heb voor deze planten gekozen omdat deze,en andere planten te koop waren bij de plaatselijke Intratuin.
De bak is ongeveer 80 x 35 x45 cm. Grindbodem, ledverlichting en een intern filter Eccoflow 500 l/h. Ik voeg wel plantenvoeding toe. De bak staat nu een week en diverse planten beginnen zowaar te groeien. Van co2 had ik nog nooit gehoord tot ik op dit forum terecht kwam. Wel natuurlijk dat we dat verminderen moeten om de aarde te redden maar dat is een ander verhaal. Hopelijk kan ik met gemakkelijke planten mijn bak lekker groen krijgen zonder een dure co2-installatie te moeten aanschaffen(voorlopig).

gr. Willem
 
Wel natuurlijk dat we dat verminderen moeten om de aarde te redden maar dat is een ander verhaal.

Dat is dan ook de reden waarom wij gezamenlijk co2 zijn beginnen toevoegen, hé Willem!
Aja, we kopen een fles CO2, spuiten ze in onze bak, de planten gebruiken dit vervolgens en maken er zuurstof van die ze vervolgens in de atmosfeer lossen!!! Hoe ecologisch is dat niet van ons, aquarianen! :D

Oké, een deel verdwijnt ongebruikt uit het water en ... maar dat kan de pret niet drukken...
We doen het helaas dus niet om ecologische redenen vrees ik .
Maar ja, er gaat zoveel mis en er gebeurt zoveel dat veel erger is en veel meer impact heeft en van die zaken denk ik dan meestal om het humeurig geweten terug in slaap te knuffelen. :D

ledverlichting

Weet je toevallig hoeveel watt/lumen de lamp heeft?
Is de verlichting dimbaar?

Ik voeg wel plantenvoeding toe

Wat voeg je juist toe en in welke frequentie als ik vragen mag?

Hopelijk kan ik met gemakkelijke planten mijn bak lekker groen krijgen zonder een dure co2-installatie te moeten aanschaffen(voorlopig).

Het is zeker mogelijk om zonder CO2 te werken, gewoon zorgen dat je de juiste planten kiest en niet teveel licht geeft en dan komt dat zeker goed!

Welk soort grind heb je gebruikt eigenlijk?
Hoe grof is het of heb je misschien een foto van de bak/bodem?
Ik vraag dit omdat grind (en dan vooral grof grind) door velen afgeraden wordt omdat het wat nadelen heeft:

-sommige bodemvissen vallen af met grof, scherp grind omdat ze graag grondelen door de bodem waarbij ze bodemmateriaal door de kieuwen spoelen en met hun snuit in de bodem woelen wat dus niet zo aangenaam is met grof, scherp grind. Veel mensen zijn fan van filterzand (zeer goedkoop te bestellen bij: https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090_cat_2010003?loginevent=t met trouwens gratis levering). Je kan de korrelgrootte kiezen en het is veilig voor alle vissen. Het vuil blijft ook beter liggen op dit zand en wordt makkelijker afgevoerd.

-In sommige grindbodems (weer vooral bij grof, onregelmatig grind) kan er veel vuil in de bodem zakken (door de ruimte tussen de korrels en doordat je niet kan rekenen op bodemvissen zoals corydoras om de boel om te woelen en luchtig te houden) waardoor je bak soms sneller vervuilt.

-In grind is het niet altijd even makkelijk om sommige planten (met kleine, korte wortels bvb) aan te planten.

Aangezien je nog maar opstart heb je nu nog de mogelijkheid om relatief makkelijk en zonder gevolgen een bodemwissel uit te voeren. Wanneer je eenmaal bewoners hebt of na een paar weken indraaien wordt dat moeilijker, onder andere omdat een stabiele bak ook afhangt van veel goede bacteriën in de bodem die net op gang komen na een paar weken en die je dus onmiddellijk zou verwijderen als je dan pas wisselt.

Moet je nu echt perse die bodem vervangen?

Nee, je kan ook wel met je huidige bodem verder denk ik maar ik zou het alleszins eens overwegen voor je verder indraait omdat het nu makkelijk kan en omdat het je meer mogelijkheden geeft qua viskeuze en dergelijke.
Je kan eventueel een topic openen en hierover meer raad vragen bij meerdere leden. Ikzelf heb geen ervaring met grind dus mijn opmerkingen zijn onder het nodige voorbehoud. Vandaar kan de mening van anderen je misschien helpen bij het besluit.

Filterzand is trouwens maar één van de vele opties qua bodem. Sommigen geloven in voedingsbodems met daarboven zand of (fijn en afgerond) grind en anderen houden het bij zand met rootsticks hier en daar. Bij echte scape-bakken werken de meesten met aquasoils (actieve kleibodems die ph verlagen en voeding opnemen)....
Dus er zijn genoeg mogelijkheden, voor ieder wat wils.
Filterzand en voedingscaapsules bij sommige planten is een veelgebruikte en makkelijke manier maar het kan dus ook anders en of ingewikkelder als je dat zou willen bedoel ik...

Welke planten heb je nog gekocht?
Je kan inderdaad best beginnen met wat makkelijkere planten, ik vrees wel dat HC nu niet echt de makkelijkste/beste keuze is.
Op grind is dat al niet zo makkelijk denk ik en zonder co2 kan het misschien wel maar het wordt zeker niet makkelijker... Maar je kan maar proberen natuurlijk.

Ik kan je een paar (makkelijke) plantjes bezorgen omdat ik binnenkort toch moet snoeien en meestal wel wat bruikbare overschot heb.
Dus als je interesse hebt stuur je me maar een Persoonlijk bericht (op mijn foto klikken en dan klikken op: "start een conversatie") dan laat ik weten wat ik eventueel kan opsturen, niet echt veel waarschijnlijk maar soit:
gratis plantjes, bovendien met plezier geschonken dus dat is ook al iets, nietwaar! Laat maar weten als je interesse hebt dan regelen we iets...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een ding over root sticks.
Ben recent aan het overstappen op osmocote capsules.
Je kan die kant en klaar kopen b.v. Bij Aquariumbemesting maar zijn ook prima zelf te maken.
Voordeel geleidelijke afgifte en geen klei in de bak. Dat geeft toch altijd wat rotzooi als je op die plaats later wat gaat verplanten.
 
Nog een ding over root sticks.
Ben recent aan het overstappen op osmocote capsules.
Je kan die kant en klaar kopen b.v. Bij Aquariumbemesting maar zijn ook prima zelf te maken.
Voordeel geleidelijke afgifte en geen klei in de bak. Dat geeft toch altijd wat rotzooi als je op die plaats later wat gaat verplanten.

En je krijgt op die manier met klei ook een hoop organische stoffen in je water die neerslaan op je planten en algen kunnen veroorzaken, daarom ben ik met klei bollen en tetracaps van JBL gestopt en overgestapt op osmocote bolletjes die je bij het tuincentrum kan halen met NPK en sporen elementen.
Vroeger deed ik niet anders maar omdat iedereen kleibollen met succes gebruikte heb ik het ook een jaartje gebruikt en het bevalt totaal niet omdat je met uitgewerkte klei in je bodem blijft zitten, uitgewerkte osmocote haal je na 3 a 4 maanden uit het grind en je stopt nieuwe erbij zonder een kleiwolk van stof ,moest bij het weghalen van die opgeloste zooi de afhevel erbij houden en het water in de emmer leek wel melk ! :mad:

Dus ik hou het wel op de ouderwetse manier en geen klei meer maar weer ouderwets de osmocote bolletjes bij de planten.
 
Dus ik hou het wel op de ouderwetse manier en geen klei meer maar weer ouderwets de osmocote bolletjes bij de planten.
Blijkbaar zijn er van osmocote (het merk) ook speciale vijver tabs te koop.
Welke gebruik jij?
 
Honeybadger: Ik heb LED verlichting Novolux LED 80 10,5 watt, 819 lumen.
Als plantenvoeding gebruik ik Sera Florena 5ml per 20 liter. Eenmaal per week.
De bodem bestaat uit grind van 1-2 mm. in twee tinten wat ik mooi vind met de stenen die ik erbij gelegd heb. Ik gebruik roodsticks van Easy-Life bij een paar planten.
De planten die er nu in staan zijn:
Cryptocoryne balansae
Cryptocoryne petchii
Bacopa amplexicaulis
Limnophila sessiliflora
Rotala bossii
Vallisneria spiralis
Lysimachia aurea
Liaeopsis novaezelandiae
Hygrophila polysperma
Hemianthus calitrichoides
Echinodorus argenntinensis

Hopelijk zijn dit vrij gemakkelijke plantjes waarmee het bakje ruim gevuld is als het gaat groeien. Dank voor het stekjes-aanbod, misschien maak ik er in de toekomst graag gebruik van.
 
DSC_0012.JPG
DSC_0012.JPG
 
DIrk: Ik gebruik nu Root sticks van Easy-Life.
 
Nog vergeten bij het lijstje planten; Javavaren.:oops:
 
Honeybadger: Nog even ter aanvulling: Ik kies voor grind want ik wil eigenlijk alleen maar één schooltje kleine visjes en veel groen. (Geen rode of bruine planten.) Proberen contrast in de beplanting te krijgen door verschillende bladvormen te gebruiken.
 
Nog vergeten bij het lijstje planten; Javavaren.
Op de foto niet duidelijk te zien, maar het lijkt dat je deze in de bodem hebt staan of zijn deze op een steen gebonden? Dat laatste is beter of op een stuk hout. Javavaren kan niet in de bodem, dan gaat de wortel rotten.
 
Op de foto niet duidelijk te zien, maar het lijkt dat je deze in de bodem hebt staan of zijn deze op een steen gebonden?
De Javavaren heb ik met de wortels in een steen gestopt. Steen met een gat erin, door en door. (vuursteen uit Normandié). Lekker stevig en de wortels kunnen zo het grind in.
 
Vind ze ook prachtig als je er van boven op kijkt.
 
Hartelijk dank alle mensen die gereageerd hebben op deze topic. Weer veel geleerd.:)
 
De wortelstok (rhizoom) steekt boven de steen uit. Kan het dan?
Dacht dat het zo wel kon. Misschien nog voor een mooi stukje hout kijken en daar later de Javavaren opdoen? :)
 
Je kan de Javavaren eventueel ook met auqarium lijm ergens opplakken. Ik had ze aan mijn achterwand vastgeplakt of als ik geen achterwand had gewoon aan het raam.
 
Je kan de Javavaren eventueel ook met auqarium lijm ergens opplakken. Ik had ze aan mijn achterwand vastgeplakt of als ik geen achterwand had gewoon aan het raam.
Ja, dat over dat lijmen heb ik gelezen, maar om dat nou op het glas te doen...
 

Terug
Bovenaan